Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 5929 ggr
Skunken
0

Köpt hönät!

Nu har jag skickat efter två stycken finmaskiga hönät så att jag iaf kan börja slow feeda. Men jag tar ju inte hästarna varje natt och hur blir det då om de inte har fri tillgång på mat? Slutar hästarna ändå konkurrera i hagen om maten trots att de står utan mat under natten? Ska man ha hönät i boxen med? Tänkte göra en sådan låda att hänga ned hönätte i i lösdriften så att de inte kan fastna med skorna men så kan man ju inte göra i boxen?!

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Gyllir
0

Visst är det bättre att ha nät ute än inget nät alls. Men risken finns att hästarna kommer hets-äta ändå, för de svälter på nätterna. Så bäst är om du kan hitta en lösning till boxen också. Googla så finns det massor med smarta lösningar som folk hittat på, även för de med skor. Lycka till!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär såg det ut hos mig igårkväll, har köpt ett nät som är 1,8mx1m som jag fyllde till hälften. Det hade Harry tryckt i sig till nu imorse och nätet vart totaltomt.

Ikväll ska jag fylla det till 100% och ge och se om det finns något alls kvar imorrn.

jag gjorde ingen invänjningsperiod alls på honom med det nya nätet. Det tog honom 3 sekunder för att inse att det var mat i nätet sen tog det väl 10-20 minuter för honom att få in snitsen på att få ut hösilaget. :)

Sen bör jag också tillägga att han går på fri tillgång ute i hagen också, och jag tryckte nog ner en 6-7 kilo i nätet igår.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Skunken
0

#3 Vad fint det blev. Har din polle skor på sig?

Finns det något mer jag bör tänka på när jag ska börja ge fri tillgång på hö?

www.sweetolga.blogg.se

LinaN
1

#3 han har inga skor, barfota i hela sitt liv förutom 3 månader en vinter (det gör vi aldrig om!)

En del rekommenderar att man börjar emd att fodra 50/50 det vill säga hälften av höet i nätet och hälften på golvet.

Jag strunta i det och körde på direkt. Han fattade principen väldigt snabbt. :)

Peppe
0

fick hem ett nät i julas som Blacky (d-ponny) har i boxen under nätterna och i början åt han upp knappt en liten höbal (ca 8 kg), åt kanske 6-7 av dem. Sen minskade det snabbt ner i mellandagarna till kanske 4-5 kg per natt och har fortsatt så tills nu i typ torsdags-fredags så började han vrääka i sig uppåt 8 kg igen. vet inte riktigt varför men inatt kom det massa snö iallafall så nu är det ju inte så konstigt om han äter. får se om det fortsätter så, hoppas han minskar snart igen för jag vet inte om jag har hö så det räcker när han äter dubbelt så mycket på nätterna mot vad jag räknat med Skäms

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

ja just det men häst har skor med brodd, till och med broddar i tån men jag har ändå bara hängt nätet "som vanligt". har knutit balsnören runt några väggstolpar och sen har jag 4 karbinhakar som jag hakar nätet i. resonerar som så att höbalsnörena/nätet troligtvis går sönder före hästen

i början la jag 1 kg hö på marken som vanligt för att vara säker på att han inte skulle gå för hårt åt nätet i början om han var hungrig.

Gyllir
0

Mina hästar äter också oregelbundet mycket. Ibland är det kvar massor med mat nästa dag, ibland är allt borta. Vilket innebär att de har ätit 30 kilo på ett dygn (en islandshäst och en fjording). Lite udda, men de var väl hungriga då. Jag fodrar på så det alltid finns mat, de är inte särskilt tjocka.

Anne

LinaN
0

KAn det inte hänga ihopa med kylan också? beroende på hur kallt det är så äter de mer för att hålla värmen?

Gyllir
0

Inte här hemma hos mig, det är helt random och hänger inte ihop med vädret alls. Men vad vet jag, jag är ingen häst, de ser nog till att det blir bra själva :-)

Anne

sofiek90
0

Jag har ett i boxen och knöt fast två hakar (från täcken, dom som finns fram i bogknäppningen på täcken typ men vanliga pistolhakar från grimskaft funkar ju också) i balsnören som jag knutit hårt i gallret som är för hans fönster. Då hamnar hönätet ganska högt upp och det lossnar inte. :) Funkar jätte bra!

