Belöning
Hej.
Jag ska hämta hem en kille om någon vecka, en 6år gammal valack. Tänkte direkt börja med de olika lekarna osv
Men vilken belöning använder ni? Räcker det med att klappa om eller får man ge godis? Många säger NO No no på godis…
=/ Vill inte göra fel direkt.
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Jag använder rösten bara när jag berömmer.. ett eneklt "braaa" eller liknande är det bästa.
Jag testade att berömma min häst med godis, det slutade med att han struntade fullständigt i uppgiten och var på mig och var helt galen över att han ville ha godis.. så det rekomenderar jag inte. :)

Att ta bort tryck är en belöning i sig. Vissa hästar uppskattar klappar, andra uppskattar att bli lämnade ifred. Jag skulle börja så, inte ge godis i början, När ni lärt känna varandra mera och ni har en bra grund i NH, då kan du eventuellt förstärka med godis. Men det är absolut inget man ska använda innan man har respekt från hästen och ska inte användas titt som tätt.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Jag grundtränade min häst utan godis, saker som att gå undan för tryck och flytta på avstånd och liknande är saker som mer handlar om att ha rätt kroppsspråk än att lära hästen något nytt.
Men numera så använder jag oftast klickern och havre när jag ska lära in nya saker. Det får min häst väldigt motiverad och försöker göra sitt bästa. Han erbjuder att göra saker.
Min häst är inte speciellt tiggig av sig och det är för att jag i princip bara ger honom godis som belöning när han gjort något bra, inte som muta eller lite då och då utan anledning. Han förstår att godis är belöning, inget han kan kräva genom att bli påträngande och tigga.
Men såklart han tigger i vissa situationer, ger honom alltid godis när jag hämtar honom i hagen (har haft en rejält svårfångad häst, och sedan dess ger jag godis i förebyggande syfte då jag inte orkar med det igen), och när jag sätter på grimman så kan han försöka rota i mina händer. Men då ber jag honom om att stå still istället. Han gnäggar alltid dovt när han förväntar sig godis, så jag vet när han gör det.. :)
Jag klicktränar :) Funkar hur bra som helst på min arab iallafall!
Började med godis och klick så hon vet att klicket betyder något bra. Nu använder jag bara klicket och ger godis när jag lär något nytt eller när hon varit extra duktig! Arabvalacken i stallet går inte ALLS att belöna med godis, han blir för nafsig.
Känn efter själv hur du vill göra och vad som funkar bäst för dig och hästen. Man ska alltid prova sig fram! :)
Lycka till! :)
"Do you know why today is called 'present' "
"No, why?"
"Because every day is a gift."
Medarbetare på NH i fokus
okej. Tack =) jo, tänkte på det där med tiggandet.
Tänkte börja med basic, flytta för tryck, respetera mitt utrymme osv men sen vill jag gå över till just trick träning och då känns det som beröm inte räcker.
Klikcerträning på häst? Det ska jag klart kolla upp!
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Jag berömmer oftast med klappar och med röster :) Jag kan inte svara för de andra som har honom, men jag antar att de gör likadant..
kommer jag ihåg att ta med godis ner till paddocken blir det ofta morötter och då har jag det i jackfickan å så får ponnyn det när han är lös i paddocken och kommer fram till mig eller gör något som jag ber honom fast han är lös (som att vara kvar i paddocken och inte smita under nedersta tråden som han gör när han vill äta lunch före stona i hagen).
MVH
Sofie