En ny start
Hej allihopa. Jag har nu bestämt mig för att jag inte vill fortsätta på samma gamla spår längre med min häst, nu vill jag börja om och skapa en harmonisk relation. För jag har nu under flera års tid behandlat min häst som en leksak, robbot, maskin, slav osv och jag har betett mig som en diktator.
Detta känns inte rätt längre, jag vill som sagt skapa en harmonisk relation där vi delar 50/50 på ledarrollen, visar varandra respekt och accepterar varandra.
Jag har ställt av min häst i någon månad för att bara få tänka på vad det egentligen är jag vill, och nu har jag gjort mitt beslut. Jag vill börja om, och jag vet att det är jag som måste ta första steget. Men jag vet inte hur..
Så nu ber jag om hjälp, hur börjar man egentligen om man vill börja tänka inom nh filosofin? Hur ska man tänka, hur ska man bete sig osv? Många har tipsat mig om 7 games, men försvinner inte poängen med dessa lekar om tänket ändå inte finns där?
Jag är verkligen tacksam för alla de svar jag kan få!
Oj. Så starkt av dig att bestäma dig så och erkänna dina misstag! Himla imponerande!
Du har helt rätt, finns inte tänket där så förstår man inte heller the seven games.
Och när du nu kommit så långt att du vet vad du är ute efter och vet att det inte handlar om att få hästen att utföra några "lekar" så tycker jag verkligen du ska bli medlem på parelliconnect.com. (gratis 30 dagar) och där finns hela level 1 att kolla på så du kan få en inblick i det. Samtidigt finns det även fler filmer och magasin att se och läsa.
om du blir medlem där får du massor förklarat av pat. Men rätt utrustnng är a och o. Det finns en mening bakom varför parelli säljer lätta tunna grimmor (vara tydlig vid frågan och eftergift), varför 12" repet är just 12 foot (är det minsta avståndet en häst vill trava på utan att gå ner till trav), varför sticken just är så kort som den är (lika lång som en quarerhästs räckvidd med bakben och hals)
läser du även igenom parellinaturalhorsetraining.com så får du ännu mer information.
Sen finns det även andra nh metoder. Men välj en, och håll dig till den, gärna en som du kan få hjälp med, alltså om du vet att det finns en tränare i närheten.
Lycka till!
Grattis till hård självinsikt och att du beslutat dig för att bokstavligen sadla om.
Ett råd jag kan ge dig är också att spendera tid med din häst, lär känna din häst. Detta kallas undemanding time, dvs det ska inte finnas några krav. Du går ut och sätter dig i hagen/paddocken med hästen. Släpper hästen lös och sen sitter du där för dig själv. Studerar din häst. Vill h*n vara i din närhet eller tvärtom? ta med ett block och skriv ner stödord och tankar du får när det gäller dig och din hästhantering.
Om din häst kommer till dig så rör inte hennom, utan vänta tills hästen först rört vid dig. Då är det ok att klappa och klia tillbaka. Men sitt där du sitter.
Detta kan ta många timmar, så ett bra väder är ju att rekommendera, och bra kläder. Eller att du bokar ridhuset ett par timmar. stressa inte. Se det som en del av en meditation. :)
Mycket av tänket kring NH är sunt förnuft och att vilja förbättra sig själv som människa. Var bor du någonstans? Någon här på forumet kanske bor i närheten så du kan få komma och hälsa på oss. :)
Men jag kan också tipsa om parelliconnect. 30 dagars fritt medlemsskap och man har tillgång till hela lvl1 skivan. Och det är inga köptvång att fortsätta prenumerera på parelli-connect.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#1. Tacktack, det tog ju någon månad för att faktiskt kunna erkänna detta för mig själv till att börja med.
Tack för länken till hemsidan, den ska jag genast kika på.
Nu blir jag nyfiken här, visste inte att det finns olika nh metoder, vad finns det mer?
#2 Tacktack, det kändes rätt såhär helt enkelt :)
Vad smart, om man sitter i hagen och de finns andra hästar där kan man ju också ta del av deras språk och få se hur dom beter sig mot varandra, man lär nog tänka mer på hur dom faktiskt talar när man sitter och koncentrerar sig på dem och antecknar. Tack för tipset! :)
Den där hemsidan verkar intressant, som sagt ska jag in och kika!
Jag bor i Varberg
Så himla praktiskt att du bor i Varberg! Du har två (av fyra i sverige) certifierade parelli instruktörer nära dig!
och Sofie Svensson
det finns massa avstyckningar av nh, sven forsström, lisbet johnsson, monty roberts med mera meeeed mera. har för mig att det finns en tråd om det här någonstans?
