Nybörjarhoppning
Hej! Lite svamligt, men det här ska väl fungera i alla fall? 
Det jag undrar över gäller egentligen hemgjorda hinder, men det lär bli lite utsvävningar.
Min medryttarhäst är en lite större nordsvensk, som gick på travet tills för bara något år sedan, och jag förmodar att han i alla fall är hyfsat grön på hoppning.
Själv är jag lite hopprädd (har varit lite jättemycket hopprädd, men ung som jag är så kommer jag över det i ganska rask takt) men efter några år så har jag kommit över det, och känner jag mig trygg med ponnyn/hästen så går det jättebra (min ridlärare har varit jättesnäll och givit mig den häst som jag red på ridlägret och som jag har varit jätterädd för, men som nu har blivit min rehabponny, underbar som han är).
Nu, tillbaka till ämnet.
Min morfar och jag, byggde ett par hinderstöd (egentligen dem som det här handlar om) som jag använt till hundar/lite lätt agilityträning.
Jag glömde att fotografera dem sist jag var upp, men ska se om jag kan beskriva dem.
De är omålade, dvs. träfärgade, och just de här är ungefär 1.30 höga (för att de inte ska hoppa över hinderstöden, utan hoppa rakt) i kvadratiska 'brädor'.
Det är en 'bräda' som står rakt upp, som hålls upp med fyra andra, lite kortare stöd, som står på exakt kvadratiska kuber, för att ge lite mer stadga. Sedan är det borrat vanliga hål var femte centimeter, och till varje stöd hör det just nu en spik, som är slipad i den vassa änden som man helt enkelt bara 'her' (ja, norrländska, för att jag inte kommer på det riktiga ordet) genom det borrade hålet, ställer hindret så att änden på spiken som sticker ut är från hållet man kommer (dvs. framåt) så att bommen trillar ner om den knuffas på.
Själva bommen är gjord av en likadan kvadratisk bräda.
Skulle ett sådant passa för hoppning? (Som ovan nämnt: nybörjarnivå)
Jag tänkte bara, praktiskt att kunna bygga själv, ha något att göra, och förhoppningsvis lite billigare än ett par riktiga hinder, och så något att sysselsätta händerna med.
Och annars, vad kostar ett par 'riktiga' hinderstöd + bommar?
(Kanske lite fel forum, men det jag vill ha är åsikter, och argument både för och emot.)
Man kan väl hoppa vad som helst egentligen? :)
Det där med spiken kan ju vara rätt farligt dock om hästen lyckas braka in i hindret och kliva på hinderstödet.. Spiktramp är inte allt för roligt.
Är dom tillräckligt breda då?
Tänkte om du använt dom till hundar kanske hindret inte blir tilltäckligt brett?
Är också hopprädd och har en kallblodstravare som är väldigt grön på hoppning, lånat in en ryttare som fått hoppa honom och förra veckan tävlade han i en klubbtävling. Så snart kanske jag vågar hoppa honom också, han är ju duktig nu.
Nej, jag tänkte bygga en till/fler, jag vill ha kvar mitt 'hundhinder' då de har blivit så otroligt fina efter att vi börjat träna lite lydnad-hopp-lydnad-snabbpromenad-hopp alltså att vi tränar lite lydnad, bryter av med ett litet hopp osv.
Sedan såg jag (här på NH i fokus) en video där de tränade sina hästar lösa, och en kille kunde få sin häst att byta gångart genom att 'härma' gångarten han ville få fram, och det har jag provat med hundarna.
Tiken fattade 'galoppen' direkt, och är nu jättefin på det, medan unghanen hellre snabbtravar än galopperar, och när han galopperar drar han iväg väldigt snabbt.
Så NH-tricks fungerar på hundarna också! ^^
Tillbaka till hindren, så ja, det har jag inte tänkt på.
Men samtidigt om hindret råkar välta borde det välta snett bortåt, i teorin, sen vet man ju aldrig hur verkligheten ser ut, men eftersom att hinderstödet har fyra stöd som det står på borde det ju välta någonstans där det kan välta i ett 'mellanrum', alltså snett någonstans.
Inåt-bortåt/inåt-bakåt/utåt-framåt/utåt-bakåt - eller tänker jag rätt här?
Åh, det är svårt att beskriva, men du förstår kanske?
Sedan man kanske skulle sätta något tyngre på det som är… Tja, jag orkar inte försöka förklara det, jag får tänka i huvudet i stället! ^^
Oh, jag håller tummarna för både dem (i tävlingen) och er! Heja!
Oj, woops, ignorera det där, jag håller tummarna för er! ^^
Hur gick det i tävlingen?
Hindren fungerar säkert jättebra, är mest jag som alltid är så rädd att hästen ska trampa in nåt i hoven. Tänker alltid på alla skador som kan bli av saker.. Lite smått besatt av att se faror i allt. ;)
Gick bra på tävlingen, dom var så duktiga. Blev felfria! Var dock stilhoppning och då Dacke bröt av till trav ett par gånger för att han blev lite osäker på situationen med en massa hinder och publik så blev inte flytet så bra och därmed poängen inte de bästa. Men han verkade tycka det var roligt och hoppade fint. :)
Film
Ursäkta för OT. ;)
Jo, men det är ju faktiskt en bra sak att oroa sig över! :)
Vad fina de var!
Jag hade hellre investerat i några lösa skållor i metall. Eller bomhållare som de också kallas. På börjes säljs de för kring 26kr/stman behöver ju inte köpa till en hel bana. Det räcker ju med att köpa 4-6st det kommer man långt på!
För det där med spiken låter livsfarligt, både om hästen skulle kliva på det eller om hästen skulle gå omkull, landa på spiken rätt in i en led eller muskel. Säkerheten med sakerna man använder är viktigare än att det ser bra ut.
Jag hade en gång ett fullblod som hade gått emot ett spik i staketet, som jag missat när jag gick över hagen, som han fick i boghöjd, 3 månader senare fick jag avliva honom till följd av komplikationerna. En ynka spik som inte ens vart skarp utan var själva spikhuvudet som han gick in i. Så det krävs så litet för att det ska gå åt helvete.
Egna hinder är ju billigare att bygga än att köpa. Googla på hemmagjorda hinder, man hittar massa fint!
Denna bilden hittade jag nog på bukefalos eller något liknande. o detta är hemmabyggt + att det inte är så tungt. :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.