Friendly Game
Provade idag på ridskolan att köra lite 'basic' friendly game, med två av hästarna.
Den ena, Browny, var lite stel i början, och var inte alls med på vad jag vill att han skulle göra eftersom att han var lös i boxen, och jag gick omkring och strök på honom, men när jag jobbat mig ner från halsen till magen, så står han och halvsover.
Huvudet var nog hans favoritdel, när jag var där och pillrade…
Sedan gick jag vidare till en 'gammal' favorithäst, Evita, som är oftast är väldigt spänd och 'sur', och där började vi med att jag skulle få komma in i boxen, och efter det att jag skulle få röra vid henne, och sedan stod jag i cirka 10 minuter och masserade/strök över bogen, och avancerade ibland vidare upp mot ryggen/magen, men när jag gick för långt/snabbt så markerade hon det tydligt, genom att hugga i luften.
I slutet var hon så pass avslappnad att han stod och åt samtidigt som jag rörde vid henne, men längre kom vi inte eftersom att jag var tvungen att byta hem och åka hem 
Men nu vet jag vad jag ska 'jobba' med nästa vecka!
Härligt att ridskolehästarna får bli bemötta med den respekt de förtjänar. Det gillar jag. :)
Kan inte mer än hålla med #1
i vårt stall där jag har Harry så är det bara jag och en till som faktiskt hanterar våra hästar enligt NH-principer. Men alla hästarna i stallet hanterar jag likadant, dvs bemöter varje häst och är social mot dem och ber om positiv attityd innan jag tex trär på grimman för att gå ut i hagen.
Ett litet arabsto har varit väldigt avvaktande och inet alls social, men hon har börjat söka mitt "sällskap" och kommer fram till mig i dörren när jag ska klä på grimman och gå ut med henne i hagen.
Däremot så har jag "problem" med en av unghästarna han har jättedåligt självförtroende kring människor (i hagen leker han och är supersocial) det räcker med att man knycker på axeln så reagerar han som om han skulle få stryk. I dagsläget kan jag nästan stå mitt framför honom och be honom trä på sig grimman mer eller mindre själv så som jag gör emd de andra hästarna.
Så även om hästar är aviga och inte verkar vara sociala så har man väl visat att man lyssnar på dem och inte tänker pressa dem så börjar de kommunicera. Och det spelar ingen roll om det är privathästar, ridskolehästar, turridningsponnyer, islänningar eller vad det är för häst och vilket "yrke" hästen har.
Härligt att du ger dina favorithästar på ridskolan den kärlek som friendly game ändå är <3
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Ja, så långt som grimman kom vi ju aldrig med Evita, utan där var hon lös, och i början var vi väl lite uppskruvade båda två, men det släppte efter ett tag, som sagt, i alla fall hyfsat.
När jag skulle in till henne kom dock en tjej på ett par år yngre än mig och tittade allvarligt på mig. 'Gå inte in till henne, hon är alltid så sur, och bits.'
Och det är ju bra att man varnar, men jag tackade för hjälpen, men påpekade att jag visste vad jag gjorde.
Nu är jag ju ändå på ridskolan i 3-4 timmar, och rider i 50 minuter, så det är ju ganska mycket extratid, som jag hoppas att damen låter mig ge henne… 
Nu ska jag snart iväg och prova på medryttarhästen, och så ska vi ut och promenera… Stora <3:at!