#3 hästarna är dina lärare. Ta och läs igenom lekarna här på artiklarna och försök lära dig se skillnad på de olika när hästarna leker med dem själva i hagen. Vid mat, vid lek och bus. Vem är ranghögst? vem flyttar på vem? man kan lära sig så otroligt mycket av att bara titta :)
När man kommit igång med att leka med sin häst själv sedan så är det nyttigt att nångång emellanåt komma tillbaka till undemanding time och bara vara. Se vad har hänt efter en månad från det att ni börjat leka och utforska kropps-språket. Vill din häst vara mer med dig?
Början hennom bli lättare att fånga i hagen eller svårare, osv osv. titta på det som är litet och obetydligt, i det kan man ofta få mer info än att tro och tycka en massa. ^^
lär dig se med nya ögon, skala bort allt onödigt. som Pat Parelli säger, ta bort alla träns, bett och annat så finns bara sanningen kvar. nått sånt, inte bra på att översätta rakt ur huvudet, specieltl inte tolv på natten ^^
#4 Nämen oj, har jag det? Två också, det var inte illa och så har jag inte vetat om detta, lite komiskt haha!
Okej, detta med nh verkar verkligen intressant, jag kanske borde studera dessa olika nh metoderna lite närmare för att se vilken som känns mest rätt.
Men jag har läst lite ur Montys bok, men den la jag snabbt ifrån mig för jag tycker att han beter sig lite väl dominant och har lite "rovdjurstendenser", eller är det bara jag som har uppfattat honom så?
#5 Vad klokt allt det här verkar vara, eller rättare sagt, det är klokt.
Citatet var också väldigt klokt, det är något jag minsann ska bära med mig i ryggsäcken. För dom meningarna borde väl inte bara gälla hästar, utan allt annat man stöter på i livet antar jag.
Men sen då, vad mer kan jag göra, om hästen kommer fram och ta kontakt med mig och gör det ett flertal gånger, kan jag komma igång och börja jobba med hästen igen på något sätt? Hon har ju stått o någon månad och börjat lägga på sig lite väl mycket hull, nästan så det blir ohälsosamt..
Jag stod i samma sitts som dig för ett år sedan, med en mamma som sade "spöa upp hästen mer då!" och en häst som gav tillbaka det dubbla när jag försökte dänga på honom varje gång man tyckte att han hade för mycket att säga till om… Jag var i upplösningstillstånd när jag inte visste vad jag skulle göra med min häst, som ingen annan och nu knappt jag kunde hantera - alls… Avliva? Det hade min mamma föreslagit redan för 4 år sedan när hon sade upp all hantering med den hästen.
Nu har jag snart inte ridit honom på ett helt år, mer än att suttit upp lite i paddocken i bara grimman ibland när vi marktränat för kul skull. Har faktiskt köpt hem nu utrustning som jag får hem i veckan och då ska vi bege oss ut igen - på riktigt!
Jag har inte hårtränat markarbete, har tagit en liten paus själv faktiskt med efter att ha ridit nästan dagligen i 19 år. Men har gjort lite ordentlig arbete i paddocken, och varje gång det blivit problem när vi gått in/ut från hagen (det var där det var som jävligast) så tog jag alltid tag i de problemen då, fick hästen att fokusera på annat och "gör om gör rätt" liksom…
Det som för mig och min häst har varit allra svårast är att han inte haft någon respekt för en, han har aldrig gått rakt över en, men han knuffar en gärna i sidan, ska alltid gå före och totalvägrade att gå undan för tryck.
Så det var där jag började, jag började med att föröka få honom att flytta på sig. Flytta bakdelen, backa, gå framåt, och det allra svåraste - flytta på framdelen i sidled. 7-games är väldigt bra inspiration till vad man ska göra med hästen, men man känner rätt snart i vilka tåtar man ska dra för att det ska börja hända något. Vissa saker kanske redan "finns" där, andra saker får man återkomma till hela tiden. Tänk efter vad ni har problem, varför du tror det är så och sedan vad man kan göra åt det.
Jag började även från grunden med att longera min häst för att få honom att lyssna på mitt kroppsspråk. Nu kan jag använda enbart händerna hyffsat, men i början hade jag ett kortare spö jämte bogen för att förstärka mitt kroppspråk om att flytta honom in och ut från volten, och en körpisk som jag bestämmer hastigheten med.
Min häst blir inte godisfixerad, han kan ibland knappt vara intresserad trotts godis när han tröttnar/kommer på andra tankar. Så jag använder mig av godis och possitiv förstärkning (typ som att använda klicker, fast jag använder "braaa" istället).
