Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 2784 ggr
Eklang
0

Dominant och bestämd ponny

Halloj. Hoppas att någon människa kan hjälpa mig med det här.

Tänkte börja lite med frihetsdressyr med min medryttarponny, främst för att jag tycker det är viktigt att kunna samarbeta bra från marken för att kunna göra det från hästryggen. Det svåra är dock bara att min medryttarponny är galet envis och hög i rang, vilket inte är så jättekul då hon kan komma och "attackera" en om man släpper henne lös. Annars är hon jättesnäll, kan få vissa ryck ibland och protestera inne i stallet genom att försöka sparkas. Men det gör hon inte så ofta längre. Min fråga är då, vad ska jag göra för att inte utsätta mig själv för en sån situation som faktiskt kan gå illa om jag inte hanterar den rätt. För att formulera mig bättre, vad kan jag göra för att visa henne att det är jag som bestämmer?

Emma, medarbetare på Hästfoto.

[AlexandraS]
0

Hej!

Hoppas att mitt svar kan vara till lite hjälp iaf!

Om det är så att hon attackerar dig när hon släpps lös så skulle jag absolut inte göra det, utan först försöka få ordning på "problemen".

Jobba mkt med olika övningar från marken, du kan säkert hitta många olika här på forumet. Finns oxå många duktiga tränare som säkert kan hjälpa till med tips o idéer.

Vissa regler måste ju gälla för att umgänget med hästen ska vara säkert, ex att hästen visar respekt för ens utrymme mm. Men det betyder ju oxå att man måste visa hästen respekt för dens utrymme.

Visst vill man att hästen ska vara positiv och göra saker för en eftersom det lönar sig för den (att få uppleva roliga saker mm…)  och inte bara för att det är "jag som bestämmer"?

=)

Lycka till!

Mvh Alexandra

Eklang
0

Tack så mycket för svaret, jag ska definitivt tänka på det :)

[Ivycorn]
0

Attackerar hästen dig i hagen också? Håller med om att du ska börja lära känna denna häst bättre och göra övningar som är "säkra", du kan också försöka hitta någon med lite mer erfarenhet att vara med dig och din häst för att hjälpa er båda att utvecklas.

Det här med attackerandet verkar inte vara ett riktigt hästbeteende, lägger hästen öronen bakåt och springer in i dig om du inte flyttar dig? Är du helt säker på att detta inte bara är bus och han svänger av när han kommer alltför nära? Vet inte hur läget ser ut men jag tycker verkligen att du bör visa någon kunnig detta beteende och se vart det kommer ifrån.

Eklang
0

Nej det gör hon inte. Hon har däremot gjort det mot en annan hästägare. Prövade att göra lite övningar från marken i grimma idag på ridvolten. Hon lyssnar mycket bättre, men har lite svårt att hålla sig utanför min "zon" och vad jag tycker är okej.

Det händer att hon kan springa in i mig och ha öronen bakåt. Oftast när jag jobbar med henne från marken har hon öronen bakåt, men jag har hört att ston kan göra sånt?

Tack så jättemycket för tipsen hörrni!

LinaN
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Att öronen är bakåt kan betyda många saker, sålänge de inte är slickade längsmed nacken så är det oftast "ingen fara" men man måste ändå läsa av resten av hästen, kroppen, munnen och ögonen.

Min Lillkille kan fula sig rätt rejält när vi leker, öronen bakåt och ser skitsur ut. Men sträcker jag tex ut handen mot honom så är öronen framåt o han ser skittrevlig ut. Men det är oftast bara öronen som är bakåt och så ser han bara småsur ut. Han har aldrig attackerat, men ibland vnäder han in rumpan mot mig. Se film ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Eklang
0

#5 okej, får observera det nästa gång :) Lär troligtvis ta en träning på lördag efter jag ridit. Tack så mycket :)

[Ivycorn]
0

hoppas verkligen det går bra för dig! Lär känna hästen väl i alla lägen och var bestämd, om hästen kommer emot dig kan du testa att spinna grimskaftet framför dig så kraftigt att det också låter, det borde få ponnyn att svänga bort från dig och lära sig att 'där ska man visst inte vara, obehagligt!'

Eklang
0

Okej :) Jag tror nog det kommer gå bra.