sidepass front
Hej gott folk :)
Försöker lära min lille kille att flytta rumpan mot mig (tänk halv sidepass front), men det går sådär. Problemet är att han inte svarar på "hjälperna" eller hur jag nu ska säga, hittils har jag gjort så att jag ställer upp honom med nosen mot staketet och höjer sticken och knackar lätt på den sida av rumpan som jag vill att han ska flytta mot mig. Han reagerar dock inte alls på detta, inte ens när jag går upp i faser och ökar knackningarna ganska rejält. Det är inte riktigt det att han inte förstår, utan han bara försöker inte ens förstå (står och sover).
Vet inte ritkigt hur jag ska gå vidare, för jag kan ju inte knacka hur hårt som helst, då blir det att jag står och slår honom på rumpan och det vill jag ju inte. Någon som har en idé eller har stött på samma problem?
Mvh Emma med den osamarbetsvilliga zalmiak ;)

Har du gjort exakt likadant från "rätt" håll? Alltså flyttat honom ifrån dig med samma knackning? Står du i vägen för honom? Vissa hästar vill absolut inte flytta sig mot dig om du står för nära, placera dig isf lite längre fram vid frambenen på honom. Du kan hjälpa honom genom att hålla precis under hakan i grimman och börja hans huvudet bort åt andra hållet, då blir det lättare för honom att flytta ruman mot dig. Om han står och sover skulle jag dra lite i grimman så han förstår att det inte är friendly game, utan att du vill nåtgot. Gör han det minsta försöket att röra på sig åt rätt håll så slutar du.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Är det inte lättare att knacka på den sida som han ska flytta sig ifrån? Jag lärde in så att jag knackade med pinnen på bortre bakdelshalvan. Han ska ju flytta från trycket. När Lillebror förstod vad jag menade så behöve jag bara lyfta pinnen mot rumpan för att han ska flytta mot mig.
Kan tillägga att när han lärt sig från ena hållet så var det näst intill omöjligt att få honom förstå samma sak fast från andra sidan :)

#1 Tack för ditt svar, lika bra som alltid :) Hade inte tänkt tanken att jag kanske skulle göra lite mer "flytta för knackningar" från rätt håll, det gör det nog lättare för honom att förstå och komma in i rätt mood.
#2 Det är precis så jag gör, förklarade kanske lite dåligt ;) Tränade mycket på detta i somras (fast då att han skulle flytta hela sig, sidepass front) och till slut behövde jag också bara lyfta pinnen så kom han emot mig. Nu har vi dock inte tränat på det på flera månader så antingen har han glömt (vilket jag tvivlar på), han är nog lite ringrostig bara ;)
Står han och sover eller blir han introvert för att han inte förstår?
Kan vara mindre lätt att se skillnad på..

#3 Om det inte funkar ska man fundera på hur man kan isolera, separera och sätta ihop igen. Öva på ingredienserna var för sig, innan man försöker göra en mer komplicerad helhet. Hur kan jag hjälpa mig häst att förstå vad jag vill? :-)
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se

#4 Jag håller med, ibland är det väldigt svårt att avgöra. I detta fall så är står han dock och sover, för "väcker" jag honom lite så får han en helt annan uppsyn och försöker i alla fall, även om han inte riktigt vet vad det är han ska göra. ;)
#5 Exakt! Men varför är det så förbaskat svårt ibland? Jag måste nog lära mig att bli en bättre puzzle solver!