Dominant häst
Hej! Jag skulle behöva lite hjälp med min medryttarhäst. Jag tycker att hon verkar vara en LBE.
När jag ska backa henne eller flytta hennes bakdel blir hon sur (lägger örona bakåt, slår med svansen, hotar med att bita ev. sparka.)
I varje skulle jag behöva tips för att få henne lite mindre dominant och mer medgörlig. Gärna lite mer tips på övningar och vad jag kan tänka på när jag arbetar med henne.
Tacksam för svar :)
Min erfarenhet med min LBE är att han är väldigt lätt att flytta bakdelen på, men det blir emellanåt sura miner från honom. Framdelen däremot är som gjuten i backen. Den är jättsvår att flytta på.
Men han kan "nippa" efter en om man flyttar honom med handen bakåt, då blir det ju porqupine game som hästarna leker med tänderna oftast och hotas det med sparkar är det ju driving om jag inte har fått fel för mig?
och nu känner jag att min hjärna tog slut och att jag inte komer kunna komma till mitt tips/slutledning…. :S
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
igenom att använda en carrot stick (skillnad på carrot stick och ett spö) så kan du hålla dig på ett avstånd så att hästne inte biter eller sparkar dig.
Sen är det en dominanns grej, den som flyttar på den andra är den som bestämmer.
Men leta efter de sju lekarna här på forumet, eller bli medlem på parelliconnect.com (30 dagars gratis test period) så får du allt visat och förklarat på film av Pat parelli.
Tack för svaren. Idag släppte jag henne i ridhuset. Efter att hon hade gjort av med all sin överenergi gick jag ut i manegen. Det fungerade bra. Ibland blev hon ofukserad men stundtals följde hon mig med sänkt huvud.
För övrigt så har jag en fråga. Ibland när jag står och pysslar med henne inne i stallet sänker hon huvudet och börjar tugga. Försöker hon medela något speciellt eller är det bara för att hon slappnar av?
Tugg förmedlar ofta att hästen tänker och processerar intryck och upplevelser. Min tuggar och slickar sig om munnen när han lärt sig något nytt eller håller på att lära sig det. Och när han fattat hela uppgiften och det hela "släpper" så brukar han börja gäspa förutom att tugga.
sen finns det ju olika tugg också, föltugg är ju en stark signal att "jag är liten, skada mig itne!" och sen tänke-tugg.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.