Stegring-hopp
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Laddat upp ett klipp där jag hoppar med Gyllir. Han förstår vad han ska göra, men hur ska jag få honom att hålla sig i luften längre?
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Vad söta ni är. :)
Jag skulle nog bara ge beröm när han är i luften längre. Alltså låta honom försöka mer tills han lyfter längre, och då ge beröm. Som det är nu så försöker han ju ett tag innan du ger beröm, så vänta ett tag kanske han stannar längre?

Jag har gjort så hittills. Han är lite lat och lyfter bara ett ben eller gör ett halvhjärtat försök med två. Han blir lite "pushy" när jag gör detta, brukar backa honom lite innan och efter, så han inte är så nära som han är på klippet. Har aldrig filmat mig själv och måste erkänna att det ser väldigt roligt ut :-D
Anne
Vilken fin video :) Han är så go, men jag måste erkänna att det är lite jobbigt ibland när han småstegrar när jag vill backa honom (även om det mer beror på mig :P), haha ^^
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#3 Tack! Jag vill gärna tro att det är just det jag börjar få, förtroende, vänskap och kärlek, helt rätt ord :-)
#4 Han är grymt duktig på att luras så han slipper göra det du vill :-) Han stegrar sig inte längre när jag vill backa, det ska nog gå bra för dig också. Det gäller att inte ge sig förrän han har backat och då ge massor beröm!
Anne
#5 Jajamän, och han är verkligen smart ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Nejj vad sööt! :D
Ååh, gud vad gulligt i slutet när han går fram till dig och lägger mulen på din axel! :)
Superfint jobbat, ni ser verkligen ut att ha en speciell kontakt mellan er.
Kram Sofie.
Courage does not always roar, sometimes it's the quiet voice at the end of the day whispering I will try again tomorrow.
www.loewen.blogg.se
Prova och böja dig lite fram och sen "studsa upp" fast du fortfarande har fötterna på marken. Svårt att förklara men här är en film på Norah med sin Conny. Om han lämnar marken mer så beröm länge.. Då ska det nog gå bra. :)
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
Hhihi vilken söt krabat :) Hur började du för att lära in det där ? :)
www.sweetolga.blogg.se
"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Ställde honom med rumpan mot ett staket och gjorde driving game mot bogen rakt framför honom. Först frstod han int evad han skulle göra alls och försökt egå åt sidorna, men han är van att klura ut vad jag vill, så han började testa olika lösningar. Så fort han tänkte uppåt med framdelen så berömde jag och gav godis. Då la jag till att jag hoppar själv och så blev det som på filmen.
Nu använder jag det inte som en stegring längre, men det var praktiskt när jag lärde honom att hoppa halvvägs över en tunna! Då hoppade jag upp en gång och då hoppade han med och ställde sig med frambenen över. Mycket bra :-)
Var noga med när du lär din häst detta, att ni har en mycket bra NH grund innan. Inte lämpligt att lära som trick förrän man har kommit en bra bit och hästen har MYCKET god respekt för dig. Annars kan det bli en farlig och besvärlig tiggning för godis.
Anne
Okey tack för tipsen, får ta detta senare då för jag är helt grön! :) Har lärt in lite tricks innan med godis och så fast utan någon spec tankt/teknik bakom :)
Tack igen!
www.sweetolga.blogg.se

satsa på grunden, så kommer allt annat så mycket lättare. lättast är att börja med de 7 lekarna. ta de dominanta tricksen sist, alltså stegring, spansk skritt, puss osv
Anne
Nu är jag nog lite efter, men de 7 lekarna? Var kan jag hitta info om dem :) har inte en aning om någonting än :(
www.sweetolga.blogg.se

finns beskrivet i artiklar här på sidan
Anne

Min tös gör också bara sånadär småskutt och kallar det stegring, haha.