Jobbiga promenader
Jag gillar att bara ta en promenad med hästen då och då. Men det blir så besvärligt med ponnyn jag har.
När vi är ute och går kan han bli riktigt besvärlig. Vill nafsas, äta gräs, och kan explodera, vilket innebär att han går lugnt och stilla och andra sekuden blir "rädd" och hoppar/springer framför mig. Jag tar tillbaka honom bredvid mig och han är då antingen spänd, blåser upp sig och steppar och nafsas. Han går från LBE/RBE och det är ganska tålamodsprövande. Han kan också stegra och bocka om han inte får som han vill.
Han är inte en sån som skulle dra iväg, för känslig är han tack och lov, men kan någon ge tips på hur man kan få behagligare promenader i framtiden?

Han behöver stimulans. Jag skulle börja med att träna på dem 7 lekarna tills hästen är i ett trevligt sinnestillstånd och sen gå ut på promenad. Då får du en säkrare häst som inte är lika rädd och som inte springer över dig. Även på promenaden kan du gå över till att leka lekarna, du kan be hästen gå sidvärtes en sträcka över vägen, du kan be hästen backa en bit. Tills han är i rätt sinnestillstånd igen och ni kan promenixa utan problem. Det kommer förmodligen ta lite tid innan han känner sig trygg med dig och det gäller att upprepa lekarna tillräckligt mycket tills det blir resultat.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Träna att ta ner huvudet under mankhöjd. Jag är delägare i en häst som lätt kan bli uppjagad och superspänd, när hon blir så stirrig tar jag ner huvudet och hon lugnar ner sig.
Min gubbe testar genom att först se om han kan få bete under promenaden eller om han kan få mig att reagera genom att stanna och titta osv. Jag får skärpa till mig lite (för jag är nog lite slapp) och behålla fokus på vad vi gör. Vi promenerar - vi är inte ute på lunch!
Har han stått behöver han dock rastas av först för att få ur det värsta krutet och de första gångerna vi promenerar blir gärna kass, dels för att jag spänner mig lite utifall att någon skulle inträffa och dels för att han är lite taggad för att det är nytt.
Eftersom jag är lite feg löser jag det genom att först löslongera tills det hela inte längra är vilda brallserier utan mer koncentrerat och uppmärksamt. Sedan låter jag min man ta hästen på de första promenaderna. Han är snabbare, starkare och inte det minsta feg. Om han kan och hästen är lugn så går det bra för mig också. Men inte utan testning och håller jag inte på min roll så blir han besvärlig.
Tror du kanske behöver göra lite ledarskapsövningar med denna häst, han behöver veta att du är ledaren. Tips ovan också, antagligen behöver ponnyn springa av sig lite också, longera på banan. Men viktigast, som jag tycker, är att ponnyn måste lita på dig. Är du nervös så blir också ponnyn nervös, låter du ponnyn stegra sig utan vidare, så kommer han att fortsätta med det… Ha ett långt rep när du är ute och går och göra övningar som att backa, svänga, flytta bakdelen osv så att han är fokuserad på DIG och glömmer bort att det spökar i skogen. När han betar så gör det tydligt för honom att det INTE är okej, det räcker med att hojta till och hoppa lite så han reagerar.