Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 2358 ggr
[Lidenspralin]
0

Galen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om allt går som planerat så kommer jag få hem den här lilla damen på foder. Hon är 12 år och är inte igång satt på 2 år. Dessutom har hon knappt gjort någonting (vad jag vet). Ändå vill jag ha henne. Mina kompisar (som jag visat den här bilden för) har sagt: "Men gud, vad är det för häst?", "Hjälp, hur ser hon ut?" eller "Varför ska du ha en sån häst?". Det gör mig ännu mer peppad att ha henne. Bevisa att det faktiskt går att få tillbaka henne som hon antagligen var innan. Bara man lägger ner lite tid på det, som jag är väldigt villig att göra. Det skulle ju vara guld värt att lämna tillbaka en riktigt "fin" häst. Känna att man verkligen gjort nytta. Vet inte om mina kompisar är ensamma om att tycka jag är galen (?)

Så jag behöver hjälp med att komma igång. Hur lär jag känna henne? Vilka övningar ska jag börja med? Jag kommer ta det väldigt lugnt med henne i början eftersom hon inte blivit riden på väldigt länge. Men det finns ju massa övningar man kan göra från backen. Varken jag eller hon har någon erfarenhet av NH eller trickträning som jag vill hålla på med. Jag har läst som en galning på internet och jag kan knappt vänta tills jag får hem henne. Jag ser verkligen fram emot det här! Hoppas bara att allt går som det ska. Men jag är osäker på vad jag ska göra som det allra första.

Sen vet jag att hon bara får lite kraft i dagsläget (när hon inte går någonting), men vad ska jag börja ge henne för kraftfoder när hon börjar sättas i gång? Jag är lite anti-kraftfoder. Jag vill hellre ge mera grovfoder. Men kommer hon att behöva extra tillskott av någonting?

Jag har också insett att jag inte trivs på ridskolan. Sättet dom behandlar hästarna på är rent ut sagt löjligt och helt sjukt. Vilket jag har insett nu. Förstår inte varför jag har tänkt på det tidigare? Nej, jag har suttit och sparkat på hästen med både sporrar och spö när den är lat och inte vill gå fram. Allvarligt talat så skäms jag över mig själv. Men nu är det i alla fall stopp med det. Ska sluta på ridskolan och få hem en foderhäst och börja med NH och trickträning. Det är verkligen det jag vill hålla på med, både nu och i framtiden.

Är tacksam för alla svar!

LinaN
0

Hej!

Grattis till dina livsförändringar! hejja hejja! :)

Om du är anti kraftfoder ge inte krafft då, öka grovfodergivan. Kanske komplettera med mineraler beroende på hur höanalysen är. Min Harry får minimalt med kraftfoder och då endast för att ha något att blanda i mineralerna och det extra salt han behöver i.

Nu ser man ju inte halsen på henne ordentligt och jag tror det är vinkel nsom gör att hon ser värre ut än vad hon är. Hon är litet högre i framdelen än bakdelen, men samtidigt så står hon under sig med frambenen. Men rent extriört av vad JAG kan se så ser hon ut att kunna bli en riktigt trevlig ridhäst.

Är hon skodd?

Börja med att titta igenom de sju lekarna, spendera mycket undemanding time med henne, rykta, mys, gå på promenader. Ta reda på saker om henne genom att vara med henne.

Med en snabbanalys av det lilla jag har koll på av linda tellingtons "ansiktslära" på hästen så har du en häst som är normalintteligent, men som med bra träning kan komma långt. Litet envis och behöver litet tid på sig för att lära sig helt nya saker, men väldigt pålitlig, ärlig och stabil. Och med en snabbanalys av Horsenality utan att egentligen veta så mycket om henne så slår hon mig som en LBI-häst. (finns artikel att läsa om de olika horsenalitys) alltså en häst som är pålitlig men litet åt det mentalt "trögare" hållet utan för den sakens skull bli dum/korkad så att säga. hon är nog smartare än man ger henne credit för. :D

Så hon blir nog en riktigt bra förstahäst när ni lärt känna varandra speciellt med tanke på att hästar med det utseendet hon har i ansiktet oftast är väldigt förlåtande individer när man själv gör misstag, men de gör inte rätt förrän man själv gör rätt. ;)

Lycka till och uppdatera oss mer än gärna vad som händer!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[Lidenspralin]
0

Hej, tack för ditt svar! :)

Just nu står hon på fri tillgång på grovfoder, så det tänker jag fortsätta med. Ja, kraft ska jag försöka undvika så gott det går, men det beror ju på (precis som du säger) hur höanalysen är. Om jag fattat det rätt så får hon bara några korn kraft för att veta att det finns något gott i krubban.

Ja, jag håller med om att vinkeln är knepig. Glömde säga att bilden är från januari detta året, så den är ju ganska gammal. Vet tyvärr inte hur hon ser ut idag..

Ja, hon är skodd nu på vintern, men hon ska tydligen ha väldigt bra hovar. Hon har gått barfota och det har funkat väldigt bra. Kommer ha skor nu på vintern. Men när det blir varmare kommer jag eventuellt låta henne gå barfota igen :)

Åh, vad roligt att du lärt dig att läsa av hästarna. Det verkar väldigt intressant. Jag tror din teori kan stämma in väldigt bra på henne. Hon låter verkligen som en trevlig liten häst :)

Det ska jag göra! Tack så hemskt mycket för alla dina tips :D

LinaN
0

#2 sålitetså ;)

och som jag säger, har man inte nog med problem så skaffar man sig antingen en dator eller häst ^^

och det är på gott och ont ;) Ibland vill man bara skicka öket på slakt, och andra gånger så vill man inte bli av med dem för allt i världen! ;)

annika.g
0

#1 är lite nyfiken, hur kan du läsa så mycket bara igenom ett foto?

LinaN
0

#4 vana ^^ det finns vissa saker som hästar har gemensamt i utseendet som då speglar hurdana de är i temperamentet och personligheten.

Sen är det mycket känslan man får av hästen när man ser den, oavsett om det är på bild eller i verkligheten. och erfarenhet samt vilja att lära sig känna igen egenskaper baserat på utseende och horsenalitys :)

[Senyera]
0

Hej och grattis :-)

Följ ovanstående bra råd så kommer det att gå hur bra som helst. Ta din tid och lär känna henne. Har du någon bra tränare?

[Lidenspralin]
0

#3 Ja, det där känner jag allt igen ;)

#6 Hej! Tack så hemskt mycket :)

Ja, det var riktiga bra råd jag fick. Jag bor inte alls långt ifrån Rebecca Dahlgren (www.horse-vision.se) så kommer gå en del kurser och bli vecko-elev där framöver :)

[Senyera]
0

Då har du alla förutsättningar i världen att få henne att bli hur fin som helst :)

Rafflan
0

Grattis :D

Ang dina kompisar, allt beror på vad man vill ha, vill man ha en färdighäst redo att gå ut och tävla, en unghäst att forma eller som din, en häst som behöver tid för att bli "frisk" först och sedan kan börja tränas :)

NeaHinder
0

Tycker faktiskt att hon var väldigt fin ändå! Och jag tycker definitivt inte att du är galen, det är ju sådant här som är så otroligt kul!

I början skulle det nog vara bra att gå på mycket promenader med henne så att hon får se sig omkring. Och så att ni båda två kan lära känna varandra lite bättre. Borsta väldigt mycket för att veta vad hon tycker är skönt och vart hon tycker det är obehagligt osv osv. Det finns verkligen hur mycket som helst man kan göra. Det är som sagt bara du och din fantasi som sätter gränserna! :)

Nobody wins when everyone´s losing