MVH

Sofie

Peppe
0

#9 ja jag tyckte också att det var helt random när han började vräka i sig, men vet inte om han "förberedde" sig för det blev kallt och snö lite drygt 1 dygn senare! men nu ligger han på ganska stadigt 5-5.5 kg / natt senaste 3 dygnen och det har varit neråt 10 minus härom natten. alltså minskade han maten när det blev riktigt kallt? eller så är kanske varmare väder på väg så han fungerar som en egen meteorolog! Flört

Elshira
0

Våra hästar äter också oregelbundet. De har mat ute hela dagarna och det äter de nästan alltid lika av. Men inne beror det nog lite på hur länge de förmånt sig sova, om det gjort soprent eller om hälften är kvar :P

Hakuna matata!

ForYourMalice
0

Min häst trycker i sig hö tills det är slut, har jag tur räcker storlek 1 på Caisas hönät, men det har hänt flera gånger att han ätit slut på ett helt sånt på en natt, det är typ 15 kilo..!

Höförbrukningen tredubblades när jag introducerade mitt SMHN, jäklar vad skäll jag fick av min stallvärd!Tungan ute

Tillslut fick jag lov till att ge begränsad mängd hö, fast i SMHN:et. Det fungerar ju bra, fast han har ju inte hö hela tiden. Men jag tror att det räcker nästan hela natten, det brukar vara några strån kvar. Men då har jag gett det i ett vanligt hönär, i SMHN:et.
Nu har jag inhandlat ett småmaskigt hönät på Hööks, det dom har som har minst maskor, och fyller det med 4-5kg hö, har det i mitt SMHN och det fungerar ganska bra. Funderar på att köpa ett storlek mini och ha det i mitt SMHN.

Önskar att det fanns att köpa SMHN i Sverige med jättesmå maskor, Wee HayNet har 2,5x2,5mm maskor!

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Skunken
0

Nu har jag hängt upp de nya hönäten hos hästarna med hjälp av baltråd och karbinhakar. Ena hästen har fattat galoppen och är jätteduktig men den lille shettisen är fortfarande lite osäker på om det finns spöken i hönätet eller inte men han äter ifrån det ibland iaf, men han får såklart mer från backen. De får inte fri tillgång på hö än häller men får se om det är något jag hinner påbörja innan betet kommer igång. :)

www.sweetolga.blogg.se

EwaAngantyr
0

Mina nya hönät har kommit! Jättestora och med stor öppning så de är lätta att fylla.

Zaphix
0

Köpt ett nytt hönät via eBay förra veckan och jag hömtade ut detg idag. 2x2 cm maskor som Dacke ska få ha i boxen på natten. Var jättenöjd med storleken på maskorna, men besviken på storleken på näten. Fick plats med 4 kg hårdpackad hösilage bara..

Tror inte stallägaren vill hänga upp två hönät på kvällarna, så ska lösa det med att stoppa detta i ett annat större hönät och fylla på det med mer hösilage.. Får se hur det går. Annars så får jag knyta ihop näten på nåt sätt så dom sitter ihop.. Löser sig iaf.

Får se hur snabbt han äter ur detta nät.

På bilden är det röda hönätet 4x4 cm maskor och det blå-svarta är det nya.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Peppe
0

även Blacky har blivit lite för bra på att få ut höt ut nätet men som tur var så köpte jag 2 smhn samtidigt så jag stoppade nr 1 i nr 2 så nu går det åt knappt 4 kg på en natt trots 15 minusgrader, tidigare gick det åt det dubbla. tycker att 4-5 kg kan vara lagom.

sofiek90
0

Min shettis äter väldigt olika från dygn till dygn. Ibland har han ätit 3kg ur nätet å ibland 4,5-5 kg. Då får han även 2 kg lunch i hagen under dagen. Jag har skrivit upp hur mycket han har fått och hur mycket han har ätit å så , så ska jag försöka komma fram till nått medelvärde av något slag. Nu får han 6 kg i nätet, och då får han mer än araben i stallet.

MVH

Sofie

ForYourMalice
0

Är inte det där såna där Wee Hay Net?

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?