Rosa Cavallo Simple boots
Hej är det nån här som testat de rosa-färgade cavallo simple bootsen? Hur är hållbarheten på sulan?
Jag hade tidigare ett par bruna cavallo, sulan var av väldigt bra kvalite, använde dem ett år och kunde sälja dem vidare med en sula som bara va lite sliten på ytan och absolut inte snesliten.
Efter dem köpte jag och en annan i stallet svarta cavallo simple, efter ca ett halvår så har sulan slitits ner väldigt mycket och det har även slitits hål fram i tån på bootsen.
Har broddat både de bruna och de svarta, de svarta var svåra att brodda för sulan blev så mjuk när man borra. De bruna var hårdare i sulan.
Det verkar alltså som att det är sämre kvalite på sulan på de svarta bootsen än på de bruna? Har frågat återförsäljaren om fler varit med om samma sak, men inte fått något bra svar, bara att min fråga skulle skickas vidare till tillverkaren…
Så nu står det mellan att köpa antingen ett till par bruna om jag får tag i sånna eller ett par rosa, om de verkar hållbara?
Någon som upplevt samma som jag eller har erfarenheter av hur de rosa är i kvaliten?
Vi har 5 par svarta cavallo simple boots. Ponnyns ettor är i mycket bra skick efter att vi har använt dem i ca. 2 år, om vintrarna har vi haft broddar i.
Vår ( föredetta ) finnhäst sprang på "tårna" så sulan hade slitits efter ca 1 års användning. Så egentligen så beror det på hur din häst går…
Ok, men då borde ju ändå det vara bättre gummi i sulan på de bruna eftersom sulan på den fortfarande va fin efter daglig användning i ett års tid, inge sneslitning eller sönder i tån på dom. Men de svarta höll inte ens ett halvår… varken för mig eller för en annan i stallet som har samma modell/färg, bara annan storlek.Hästen tror jag inte ändrat sitt rörelsemönster, snarare att hon bara blivit bättre å bättre och rätat upp sig ännu mer, springer mkt fram på tån gör hon inte iaf, inte den andra hästen heller.
Nån annan som kan dela med sig av erfarenheter på just de rosa bootsen?
Eller nån som hunnit testa easyboot trail och kan säga hur hållbar den sulan är? Jag har trail till bakhovarna, men de har jag bara broddade nu vintertid, annars rider jag utan i bak, så vet inte hur pass mycket slitage den sulan tål om man jämför med cavallo.

Jag har dem rosa! Har haft dem i lite över i ett år och sulan är knappt sliten. Förutom i tårna fram då min ponny har mkt överullning, vanliga metallskor sliter hon lätt ut på 8 veckor pga överrullning. Efter hon fått till sin överrullning på bootsen har dem inte slitits mer.

Intressant! Berätta gärna sen om du fått svar från tillverkaren!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#4 svar från tillverkaren har kommit och var något i stil med "det är ingen skillnad i materialet på sulan på de olika färgerna" och som svar på varför mina bruna höll över ett år och var jättefina och knappt slitna och de svarta sedan inte ens höll ett halvår (trots samma häst med samma gångstil/rörelsemönster och samma typ av underlag) blev svaret "ibland vet man inte varför vissa saker händer" …
Jag har bestämt mig för att testa ett par easyboot trail till framhovarna istället, sulan på dem borde inte gå att slitas ner i tån på samma sätt. De har funkat bra som broddade till bakhovarna nu i vinter iaf, dock måste jag ha en storlek större till framhovarna.

Ja, det kan ju vara ett tips att ha brodd på bootsen, då slits de int eut på samma sätt. En vän till mig har Cavallo boots som hon har broddade året om, hon har haft de i flera år, för det blir bara slitage på broddarna och de kan man lätt byta ut :-)
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#6 Att ha broddar på i onödan för att inte slita på bottsen tycker jag känns väldigt onödigt. Broddar ökar belastningen väldigt mycket på hoven och lederna då det tar stopp tvärrt till skillnad från när de glider lite på underlaget vilket de gör naturligt.
Visst är det ju inte den större delen av dygnet man använder bootsen, men å andra sidan antagligen den tid med mest belastning, vilket kanske inte är en så bra kombination.
Hakuna matata!
Jag håller med #7, jag vill bara ha brodd när det absolut behövs vintertid, annars blir det som sagt onödig belastning på hästen eftersom den inte får det naturliga "glid-momentet" när den sätter ner hovarna.
Nu hade jag sån tur att det precis gick att brodda mina svarta cavallo så de kan jag ha nu vintertid, om hon inte växer ur storleken vill säga, men det tror jag inte. Men det kommer inte gå att ta ur brodden å rida utan sen, går inte att skruva i en gång till då sulan va så dålig/mjuk att borra i. (har quick stud-brodden, tror de heter så)Och utan brodd skulle de slitas sönder helt i fram. Men, de får hänga med som vinterboots så länge det håller för det. Blir som sagt ett par trail boots till våren sen när brodd inte behövs längre!