ett steg fram, två tillbaks
Hejsan!
Jag har nyligt börjat med NH-träna min medryttar-häst enligt Pat Parellis medtod. Håller just nu på att med hjälp av repgrimma och grimskaft stryka hästen över hela kroppen. Det har gått mycket bra, vilket känns otroligt kul, men senast jag besökte hästen kändes det som om vi gått ett steg fram och tagit två tillbaks så att säga.
Det gick inget vidare, med andra ord.
Nu undrar jag: Kan jag ha gjort något tokigt?
Kanske inte lyssnat ordenligt på hästen, gått för fort fram?
Eller är det liksom en del av processen så att säga att det går upp och ner? Ni som har hållt på med NH ett längre tag, hur har det gått för er i början? Har ni också fått "bakslag"?
Det kan vara så att du haft litet för bråttom och tanken "det här gick ju bra förra gången så då ska det gå lika bra denna gågnen" vilket blir att man utgår från hästens förutsättningar för övningen förra gången istället för att se vart hästen är just idag.
Det är ett väldigt stegande fram och tillbaka. Ibland tar man ett jätteskutt framåt på en front, men trillar pladask på rumpan på en annan. Sen så går det i ministeg på andra osv… Det är väldigt olika dag från dag vad som funkar och inte.
så det bästa rådet jag kan ge i första hand är följande:
"lek med den häst som dyker upp för dagen"
:)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Bakslag kan komma och gå helt enkelt. Man kan ha tränat hur länge som helst och allt verkar frid och fröjd så får man pötsligt ett bakslag. Men det viktigaste är att inte sluta bara för det. I början så känns det som att allt är fel. Man ser bara fler och fler "problem". Men det är bara för att man faktiskt har börjat att se hur allt ligger till. Jag tycker du ska ta det lite lugnare ett tag, för det gör alltid jag när jag får bakslag. Kanske bara gå på promenader med hästen några dagar och ta det lite lugnt, det har alltid hjälpt mig. Sen kan det även vara ett bra tillfälle att tänka lite extra. På vad man kan förbättra, skaffa lite inspiration och idéer osv. :)
Nobody wins when everyone´s losing