Lastträning
Hej, skulle bli oerhört tacksam för alla tips jag kan få inom detta ämne! Det är så att min häst verkligen inte går att lasta. Och vi har provat allt vi kan komma på.. Hon är inte rädd eller stressad - vilket man kan se på ögonen, i och med att hon står och sover så fort man inte ber henne göra något. Vi har provat med lastningslinor, men de springer hon bara igenom. Spön bryr hon sig inte om (vi slår henne inte, vi rör henne inte med spöet heller, utan har bara testat att stå och hålla i det), mig och alla andra drar hon iväg som en vante när hon sätter den sidan till. Vi har testat att ge godis/beröm vid varje steg framåt hon tar, men det har inte blivit bättre. Hon får alltid godis och massor beröm så fort hon går in, och när hon väl står där så står hon still - inga tendenser på att kasta sig bakåt eller liknande. Notera att jag och alla andra som sett henne ser att hon inte är rädd, utan bara envis som få. Hon vill helt enkelt bara inte gå in.
I all annan hantering funkar hon utmärkt, och ledövningar i övrigt funkar exemplariskt.
Tips?
Men varför vill hon inte gå in då?
Om hon inte är rädd och hon får godis när hon är där inne så bör hon ju tycka att det är ett bra ställe att vara på.
Jag skulle öva att lastträna utan transport till en början, träna squeezing game mellan saker.. Gå mellan två tunnor, gå under en bom som två stycken håller i, backa mellan tunnor.. Ja, allt som har med squeezing game att göra tills hon blir helt trygg me det.
Annars är ett hett tips att ta ut en tränare som kan se vad det är för fel ni gör och kan rätta till det.

Jag skulle satsa på en mycket bra grund i NH träningen innan du försöker lasta henne. Förbered henne genom olika simuleringar som Zaphix beskriver. Och om det inte funkar bättre då, ta ut en tränare så du får hjälp.
Det handlar inte om transporten….
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Tack för tipsen!
Det som varit så konstigt är att hon fungerar jättebra i all annan hantering, det är bara just i lastningen hon beter sig såhär.
Det går inte att göra det lite i taget (fast det har ni väl redan testat, antar jag)?
Att först bara låta hästen nosa på lemmen och ev. ta upp ena hoven på den och låta hästen stå så ett par gånger. För att sedan får upp hov nr 2 och göra likadant där o.s.v. med massa gott och masssa beröm så klart. Och inte göra allt på samma dag utan lite varje gång, men ofta. Göra annat i mellan lastträningarna och även göra annat när ni lasttränar. Vill inte hästen gå på transporten så blir det arbete och går hästen på blir det godis, b eröm, uppmärksamhet och vila.
Även klickerträna borde ju funka.
MVH
Sofie
Har faktiskt funderat på klickerträning, och ska testa det någon gång när jag har köpt en .. :)
Var noga med att lära hästen din att klicket betyder godis/något gott ;) Och har du väl klickat så måste hästen få godis oavsett om det var meningen med klicket eller inte.. :D
MVH
Sofie
Jag har också en häst som var svår att lasta. Men efter fyra träningspass så gick hon på utan att tveka. Hon var också sådär att hon inte var rädd eller något utan hon ville bara inte gå in helt enkelt. Jag var själv alla dessa träningspass. De första gångerna hon gick på gjorde hon det från fel håll, dvs från frontutlastningen. Jag berömmde massa för det första gången jag tränade och vi avslutade där. Sen nästa pass så berömde jag fortfarande för att hon gick på från fel håll, men koncentrerarde mig på att hon skulle gå på från rätt håll. När hon sedan hade gått på från rätt håll avslutade vi. Osv osv sen var det inga problem för oss. Jag har bara använt en grimma och ett grimskaft och godis. Jag har helt enkelt väntat ut henne, tagit lite i grimman och smackat och så. Har hon backat och klivit av har jag gått en liten bit sen har testar vi igen så håller vi på så. De två första passen tog ungefär 1h var, sen det tredje tog en halvtimme och det sista bara några minuter. Jag rekommenderar dig att vara själv och inte bry dig om något annat och ha gott om tid. Bara man ger dem tiden och visar att de kan lite på en ska det nog nte vara någon större fara. Lycka till nu! :)
Nobody wins when everyone´s losing
Hej jag jobbar med detta och det är så många som har problem med att lasta sinna hästar,allt handlar om förtroende,och tillit har man inte det så har man problem,det är så många som tror att dom har det men när det väl kommer till kritan sen så gör hästen massa saker som vi människor tycker är gulligt men i hästens värd inte alls betyder gulligt,det kan vara att den inte står still när du borstar till att den krafsar med hovarana eller puffar på en när du står ivägen eller tigger,
det är inga bra betenden.
jag undrar ju lite var du bor?
och när hon kommer in i transporten kastar hon sig då eller vad händer då?
mvh pie
Ligger nog endel i vad pie säger. Verkar inte som att den här hästen har respekt för dig och hon känner att hon kan göra lite som hon vill med dig. Jag hade själv mycket problem med min förra problem och fick aldrig chansen att träna bort det, det tog drygt 4 timmar varje gång att få i honom (vi lastade honom bara typ 3 gånger under den tiden jag hade honom tyvärr), men han va inte rädd, tillslut blev jag arg och jagade runt honom i cirklar och ledde sedan inom honom i trav mot transporten och då hoppade han in, lite förvånad.
#8 Pie,
Jag och hästen bor i Motala. När hon väl är inne står hon där och backar inte ut förrän man ber henne om det.
Jag har börjat ta det lite mer i ''tapper''. Jag kan stå och hålla henne i grimskaftet med ena handen medan jag tar ner lemmen och luckan, och hon reagerar inte alls. Sedan går jag in i transporten och väntar ut henne helt enkelt, ber henne gå framåt lite ibland och sådär. Senast gick hon upp med båda frambenen inom 10minuter, men sedan går hon inte upp mer och ber man henne så backar hon. Antar att det bara är att jobba vidare, både på ''lydnad'' och förtroende!
#5 Klickerträna kan du göra utan klicker. Fktum är att klickerljudet är framtaget för hundar och är inte det mest optimala för hästar (även om det fungerar bra även där). Klickerträningen bygger på principen att individen får testa själv och vi belönar dom beteenden som är i rätt riktning, detta kallas shaping. Vad klickerträning också grundas i är att man använder sig av en markör, tex ett klickljud som sedan efterföljs av en primärförstärkare.
Min häst är också såndär som bara tvärstår, inte ett dugg rädd men jävligt envis och allt ska gå till på hennes sätt. Ena dagen så går hon rätt på och nästa dag så stannar hon. Jag tror det handlar mkt om att hon vill bestämma. Sån är hon i alla lägen, sålänge hon har kontrollen och får göra som hon vill så går allt fin fint. Dessa hästar är suveräna att klickerträna med för då tror dom att dom själva har kontrollen och själva bestämmer sig för att gå på - för att få godiset. Man får dom att vilja göra det beteendet som jag vill se.
När hon stannar så står hon tills hon behagar att gå på, eller gå därifrån. Man har verkligen inte mkt att sätta emot när 500kg häst bestämmer sig. Men med klickerträningen så liksom lurar man dom =P
Medarbetare på westernridning.ifokus
Fördelen med att ha en klicker är att om djuret vet att klicket = godis och människan som använder det klickar i rätt sekund så blir belöningen mer exakt. :)
MVH
Sofie
#13 Det är det som kallas markör, finns mängder att välja på. Men just klickern är inte den mest optimala markören för häst.
Medarbetare på westernridning.ifokus