Att flytta sig undan mig är fortfarande lite surt tycker han, men han gör det utan att klaga direkt. Han lyssnar även på andra nu bara de gör samma "komandon" så att säga, och han har lärt sig att int gå med sträckt grimmskaft in och ut från hagen ^^ Jag har sedan i våras kunnat löslongerat (utan lina) och han fick prova på att hoppa för första gången! Vå går slalom, och vi backar i banor.
Nu längtar jag efter att få göra allt detta från ryggen!
Jag tror att vi båda haft en bra tid med att pausa från ridandet och fått lite tid att fundera på. I sommras var faktiskt första gånger under hans 6 levnadsår som han funnits här som han började tugga och nästan somnade när jag stod och kliade honom. Jag har insett att mysa med hästen är så mycket mer än att "borsta och ta hand om dem".
Hakuna matata!
När du spenderat ett tag utan krav så kan du börja med de första 3 lekarna, friendly game, porqupine och driving. Bekanta dig med faserna, och sen ett annat tips är att sluta klapp-klappa din häst utan stryk och klia istället. Det är mycket trevligare ^^
Din iakttagelse om Monty stämmer väldigt bra, men samtidigt så är den boken bra ur den synvinkeln att hur lätt en häst ser människan som ett rovdjur. Att läsa om teorier och sätt man inte tycker känns bra är också en bra sak att göra för då vet man vad man INTE vill göra för att uppnå det man vill uppnå.
#7 Vilken jobbig situation det där. Vad fick dig att välja bort avlivningen om man får fråga? :)
Vad gjorde du för slags arbeten från marken? :)
Det här med respektlöshet känner jag igen, så nu när jag bli påmind om det vill jag bara fråga vad jag skulle kunna göra åt stallägarens ena häst som är något fruktansvärt respektlös, hon springer över mig, sparkar och stegrar mot mig, knör, knuffar, bits och allt. Jag har försökt prata med stallägaren, men hon är inte riktigt den personen som tar sitt ansvar som stallägare.. Jag har försökt att flytta undan hästen och göra mig mer ranghög än henne, men hon rubbar sig minsann inte och det slutar alltid men en spark eller två..
Det är något fruktansvärt när man ska in i hagen till min egen häst..
Men det var ju verkligen riktigt bra att det börjat lösa sig med din häst, vad jag förstår i din text har han verkligen varit en riktigt jobbig typ. Så du verkar ha gjort ett riktigt bra jobb, jag önskar er lycka till i framtiden och att du någon gång kan göra dessa spännande grejor på ryggen som du gjort från marken :)
#8 Okej, har du kanske något tips på vad man kan använda för grejor till friendly game mer än händerna? :)
Då var jag inte helt ute och cyklade i alla fall, men du har rätt, jag får väl ta och slå upp boken igen :)
ett till tips är att läsa om "hästpersonligheter" och identifiera din egna häst.
http://naturalhorsemanship.ifokus.se/articles/4d7144bbb9cb462244059cb6-horsenality
här har du en karta på engelska, den kan du spara på datorn och i paint sätta prikar på det du tycker att din häst är. även i vilken grad han är det, milt är längst in och extrem längst ut.
http://vildhast.blogg.se/images/2010/bild-3_123917985.png
dela gärna med dig av den sen! :)

#11 Jäklars vilken klockren häst! Din utmaning lär vara att kunna motivera hästen att göra som du vill, utan att du behöver hota den alltså. Spännande :-)
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#12 Haha, nu lär jag behöva tips på hur man motiverar en sådan häst också :)
oj oj härligt med en så tydlig häst!
Här finns lite strategier!
http://vildhast.blogg.se/images/2010/bild-4_123918916.png
men det allra roligaste är några månader efter att du börjat leka med den. Nu några år senare kan jag knappt sätta några prickar på den kartan med mina hästar. Istället kan man sätta de på den positiva kartan :)
#9 det finns mycket man kan göra med Friendly game :)
tex accepterar din häst att du rör vid honom med ett spö/carrotstick/NH-pinne överallt på kroppen utan att visa obehag?
Kan du stryka med en plastpåse ihopknycklad i din hand på hela hästen?
En mer avancerad friendly game som också är en blandning av squeeze-game är att lägga en presenning över ryggen på hästen. eller ett tygskynke.
#14 Åh, detta tycker jag verkligen är jätte intressant nu, jag tackar dig för att du tipsade mig om dessa hästpersonlighetskartor. :)
#17 det underlättar att ha litet kartor, det blir redskap för att kunna lättare läsa av sin häst och förstå vad han behöver. :)
Man behöver massor med kunskapspilar att stoppa i sitt koger. Det som fungerar med en häst behöver inet fungera på nästa osv.
