Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterbeteendepsykologi
Läst 1795 ggr
[mammamian]
0

Svartsjuka?

Är hästar det eller handlar det enbart om rang?

Sedan dagen vi köpte vår ponny så verkar hon ha bestämt att det är min dotter som är hennes människa. Vi andra duger liksom inte och det handlar inte om att hon är ett barn, för lillebrorsan är, i ponnyns ögon, inte vatten värd. Lillmatte söker hon ständigt kontakt med, följer lös som en hund i hagen och sköter sig mycket, mycket bättre med henne än med någon av oss vuxna.

Men…hon nyps ibland. Min dotter blir oerhört ledsen och sårad över att hennes ponny biter henne = inte tycker om henne.
Mig kan ponnyn se sur ut åt om jag fipplar med täcken och borstat mitt i kvällsmaten och stör kraftfoder-koncentrationen, men hon gör inget. Sin store husse kan kan nypa till i baken när han leder henne och hon tycker att han går för fort eller om hon vill vila och han inte låter henne. Min dotter får borsta och pyssla utan att bli grinad åt. De gånger hon blivit nypt har varit när hon antingen grejat med den andra hästen eller med något annat djur och ponnyn varit med lös = haft tillfälle.
Hon är inte sur, ser inte hotfull ut och hon hugger inte. Hon smyger helt enkelt fram och nyper lite grand som "Hallå, här är jag och det är mig du ska ägna dig åt".

Kan jag säga åt dottern att ponnyn är svartsjuk utan att förmänskliga för mycket? Eller är hon helt enkelt bara ranghög och vill bestämma över sin lill-matte? Hur får vi vår LB-ponny att inte vilja nypas? Hon vet att hon inte får, men gör det ändå om tillfälle bjuds och man inte stoppar henne innan. Det räcker att man förekommer henne och harklar sig lite så låter hon bli. Det är en snäll ponny, men hon är ung, lite ouppfostrad och lite "nypsig".

Sommarek
0

Jag vet inte om jag skulle kalla det svartsjuka, men det låter lite grann som ett sätt att få uppmärksamhet. Jag hade nog försökt att "ignorera" det på så sätt att hålla henne på avstånd så att hon inte kan nypas - och om hon försöker, att gå bort ifrån henne. Med lite tur förstår hon att nyp ger motsatt reaktion. Försök få henne att respektera era personliga zoner. "Sluta bitas" funkar inte; försök istället med "håll dig på avstånd från mig".

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[mammamian]
0

#1 - Det är just det som räcker med en harkling eller "onda ögat". Då flyttar hon sig. Antingen vänder tillbaka huvudet eller också backar undan. Hon är ingen raktionssnabb häst så hon är inte av sorten som slänger sig undan, men hon avbryter och håller en låg profil om man "hotar" när man ser att hon tänker göra något.

Min dotter är bara 7 år så hon är inte nån hästuppfostrare. Hon vet dock att hon ska undvika att bli flyttad på och om hon tror att ponnyn vill nypas när hon t.ex. borstar den så kan hon vänligt, men bestämt flytta ponnyns huvud. Det går jättebra och det känns som en lagom nivå för en 7-åring.

I går, när hon blev nypt i armen, stod hon i hagen och borstade hästarna. Hon får egentligen inte borsta dem lösa, men eftersom vi var med och det var precis innanför grinden så var det ok. Ponnyn var färdigborstad och dottern ville även bosta min ridhäst. Det var när hon stod och borstade som ponnyn tassade fram (stora hästen är boss) och nöp tag i jacka och möjligen även armen. Inte så att hon höll fast och drog utan bara ett litet tjuvnyp. Dottern började naturligtvis gråta och då backade ponnyn undan och gick en bit bort där hon sedan stod och nickade som om hon ville locka sin lill-matte till sig.