Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 1823 ggr
Zaphix
1

Varför är era hästar så bra?

För att koppla till tråden jag skrev nyss om att tänka och prata positivt om sin häst så gör jag en annan också.

Vad gillar ni mest med era hästar?

Varför är era hästar så bra egentligen?

Varför passar ni ihop så bra med er häst?

Vad är det helt enkelt som gör att ni har kvar era hästar och inte säljer och skaffar en annan?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Wand
0

Haha, såg tråden och trodde att det skulle bli en tråd där du klagar på din häst och att alla andras är mycket bättre. Kändes lite konstigt. Förvånad

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Zaphix
0

Haha, nä. Snarare tvärt om.. ;)

Min och Dackes blogg

[mammamian]
0

Han är så snäll, så lättsam och så genomgod! Samtidigt som han är en karismatisk personlighet och inte nån kuvad stackare. Pigg, glad, vänlig och tillmötesgående. Sen är han mjuk och fin att rida också, men personligheten är ändå det bästa!

Ridmässigt så har jag tidigare ägare att tacka för att han är mjuk och lyhörd. Personligheten kommer fram mer och mer ju mer utrymme han får att uttrycka den. Lite testande ibland för att klargöra gränser och regler, men aldrig något argt eller våldsamt för det är en vänlig och fredlig häst. Jag tror att han helt enkelt är född Drömhäst!

Jag tror att han passat med de flesta. Annars är det väl så att vi kompletterar varandra. Jag är trög - han är pigg, jag är lite feg - han är modig, jag är klantig - han är förlåtande osv. Och att vi lyssnar på och tar hänsyn till varandra! Det är inte en envägskommunikation och inte bara en som bestämmer och sätter gränser.

Vad är det helt enkelt som gör att ni har kvar era hästar och inte säljer och skaffar en annan?
Ridmässigt har jag haft mina funderingar just för att han är så framåt och jag är van vid latmaskar, men jag tror att jag vänjer mig för han är inte het eller besvärlig utan bara pigg och framåt. Nu, efter 1,5 år, tycker jag att vi känner varandra bra och ju mer jag lär känna honom desto bättre tycker jag om honom. Han är en riktig guldgosse! Ska bara komma över det där med att energi och reaktioner är läskigt och det ska väl gå om jag inte gör så många dumma missar mer.

Zaphix
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dacke är så rolig, man har aldrig tråkigt med honom.

Känns som att han har humor och gillar att driva lite med folk. Min förra medryttare fick uppleva det flera gånger.. En gång så försökte hon lyfta hans ena framhov och lyckades inte, jag har aldrig haft problem med det och inte hon heller förrän nu. Hon fick hjälp av en annan tjej och de stod där båda två och försökte lyfta upp hoven utan resultat. Då gick en annan tjej förbi och skulle hjälpa dom, hon lyfte upp hoven direkt. När medryttaren sedan skulle försöka igen så fick hon inte upp hoven.. Nästa gång hon hade honom var det inga problem.
Inbillar mig att han hade skitkul när han lekte med henne, och jag skrattade gott när jag fick höra det.

En annan gång med samma medryttare så skulle de rida på plan men det stod hinder framme så vägrade han gå ifrån hindret utan försökte bara ställa sig på bommen eller ha den under magen. Tog tio minuter att få honom därifrån. Han tyckte nog att han var riktigt rolig, inte medryttaren dock.. Men jag skrattade länge när jag fick reda på det.

Han är en rolig häst med humor. :)

Han är så snabblärd, när han bara förstått vad han ska göra så har han lärt sig det. Man behöver inte repetera saker mer än någon gång, sedan kan han det trots att det kan ta ett halvår innan man gör saken igen.

Jag upptäcker ofta att han kan saker jag inte visste att han kunde och jag tvivlar på att han gjort hos tidigare ägare där han var travhäst.
I höst blev jag en dag förvånad när han visade upp korrekta öppnor och slutor i tömkörningen, vi har aldriug tränat på slutor. Så det var spännande.
I förrgår visade han att han kunde göra klockrena galoppombyten mellan båda galopperna, med en annan ryttare på ryggen, mycket förvånande då jag har problem med att ens fatta galopp.. :)

Han är så duktig helt enkelt. :)

Men det som är bäst med honom är att man kan göra allt med honom, han är en riktig allroundhäst. Jag satsar på körningen och tränar mest dressyr och precision och kör ut med honom.
Men han rids också, mest rids han ut eller i parelli-dressyr, men han hoppas också ibland och ska idag tävla i sin första hopptävling.

Perfekt häst för mig och tröttnar på en sak snabbt, finns så mycket man kan göra.

Han får mig att må bra. Har mycket problem med ångest och depressioner och är sjukskriven sedan flera år tillbaka, men Dacke har fått mig att må mycket bättre och tack vare honom har jag nu kommit en bit i min rehabilitering.

Han utmanar mig lagomt mycket och gör att jag alltid måste bli bättre, men inte så mycket att jag inte klarar av utmaningarna.

Har får mig att bli självsäker, för är jag inte det klarar jag inte av hans utmaningar.

Har funderat många gånger på om han ändå inte är för svår för mig, har haft stora motgångar med honom. Men när allt känns som värst så är han plötsligt en drömhäst igen och det är inga som helt nproblem med honom längre.

Hade jag bara haft honom som ridhäst vet jag inte om jag haft honom kvar, men han är så rolig att köära och leka med, så det väger helt klart upp att det finns roligare hästar att rida.

Man kan inte låta bli att tycka om honom. :)

Min och Dackes blogg

Rafflan
0

Hans temperament, han skulle aldrig vara elak, men bockar och busa och vissar tydligt vad han tänkter och känner.
Han är enormt lätt lärd och vill gärna lära sig mer, dock nästan överdrivet då han blir jätte stressig och förvirrad så fort han inte fattar och har då svårt att sansa sig och tänka till… 

För han är pålitlig, håller jag på att ramla av när han bus bockar tvärnitar han och står still tills jag kommit i ordning igen, blir sällan riktigt rädd och skulle aldrig sparka eller bita emot mig.

Igentligen passar vi inte alls, helt olika personligheter och båda har humör ;) men jag älskar honom och han verkar tycker om mig också :)

För jag fastnat för honom, och vi har så himla kul när vi lär oss. Skulle jag köpa en ny häst skulle jag sldrig köpa en häst med samma temperament som honom, men jag älskar honom för den han är, vi har klickat och nu är han min för alltid<3

HolyFuck
0

Att när allt är bra, så är det verkligen bra. Vi kan komma så fruktansvärt bra överens.

För att han är min lilla plutt-ponny såklart! Han har allt det mentala som jag vill ha i en häst.

Vi är otroligt lika. Det kan visserligen vara både på gott och ont ibland :P

För att han är han. Sålänge jag kan ge honom ett bra hem, så ska han stanna. Vi har gått igenom väldigt mycket tillsammans, och han har varit min trygghet. Sedan gillar jag att intala mig själv att jag beetyder något för honom också.