Kan säga som så, välkommen till en helt ny värld och ett helt nytt tänkande och en resa i personlig utveckling! :D
Fyllde för första gången i kartan för gnyffe och inser svårigheten i att tolka begreppen, är min häst "sweet"? Hur ska man tolka ord som "bonding" och "friendly" när man pratar om en så god vän? Och är submissive verkligen endast en positiv egenskap? Vissa saker kan jag lättare tolka in och ser att min pojke är, men andra är svårare beroende på min individuella syn på ordet. Kartan är en väldigt intressant reflektion för en själv och andra som håller på med hästen, men jag tror att det uppstår en viss problematik människor emellan när man jämför sina hästars kartor på grund av detta. Med detta inte sagt att man inte kan dra vissa generella slutsatser förstås!
Jo vissa människor kan uppfatta hästen olika, Och den kan visa olika beteenden med olika människor, vissa kan göra hästen mer RB och vissa mer LB.
Men det spelar ingen roll egentligen. Man ska leka med den hästen som dyker upp nu. Sen underlättar det om man vet vilket Horsenality hästen ofta återgår till, eller är född som.
Jag känner mig mycket ambitiös och har översatt kartan till svenska för mina elever som tycker det blir svårt med engelskan. Tog ett tag kan jag lungt medela! Sen var det inte lätt, engelskan har ett större ordförråd, och vissa ord bli samma sak på svenska..
Det är egentligen ingen språklig svårighet utan mer en definitionsfråga, framför allt när man översätter egenskaper vi ofta ger på människor till hästar, så som "sweet". En fullkomlig bulldozer kanske inte är så sweet visserligen, men i allmänhet är begreppen svårtolkade. Med Annes hjälp har jag bättre lärt känna min hästs Horsenality (som under det senaste har gjort en stor förändring från rb till lb) och tycker det är väldigt spännande. Kartan säger en hel del om hästen, men det är bra att få mycket annan hjälp med att läsa av horsenalityn än ett enkelt formulär. tycker det är synd att de tog bort så många av de klippen som fanns under "horsenality" på savvyclub, de var väldigt bra. Horsenality är nog det som jag finner mest intressant och fascinerande med PNH, jag önskar att han skrev en bok om det!
va tråkigt om de tagigt bort nåt!
Men Horsenality report är som en bok faktiskt. Det är 40 sidor om just din häst Horsenality, sen om man köper humanality och match report kan man få det hela på över 100 sidor. Super bra faktiskt!
Skulle dock vilja ha all info! Om alla horsenalities!
#15 & #16 Spö och platspåsar går bra, hon reagerar inte. Likaså med presenning, för det brukade jag använda förut när jag miljötränade.
Men att kombinera pinne med plastpåse har jag aldrig testat. Så det ska jag göra, tack för tipsen!
#18 Jag förstår :)
Haha tack :D
Hejsan allihopa, ville bara uppdatera lite för er nu.
De senaste två dagarna har jag bara suttit i hagen och studerat hästarna.
Stallets respektlösa jobbiga häst har varit snabbt framme och hälsat, men min egen häst kom aldrig så jag gav upp efter ett bra tag.
Men nu idag kom faktiskt Zandie och nosade på mig efter att jag suttit i kanske 10 minuter - en kvart. och då strök jag henne försiktigt i pannan. Sedan stod hon kvar i någon minut innan hon gick iväg igen.
Jag antar att detta i alla fall är ett steg framåt på rätt väg? :)
#24 det är ett steg i rätt riktning. första dagen ignorerade hon kanske dig för hon inte visste vad hon skulle göra med dig. Idag så börjde hon bli nyfiken på vad du vill när du bara sitter där.
Och just att du inte tvingade dig på henne, utan satt där du satt och bara tog det lugnt, klappade henne när hon kom till dig osv så tror jag att det bara kan gå bättre nu.
Vad har du hunnit se? inom hästflocken, vilket ben tycker hon om att vila osv? Känner du igen när hästarna leker de 7 lekarna med varandra i hagen?
Tycker du är duktig som faktistk tar det på allvar och sitter hos din häst! :D
Härligt att höra! Fortsätter du så kommer hon fortsätta att hälsa på dig och även stanna längre hos dig. :)
#25 Ja så kan det ju faktiskt ha varit :)
Jag har inte riktigt märkt av så jätte mycket faktiskt, hästarna har mest gått runt och betat på det lilla som finns. Men jag har märkt att Zandie verkar vara en häst som gärna vill vara lite ifred och hon gillar inte när hästarna är för nära, för då blänger hon, om det inte fungerar stryker hon öronen, och till sist flyger hon på och antingen biter eller sparkar. Så det kanske är lite av 2a och 3e leken i 7 games?
