Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 787 ggr
LinaN
0

Hopptränade idag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min medis hoppade med Harry idag. Det rådde delade meningar om HUR man skulle hantera hindrena ^^

Han tog eget initiativ ett par gånger och gick på hinder som Johanna inte styrde på alls ^^ Och ibland när hon styrde på ett så struntade han i det och gick bredvid istället. Och när hon då började rama in honom på den sidan som han stack vid sidan av så började han sticka på andra sidan istället. Funkar inte den ena sidan så funkar nog den andra ^^

Samtidigt så älskar han j verkligen att hoppa ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zaphix
0

Han kanske inte riktigt greppat konceptet med hoppning?

Att han ska över hindren alltså..

För Dacke tog det ett tag innan han förstod vad det handlade om, i början trodde han ju  att han skulle stanna med hindret under magen och gå sidvärts ut från det.. Sedan trodde han att han skulle hoppa med tre ben och lämna det sista på andra sidan.

Fick öva endel från markenatt han skulle hoppa och sedan fick han vila, sedan greppade han det.

Så kanske skulle vara bra med lite markträning där du verkligen är tydlig med att det är över hindren ni menar att han ska, inte på sidan.

Men han är ju rätt rolig. ;)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

Fast han vet precis hur man ska hoppa, jag har snarare funderat i banorna att jag inte vet hur jag ska få honom att hoppa, men stanna med bakbenen på ena sidan som en "task" online.

Han fick hoppa litet allt möjligt idag, kryss, rättuppstående, oxrar mm. Och även en "vattenmatta" som jag trollade fram tack vare min pressening. Man kan använda dem till mycket! :D

Kommer under morgondagen klippa ihopa film från dagens hoppning :D

LinaN
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här kommer då filmklippet från söndagens hoppning :)

Zaphix
0

Är nog inramningen som är problemet, rama in på båda sidorna samtidigt och bara erbjuda honom att gå framåt. :)

Men ser ju bättre ut när han får upp energin i galoppen, då verkar han ha siktet iställt framåt. Men när han viker på sidan eller halvstannar innan hindret ser det ut som att han tappar energin innan, inget sug mot hindret.

Men han ser fin ut ju. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

Jo det är ju litet det ^^ Johanna är inte superrutinerad och det är mycket häst att rama in :)

Men de ska börja åka på träningar senare i vår, så då blir det nog bättre.

Han tar ju sina chanser att undvika jobba när han bes om det, men när ha nsjälv vill bestämma är det nått helt annat ^^

Gyllir
0

Jag skulle tycka att det var motivationen som är problemet. Har du läst den lilla artikeln jag skrev här på iFokus för länge sen om just motivationen i hoppning? Jag skulle börja från marken tills han verkligen älskar att hoppa och då kan du sitta upp och hoppa freestyle, ingen inramning nödvändig då, han kommer hoppa allt du ber honom om på lösa tyglar.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

LinaN
1

#6 den artikeln har jag missat. ska rota fram den. Vid löshoppning hoppar han allt i alla möjliga höjder. Om vi kommer in i ridhuset online och någon annan hoppat och inte plockat undan grejorna än så går han till hindrena och vill över. Ibland i skritt (o river allt men går ändå över) Eller i trav och hoppar med mig som en liten vante i slutet av ledrepet ^^

LinaN
0

hittade den. Det vart intressant läsning. Men jag upplever och har alltid upplevt med honom att sålänge hindrena är för låga så orkar han inte bry sig. Det är först när man passerat 50cm i höjd som han börjar tycka det är roligt över huvud taget. Så har det alltid vart med honom.

Snubblar över låga hinder, eller går rakt genom dom. Men sätter man litet höjd så seglar han över! :D

Denna gången så vart han mycket bättre än förra veckan, då ville han mest gasa och var svår att få kontakt med. Men nu så lyssnar han iaf på Johanna och vart mer fokuserad på sin uppgift.

Han tycker om utmaningar, och är det för lätt skiter han gärna i det. Precis som sin matte. Hade jag inte velat ha en utmaning hade jag nog skaffat mig en avdankad ridskolehäst istället ^^