Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: on-line
Läst 2560 ggr
Zaphix
0

Skilja på saker

Håller på att lära min häst att backa i en cirkel runt mig och det går väldigt bra, idag var tredje gången vi övade på det och nu kan han backa ett varv runt mig.

Jättebra, men..

När jag sedan skulle träna med långa tyglar så skulle jag be honom backa rakt brevid mig, det har fungerat problemfritt förut men nu ville han såklart backa i en cirkel runt mig istället..

Gick ju rätt okej att korrigera då jag hade tyglar på båda sidorna av hans huvud så jag kunde styra det, men när jag skulle backa honom med bara ett rep så kunde jag inte styra honom riktigt lika bra.

Hur ska jag lära honom att skilja på det..?

Började att lära honom att backa i en cirkel genom att ha honom brevid mig och be honom backa genom ett hörn och sedan utöka det därifrån. Men jag bad ju honom att göra det på samma sätt som jag alltid ber honom att backa brevid mig och sedan lärde han sig att göra det även utan ett hörn.

Så det kanske var dumt att be honom på samma sätt när han ska backa i en cirkel som när han ska backa rakt. Tänkte inte riktigt så långt då..

Hur kan man göra när man ber honom att backa i en cirkel istället för rakt? Hur kan man visa det med kroppen?

Borde nog ha funderat på detta innan jag lärde honom något nytt.. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

NeaHinder
0

Jag har ungefär samma problem när jag lärde min häst hov. Precis allt jag gör tycker hon är hov. Så om man ska backa, flytta bakdelen eller vad som helst tycker hon att det är hov. Jag tycker självklart att det är bra att hon bjuder på sig själv och så, men det kan ju vara bra om man kan göra annat med. Jag har alltid haft samma kommando på hov och det är att jag pekar mot benet och viftar lite på fingret, och när jag rider att jag petar på benet med foten eller med ett spö eller en stick. Skulle också vara väldigt tacksam för svar om det är någon som har något bra tips på hur man får en häst att skilja på saker och ting, och om det ska vara något speciellt en sjäkv ska tänka på när man lär in det :)

Visserligen har min häst varit så att allt nytt hon lärt sig tycker hon är jätte roligt. Som tex "ta" att jag håller fram min stick en hovkrats eller något och hon ska hålla fast den. Detta kan hon göra om jag bara står med sticken och hon tycker det är jätte roligt. Likadant att gå upp på en pall jag har. Nu travar hon fram till och tycker det är hur kul som helst! Jag tycker att det är fruktansvärt kul att hon bjuder så mycket på sig själv och jag har inget emot det, men hov kan vara ganska knivgt..

Nobody wins when everyone´s losing

Zaphix
0

Min häst lyfter också gärna på framhovarna när han vill göra rätt för att få godis.. Jag tränade två gånger att han skulle sätta hoven på ett burklock, att två gånger kan sätta sig så mycket i hans huvud är lite roligt. Hade burklocket för att han inte skulle lära sig att bara lyfta hoven, utan att just sätta hoven på locket och det trodde jag han hade greppat.

Men sånt är ju ändå lätt att ha olika kommandon för, kan ju visa med ens egen fot när den ska lyfta foten eller bara använda röstkommando.

Lärde honom för typ ett år sedan att sänka huvudet för knackningar, övade med det på manken och det var inga problem. Men sedan sänkte han huvudet vart jag än knackade på honom vilket blev lite besvärligt när jag skulle lära honom lyfta hoven för knackningar på benet.

Men det löste jag genom att ignorera att han sänkte huvudet och fortsatte knacka tills han lyfte hoven.

Brukar inte ha några större problem att han blandar ihop saker annars, men just backandet i cirkel och att backa rakt vet jag inte riktigt hur jag ska lösa..

Planen var att fortsätta med cirkelbackandet för att befästa det idag, men jag valde att avvakta tills jag kommit fram till hurjag ska lösa det med olika kommando.

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Puttar upp lite..

Behöver verkligen tips på vilka olika kommandon man kan ge gällande backandet.

Har slutat öva på att backa i cirkel då jag kände att backa på en rak linje var lite mer användbart och värdefullt att kunna be honom om..

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Jag förstår inte riktigt hur du menar att du brukar backa honom rakt. Då står du väl i en annan position? Med långlinorna är du ju inte bredvid honom som när han ska backa i en cirkel?

När du börjar backa på cirkel så är han bredvid dig och ska runt bakom din rygg. När han ska backa rakt bredvid dig så vänder du magen mot honom, eller? Jag vet inte riktigt hur du gör, men se om du på något sätt kan ändra din position och fokus och korrigera honom om han tror att han ska backa i cirkel, så kommer han på skillnaden snabbt.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

#4: Alltså.. Om jag står i zon 4 och ska backa honom rakt bakåt så står jag kvar med magen framåt och ber honom backa rakt bakåt genom att sätta upp fingret, vänder mig inte mot honom utan står bara kvar.

Tränar inte så mycket backning med långlinor utan det är mest jojo liberty jag övar. Då står jag brevid honom, ber honom gå framåt så jag hmnar i zon 5 och sedan ber jag honom backa så jag står brevid honom igen.

När han ska backa i en cirkel står han i zon tre när jag ber honom backa och jag har huvudet i samma riktning som honom.

Kanske skulle börja ha kroppen mot honom när jag ska be honom backa i cirkel.. Det hade kanske fungerat.

Min och Dackes blogg

NeaHinder
0

Ja jag vet inte riktigt hur du ska göra för att skilja på det, du får prova dig fram helt enkelt. Jag har själv haft en hel del problem med backa vanligt bara. I början så smackade samtidigt vilket var helt idiotiskt. Sen ett tag högg hon efter mig när jag skulle backa henne så då lät jag det vara ett tag. Sen har jag varit lat och inte fortsatt att träna mer på det och i stället alltid tagit i grimman för att backa henne vilket jag nu försöker att inte göra. Utan till en början tar jag sticken och "gungar" mot hennes framdel eller vad man ska säga samtidigt som jag går gram mot henne. Sen har jag tänkt att utveckla det så att jag bara behöver "gunga" sticken mot henne utan att gå mot henne. Sen säger jag alltid backa när jag ska backa henne så att det förhoppningsvis sitter på ett ljudkommando senare. Men det är en lång väg dit och detär bara att träna.

Men lycka till för dig och berätta gärna sen hur du gjorde för att få det att funka!

Zaphix
0

#6: Bara att träna på. :)

Backa vanligt är inga problem för oss nu i alla fall, men har varit det..

Men nu vet jag allt hur jag ska göra, jag ska ju såklart rikta energi på hans framdel samtidigt som jag ber honom backa så att hans vänger den runt mig. Att jag inte kom på det innan..

Nu ska jag fortsätta träna imorrn. :)

Min och Dackes blogg

NeaHinder
0

Okej, lycka till nu då!