Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 4118 ggr
Sannna
0

Problem med skoning..

Nu skulle jag behöva lite hjälp och tips om hur jag vänjer min ponny vid att bli skodd!

Enda sen jag fick henne har vi haft problem med skoningen. I vanliga fall när jag lyfter på benen när jag till exempel ska kratsa hovarna är det inga problem. Hon lyfter självmant och bråkar inte, jag har prövat att banka lite med hovkratsen på hovarna också. Hon reagerar inte som hon gör när hovslagaren är där… Jag har också bytt hovslagare, ca tre olika på två år. Det är inte häller problemet..

Men när hovslagaren kommer blir hon bråkig direkt. Trampar runt och kan vända rumpan till ibland. Några gånger har hon försökt stegra och försökt sticka.. Inget kul problem.

Undrar nu ifall ni har tips och ideer till mig och min ponny som gör det lite lättare vid skonings- tillfällena!

Skrattande

sofiek90
1

Vet du hur de vart mot henne innan du fick henne vid skoning? Det kan sitta lååååångt bak. Stretchning av bakbenen och ryggen kan funka också. Hovslagaren håller ju inte hoven så nära som man kan göra när man kratsar hoven.

MVH

Sofie

Zaphix
1

Har hon ont? Är det alla ben som är problemet eller speciellt något/några? Ta ut en duktig equiterepeut eller massör och kolla igenom hästen ordentligt..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

sofiek90
1

Det kan ju också vara så att det är något otäckt förknippat med hovslagaren. Då kan ju ett sätt vara att hovslgaren bara kommer förbi när denne är i närheten och klappar ponnyn/bara lyfter upp benen lite och sedan åker igen. Om hovslagaren går med på att göra så, det tar ju tid..

MVH

Sofie

JoannaNi
2

Gälle det allting som har med hovslagaren att göra, eller endast skoning?

Ta på dig hovslagar-kläder.

Eller betala hovslagaren en extra halvtimme-timme till att umgås med hästen.

/ Joanna

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

Gyllir
1

Det är ett ganska enkelt problem att lösa. Det gäller att visa hästen att den inte behöver vara rädd, om det är det som är kruxet, eller så ska man visa hästen att det är lönsamt att samarbeta, om det är det som är kruxet.

En tålmodig hovslagare är mycket viktigt, annars är det ju ingen idé. Men det behöver ju inte bero på det och du kan göra otroligt mycket för att förbereda hästen inför skoning.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
1

Eller så har hästen ont eller är svag i muskulaturen av någon anledning så att hästen inte orkar stå så länge som det behövs på tre ben. Kan också bero på att hovslagaren håller benet på en höjd som inte passar hästen, håller hovslagaren benet lägre kan det bli stor skillnad. Men det beror väl också på att hästen har ont, någon låsning eller att den är svag. En annan orsak kan vara att hästen är sulöm och får ont när hovslagaren drar av skorna. Beroende på hur det görs så kan det bli tryck på sulan. När jag pratat med hovslagare om hästar som varit besvärliga att sko så har de sagt att det ofta har kommit fram att hästen har haft något fysiskt problem. Är ju också stor skillnad på när man själv lyfter hoven och hovslagaren gör det, ofta håller man upp så kort tid när man ska öva på det, eller så håller man hoven i en annan höjd eller en annan vinkel. Så ska du öva är det ju värt att prata med hovslagaren och kolla om den kan förklara hur den håller hoven när hästen skos. Varmskos hästen eller är det vanlig skoning?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Sannna
0

Tack för alla svar och tips! Av det jag har läst nu är det ända jag kan komma fram till att hon antingen är öm när hovslagaren drar i skorna eller så tycker hon helt enkelt att det är läskigt med redskapen os.v. Eftersom jag stretchar efter all träningen tror jag inte att hon har ont av annorlunda vinklar, ska däremot testa stå i olika positoner när jag kratsar hovarna. Min hovslagare bor på gården som jag hyr in min ponny på, ska be honom komma och borsta eller bara vara med i stallet ibland. #5 Har du några tips på hur jag kan förbereda henne? :-D #6 Vet tyvärr inte vad varmskoss är. :-) #2 Det är mer eller mindre alla ben. :-) #1 Så vitt jag vet skoddes hon inte särskilt mycket, tror de skulle ha nämnt ifall hon råkat ut för något under skonigen. :-) #4 Jag tror att det är redskapen som gör henne nervös eftersom hon träffar hovslagaren ganska ofta. :-)

Gyllir
1

Du kan tex lära henne att hålla upp hoven själv om hon inte redan kan det. Du kan stå med hennes hov mellan knäna och banka på skon med en hammare för att simulera ljuden och känslan. Du låtsas sko henne helt enkelt med allt det innebär. Ta i ordentligt och håll uppe hoven en lång stund allt eftersom. Skrapa verktygen över golvet. Allt för att hon ska vänja sig.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Sannna
0

#8 Okej, tack så mycket för tipset! Ska pröva detta!Skrattande

Säker Hästhantering
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,
alltid lika intressant med olika händelser som dyker upp tillsammans med våra hästar!

Gå gärna med i Facebookgruppen = Säker Hästhantering.
Där tar vi upp olika frågor och ämne. Allt för att skapa en bättre relation med vår häst samt säkerhet.

Just nu pågår en tävling tom 15/2 där du kan vinna DVD film eller entré biljett till Eurohorse, Skandinavium.

Välkommen
/ Lisbeth Johnson Börjesson
Skrivit fyra böcker kring natural horsemanship.
Nu aktuell med utbildningsfilmer - www.horse4ever.com