Första mötet
Är ny här så har inte läst era andra inlägg så mycket än.
Jag är 16 år och ridit i 5 år. Har slutat nu av olika anledningar. Men är fortfarande väldigt intresserad av ridning och hästar. Jag har en kompis som jag följer med till stallet ibland och rider lite för att jag saknar allting så mycket.
En grej jag har tänkt på.. Kan man inte börja med NH redan från första mötet med en häst och försöka få bra kontakt med denne?
Hur går man tillväga då?
Det är klart du kan! Du kan kanske inte träna med hästen på det sättet beroende på vad din kompis tycker om det hela. Men du kan ju alltid behandla hästen på en snällt sätt. Låta hästen lukta på dig innan du börar klappa massa ansiktet och hålla på. Bara en sådan liten grej kan få hästen att känna sig bekväm med situationen för att du väntade på dess tillåtelse. Sen kan du ju alltid göra som min bästa vän gjorde när hon var med mig när jag skulle rida och vi höll på att borsta-"Varför har du nosgrimma för? Behövs verkligen den? Testa utan!" "Testa att strunta i spöet i stället så slipper du att koncentrera dig på det och du behöver det säkert inte heller." "Varför inte testa med ett mildare bett, är du verkligen säker på att du behöver ett sånt?"- osv osv. Det är verkligen tack vare henne jag är den person jag är idag! :)
Nobody wins when everyone´s losing
#1 nej men jag menar, De behöver ju inte vara just min kompis häst. Jag tänkte att när man väl träffar en häst första gången.. hur ska man göra för att göra ett 'gott intryck'.. Klart man inte kan få hästen att lite på en helt kanske.. Men att man gör sånna där småsaker.
Låta den nosa.. som du sa.
Men vad ska man ha för kroppsspråk? Hur ska man visa att jag vill att hästen ska lita på mig? Så klart måste man själv lita på hästen också.
Jag är lite sådär rädd för nya hästar. Blir alltid jätte nervös och vågar inte gallopera på första ridturen. Tycker det är väldigt läskigt när man ska byta gångart och hästen far iväg som om den blivit stucken av en geting.. Så jag kanske inte kommer in i ett stall med det bästa kroppsspråket.
#2 Jaha okej, nej jag förstår dig. Det är nästan alltid lite nervöst när man sitter upp eller hälsar på en främmande häst för första gången! Men det bästa vore nog att försöka vara så avslappnat det bara går. Att inte spänna axlarna och dra upp dem för det kan vissa hästar anses som hotande. Och vara försiktig i dina rörelser tills du vet hur hästen reagerar på allt. Det finns hur många saker som helst man bör tänka på, men det allra bästa är nog egentligen att inte tänka alls, utan bara vara avslappnad och känna sig trygg i situation, sen kan jag förstå att det blir svårt för dig om du tycker att det kan vara obehagligt, men du kan ju alltid träna på att vara avslappnad med bara en eller flera hästar som du litar väldigt mycket på till en början :)
#3 okej tack! Ska tänka på det :)
Jag vet att jag gör allting mycket värre genom att vara nervös, men ska försöka nästa gång att slappna av mer :)
Jag förstår dig, det är svårt! Jag att när jag var mindre ville jag nte alls rida, jag ville helst bara borsta och sitta lite på hästarna medans de stod i stallet, men rida var det aldrig på tal om. Det var många gånger min föräldrar och fastrar fick stå och peppa lite påmig för att jag skulle hoppa upp, men det är lika roligt att rida som att bara umgås med hästarna :)
#5 jag älskar att rida, speciellt att gallopera. När det går bra. Och jag kan få hästen att gå samlat och fint, Det gör inget om det går fort.. bara jag vet att jag har kontroll och jag vet att jag kan lita på hästen.
Men känner att jag skulle behöva lära mig det där, Om jag vet att hästen litar på mig så är det ju enklare för mig att lita på hästen. :)
Okej, ja precis :)