Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 1591 ggr
NeaHinder
0

Vad är NH?

Vad är NH egentligen?

Det är nog en fråga som de flesta ställer sig. Enligt mig är NH ett tankesätt, en filosofi. Alla övningar hit och dit, seven games osv, det är enligt mig något som de bara har kommit på för att man ska greppa hela uttrycket NH lite bättre. Men jag är verkligen glad över att övningarna och lekarna finns för at i början på inspiration och idéer, och det är mycket tack vare dem som NH är så pass kännt och det är så många som intresserar sig av det och det är jag verkligen glad över! Om man säger NH utan att tänka på alla övningar och lekar blir det lätt väldigt flummigt och man vet liksom inte riktigt vad det är förän, speciellt inte om man precis har kommit in i det. Jag trodde också bara att NH var alla lekar i början, vad skulle det annars vara likosm? Men nu när man har hållit på med det ett tag (1,5 år nu kanske?) så blir det att man börjar tänka efter. Man ifrågar sätter allt så mycket mer. Jag började att tänka på det här när jag hörde en person som sa att hon bara tränade NH när hon inte kunde rida sina hästar. När hon sen red försökte hon inte att skapa en finkänslig komunikation mellan sig och hästen hon red, utan hon hade sporrar, spö och massa inspänningstyglar hit och dit. Sen skulle hon träna NH ara vissa stunder. Men det kan man ju inte göra? Gör man det anser inte jag att man har nsett vad det hela går ut på och man gör det bara för att andra gör det. Jag skulle aldrig idag kunna hoppa upp på min häst med nosgrimman åtspännd och ett spö i hand. Jag har inte vågat rida med spö på 1,5 år för att jag har varit rädd att jag ska använda det som jag gjorde innan. Det var likosm aldrig något konstigt med att använda spö då. Det var bara det man hade lärt sig. Gick inte hästen med en gång eller tvekade att gå över en bro lade man till spöet, det var så det var, tyvärr. Även att jag inte var den duktigaste på att använda spöet, det finns ju de som är mycket värre. Men jag hatar ändå mig själv för de gånger jag använde det. Det är knappt att jag vill binda upp henne när jag ska borsta. I sådana fall bara med ett grimskaft och inte med två. Men jag menar självklart inte att man inte kan rida sin häst med sadel och träna när man tränar enligt NH, men man kan ju alltid tänka efter två gånger innan man använder någon utrustning, tex med pessoabett finns det garanterat andra utvägar om man bara lägger ner tid och är öppen för förslag och andra lösningar. Jag hoppas att ni fick ut något utav texten, det är garanerat en hel del felstavningar, men jag har helt enkelt inte ork att läsa igenom nu.

Vad är NH för er?

Nobody wins when everyone´s losing