Bockningar
Inte min häst, utan min stallkompis häst som hon skaffade innan jul bockar rätt mycket.
Hon är en import från Polen, importerades för tre år sedan och har varit hos samma ägare sedan dess men nu sålts pga. ägarens nackskada.
Hästen är troligtvis en RBI/RBE, när hon är LB så är hon extrovert. Hon stressar lätt upp sig, har svårt att stå stilla, gillar inte att vara inne i stallet ensam även om det börjar bli bättre nu. Under nyår så smälldes det endel fyrverkerier i bostadsområdet vid stallet, vilket gjorde att hästen blev väldigt stressad. Hon gick bara runt runt i boxen i flera dygn när hon behövde vara där inne, vävde. Hon fick byta box och då blev hon normal igen.
Hon har börjat lite med parelli-träningen med henne, lyhörd med osäker. När de skulle göra porcupine på bakdelen så blev hon förbannad och slog. Tror de har med osäkerheten att göra, och att hon är RB.
Ville inte lyfta bakbenen på besiktningen för att böja, behövdes brems och lite pleg..
Mest lite bakgrund för att försöka förklara vad det är för typ av häst.
Men till problemet.. Hon bockar mycket.
Hon bockarf mest i galoppen, när hon inte blir framsläppt, när hon galopperar bakom någon annan, om någon kommer upp för nära bakom, i fattningarna om hon inte blir ordentligt framsläppt, när hon ombeds att börja arbeta o,s,v. Men hon kan även bocka i traven när hon inte tillåts ta galopp..
Hon vill alltså galoppera, men bara i snabb fart om hon får vara först av hästarna, annars bockar hon.
Hon bockar även på ridplanen/i ridhuset, mest i galoppfattningarna. Men hon kan även sparka bakut för ingenting, hon är smidig så det märks knappt för ryttaren om man inte skulle hört dunsen i ridhusväggen av bakhovarna.
Hon har bockat av medryttaren två gånger, senast var det när hon ombads att stå still. Hon gillar inte att stå stilla, vill röra på benen.
Hon bockar inte för attg få av ryttaren, verkar inte göra det av ilska eller av glädje, utan det verkar snarare som att det är nåt som inte stämmer. Nåt som inte känns bra för henne.
Hon visade inget fel på besiktningen, utan gick igenom utan anmärkningar, det var innan jul.
Vi märkte dock att hon hade ont i ryggen, så en duktig massör togs ut och det visade sig att hennes bäcken var vridet framåt och låsningar i SI-leden. Hon har fått flera behandligar och allt detta ska nu vara bra nu.
Trodde att bockandet kunde bero på det, men nu ska det vara bra men hon bockar fortfarande.
Hur ska man ta reda på varför hon bockar och vad gör man åt det?
Hon är inte som min häst som kan bocka när han blir förbannad för att man inte låter honom springa eller äta gräs, han tänker när han gör det. Denna häst är inte den typen som lömskt tänker ut saker, utan hon är väldigt vänlig och trevlig på alla sätt och vis egentligen, bockningarna är snarare en reaktion på något.
Någon som har några idéer på vad bockandet kan bero på?
Hur går man vidare?
De har inte kommit igång ordentligt med parelli-träningen eftersom ägaren har känt att hon vill ha hjälp av en tränare för att hon inte är van vid den typen av häst. Men så fort tränaren kommer ned hit igen så ska hon få hjälp att komma igång.
Behöver lite råd..

Som du säger, hon bockar när hon blir fasthållen. Kanske är det bara klaustofobi?
Jag skulle leka med henne online massor med övergångar trav-galopp på lång lina, tills hon kan glaoppera utan att bli right brain.
Sen skulle jag göra passenger lessons i trav och sen galopp, alltså helt freestyle utan att hålla i henne alls. Om hon vill galoppera fort, visst, men sen tar man bara EN tygel och böjer henne för att sakta av. Givetvis har ni då övat på detta i långsammare farter först :-)
Jag tror nog inte på quick-fix lösningar här, utan det gäller att få henne trygg och kommunikativ FÖRST och förmodligen kommer hon inte bocka alls då när ni väl börjar galoppera. Set it up for succes!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Smart det där om klaustrofobi! Inte tänkt på det.
Men hon verkar inte bekymrad över squeezing game, lastar sig själv, kan gå över en smal ridbro utan problem, går mellan såna där saker som kan svänga fram och tillbaka för att inte bilar ska köra på gångvägar och en massa annat sånt.
Men å andra sidan kanske hon stänger av när hon gör det, mindre lätt att se på en häst man inte känt så länge. Har själv ingen stor erfarenhet av RB-hästar.
Min känsla är att det är något som inte stämmer fysiskt på henne, att det är nåt som tar emot, spänning någonstans eller annat. Inte ridit henne (och skulle inte göra det för pengar ens..), så vet ju inte hur det känns, men vet hur det ser ut när hon gör det iaf. Men besiktningen visade inget och massören säger att hon är bra nu.. Så jag vet inte.
Men ska ta upp det där med klastofobin med kompisen, hästen är en sån som gärna rycker tyglarna ur händerna på ryttaren när hon går på lång tygel på hemvägen.. Ryttaren tar inget i tygeln utan den är helt lång, men hästen försöker ändå rycka tyglarna ur händerna.. Hon kanske är van sedan innan att man håller henne i munnen.
Prova bettlöst?
Och är tänderna ordentligt kollade? annars kanske hon inte gillar känslan av bettet i munnen?
Sen kan det vara att iom att hon har haft ont pga SI-leden och muskler så kanske det är förväntad smärta som gör att hon reagerar som hon gör? hon kanske inet har fattat att det slutat göra ont.
Sen kanske hon inte orkar fatta galoppen samlat utan vill komma fram ordentligt och även om det går fort låta henne gå på litet en stund tills hon börjar sansa sig.
Men jag tror på att jobba henne en del online med övergångar tills hon är avslappnad där.
Tror du du kan ordna film när hon rids?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Tror hon behöver endel markträning innan man provar bettlöst på henne, har en känsla av att hon kan bli stressad och RB om hon inte förstår vad man vill.
När vi var nere för att kompisen skulle provrida henne så hade hon ett otrevligt bett, nåt kantigt travbett som var för långt. Skulle själv aldrig sätta ettg sånt i munnen på en häst. Numera rids hon på ett vanligt tvådelat tränsbett.
Kan ju vara så att bon förknippar bett med ett otrevligt bett.
Hennes tänder är inte ordentligt kollade, inte så mycket jag kan göra nåt åt.
Har också tänkt på att det kan vara så att hon förväntar sig smärta, men borde hon inte insett nu att det inte gör ont..?
Iofs är det inte den smarta varianten av häst, utan verkar vara rätt.. Blond. Så kanske tar tid innan hon kopplar att det faktiskt inte gör ont.

Tror nog lite likadant som #3, att det mycket väl kan vara så att hon förväntar sig att få ont av den gamla "skadan".. Hon kanske gått med det så pass länge utan att någon märkt det så att det har blivit väldigt djupt rotat?
Kanske har gått över till en vana istället för en flykt från smärta om hon haft det länge..