Jag har märkt att hon vilar mest på sitt högra bakben.
Men så mycket mer har jag inte riktigt lagt märke till, jag är väl ganska grön på att läsa hästar om man säger så, jag lägger inte riktigt märke till de minsta signaler hästarna kan ge varandra, men det kommer väl bara jag övar och lägger ner tid på det :)
Tack så mycket :D Det är mycket tack vare er!
#26 Jag hoppas verkligen på det, tack för all hjälp jag har fått utav er alla :D
#27 När hon blänger på de andra hästarna så utövar hon driving game, lek nr 3. När de inte lyssnar så blir det en blandning mellan driving och porqupine (om jag inte har fel, ni som är litet mer erfarna på denna biten får gärna göra en kommentar)
nu börjar fråga olle-dokumentären som jag ska titta på så har inte tid att skriva mera ^^
det är rent driving game hon gör. tänderna blir en fas fyra, en sista nödlösning, likaså när vi blir tvugna att nudda hästen i en fas 4.
lek nr2 handlar bara om konstant stadigt tryck.
#29 tack ^^ Har varit osäker på den punkten :D
Då vet jag också :) Tack allihopa!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
läste inte alla kommentarerna, men kom ner till kommentar #6.
Tänkte att jag kan förklara lite hur Monty tänker. ^^
Monty började med att studera hästar i det fria för läänge sen när han insåg att hans pappa behandlade sina hästar fel och trodde/förstod att det måste finnas ett bättre sätt.
Genom Join up visar han "rovdjurstendenser" och liknande för att driva hästen ifrån sig. Poängen var att hästen skulle börja med att känna att Monty var hotfull mot hästen, men han skadade ju aldrig den. Det enda han gjorde var att "tala om" för hästen att gå iväg från honom genom att använda hästens kroppsspråk och på sätt och vis kasta ett rep efter den. Det låter bryskt, men det skadade fortfarande aldrig hästen.
Med tiden lär ju då sig hästen att Monty inte är så farlig som han verkar, och börjar då "kommunicera" med Monty genom att visa olika "tecken".
Lite jobbigt att förklara allt i detalj i en kommentar, men det hela slutar med att hästen kommer in frivilligt, fram till honom.
I filmen låter sig hästen inridas på 23 minuter genom Montys metod.
Vad starkt av dig att inse att det inte fungerade! Nu är jag nyfiken! 2 månader senare - hur går det?
#32 Tack för förklaringen, jag börjar förstå lite hur han tänker, men det kan väl ändå inte vara ett bra första intryck med att visa sina rovdjurstendenser och jaga iväg hästen? Men det han gör fungerar ju i alla fall, men skulle det fungera på alla hästar? :)
#33 Jo det flyter på ganska bra i jämfört med vad det gjorde förut. Det är kämpigt för min del då det verkligen handlade om att bryta mönster totalt och tänka på ett helt annat sätt, ibland vet jag inte ens hur jag ska tänka, men jag försöker. Jag känner att jag har fått lite bättre relation till min häst. Hon kommer då och då i hagen, vilket hon aldrig gjorde förut. Och hon vågar säga ifrån när jag gör fel, hon vågar busa och vara olydig, förut var hon mer som en maskin, och anledningen till att hon var så lydig och snäll var väl det att hon inte vågade annat.
För ett tag sen jobbade vi mycket on line, eller jobbade gjorde vi inte, vi lekte mest. Men sen kom isen och snön så då fick Zandie semester, och nu ska vi promenera igång oss igen, men vi har lite problem med framåtbjudningen och motivationen. Men nu vet jag hur jag ska göra i alla fall så vi jobbar på det :)
#34. Jag tror att det skulle fungera på alla, men att man måste ge det mer tid för vissa. Min häst är ranghög och det funkade perfekt. Det funkade också på våran envisa shettismärr, men mina kusiners valack var lite svårare. Det funkade måttligt, men jag fick spendera mer tid med honom. :p
Härligt att höra att det går framåt ändå! Men man måste nog låta sånt ta lite tid, ni håller ju på att bygga upp ett helt nytt förhållande med förtroende och allt! Sånt ska inte vara lätt man måste ju förtjäna det :)
Det samma gäller nog motivationen tror jag. Den kommer säkert när hon blir ännu mer häst och mindre maskin, som du sa.