Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 1889 ggr
Elshira
0

Knasboll

Mille, pojken min… Han är lite rolig…

Han tycks föredra att hoppa över "steg ett och steg två" och gå direkt på "steg tre".

I början så försökte jag göra det mesta med rep, och använda tryck med handen/spöt för att få honom att flytta osv…

Men jag har nu "gett upp" (eller ja alltså vi tränar ju på det med) och gör nästan allt helt fritt. jag brukar väll ha repet sittandes i grimman för att han ska veta att han inte ska gå iväg (brukar lägga upp det på ryggen eller på marken bara), men annars känns det mest som att det är ivägen :P

Jag har hellre två spön (ett långt hoppspö och en körpisk), kan jobba helt utan dem med, men då jag själv inte har superkoll på vad jag gör så blir det tydligare med dem efter som jag av någon anledning fokuserar med på vad jag gör då. xD

Jag kan driva framåt, bakåt, glytta fram/bakdel (inte sidepass än dock), longera, byta varv och be honom t.ex hoppa över ett hinder utan repet och utan kroppskontakt.

Givetvis övar jag in sakerna med tryck så att han förstår det från tyggen med, men just nu är det nästan lättare att lära honom något nytt utan kroppskontakt, och sedan börja med det för att ska förstå båda delar. Han verkar helt enkelt mer lyhörd på det viset.

Han är ju som sagt dominant (eller försöker i.af för det mesta…) och gillar aldrig när man tvingar honom saker, utan man får alltid be om något så brukar han göra det utan tjaffs. Som när ungarna rider honom så får de bara skänkla försiiiktigt, för skänklar man på lite mera så står han bara still istället (hehe).

Han är det där typiska "En hingst ber man, ett sto skickar man in två skriftliga ansökningar till" typen… xD

Men jag funderar… Bör jag fortsätta på vårat bakvända lilla vis, eller ska jag försöka mer med kroppskontakt osv vid flyttningar osv. Jag vill ju inte låta honom bestämma över mig, men ska jag visa min auktoritet mera genom att faktiskt flytta honom med handen t.ex, eller visar det helt enkelt på att han har respekt om han gör det "på avstånd"?

Sedan har jag ett till problem kära vänner :D Så fort man sätter på grimman, spänner tränset, borstar huvudet eller något annat gälande huvudet/främre delen av halsen så börjar han alltid luta mot en. Han puffar liskom inte bort en utan lustar mer och mer mot en smygandes… Fortsätter itne trycka om han kommer "in till kroppen" på mig (då ska han bara slicka eller buffa, och kaaaaanske försöka smaka på jackan..). Skitkul när man ska spänna käkremmen på tränset (som måste vara där pga pygméöron) och jag frösker hålla hans huvud i en bekväm "arbetshöjd" men antingen sänker han huvudet sakta eller så trycker han det mot mig. Om jag bara står och filosoferar kring huvudet så kan han typ kika åt andra hållet för att lura en, men saaakta trycka sig närmare.

Han ska alltså gärna lägga huvudet i famnen typ, han är inte sur eller så utan verkar mest nyfiken och kanske lite busig. Och det spelar ingen roll hur många gånger jag knuffar bort huvudet, först snällt men bestämt, men till slut nästan hivar bort det gång på gång. Han fortsätter i.af.

Kännslan jag får när han gör detta är som när man ser två människor stå bredvid varandra, och en av dem visslar "som om det regnar" och smyger sig sakta närmare och närmare den andra personen tills den står helt intill, och ler stooort (och väntar på att den andre ska upptäcka det). Heeeelt oskyldigt alltså!

Men vad sjutton ska jag göra för att få honom förstå att inte göra så. Han är ganska så närgången annars, t.ex vid inkallning så kan han inte nöja sig med stanna en meter framför utan måste gå ääända fram. Jag svarar då med att backa honom till "lagom avstånd" vilket han inte har några problem med att göra.

När jag leder honom är det numera inga problem (förr skulle han knuffa ut en med bogen) och han håller sig alltid på lagom avstånd.

Han är en "nyfiken-i-en-strut" och ska alltid på allt och alla för att undersöka…

Hakuna matata!

LinaN
0

nu orkade jag inte läsa igenom allt, men angående ert omvända sätt;

varför inte köra på det som fungerar för er? och sen arbeta i omvänd ordnign? att syssla med NH innebär att man ska vara flexibel och lyssna på hästen, inte att man ska följa en läroplan till punkt och prickar.

Tex så kan jag och harry göra vissa saker från lvl 3 online medan vi allmänt bara ligger på level 1-2 utbildnignsmässigt :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Elshira
0

#1 Jo det är ju ingen idé att bråka och förvirra, undrade mest om jag bör försöka lära honom det "normala sättet" av en eller flera anledningar, att jag kanske lättare stötet på problem i framtiden med andra övningar - vad vet jag! Tyst

Hakuna matata!