Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 1490 ggr
Rafflan
0

Nh, trickträning, inlärning?

NH anser jag ju att kommunikationen, det är att läsa min hästs språk, förstå honom och sända ut rätt signaler i rätt situation.

Dock anser jag att löslongern, följa mig löst osv inte har med NH att göra, det är nåt jag  LÄR honom med hjälp av NH.
Att han följer mig löst har inget med kommunikation, ledarskap eller annat att göra utan att han är lärd att han ska följa mig löst, stanna och svänga om jag gör det.
Samma med löslongering, när jag gör på ett visst sätt med kroppen och spöt ska han byta gångart, byta håll eller komma in till mig i mitten. Har inget med NH att göra, utan nåt jag lärt honom.

På samma sätt som man lär honom att ledas i grimma och grimskaft, som jag lär honom att svänga åt höger när jag tar i höger tygel, att stå still i stallgången, osv.

När han tex kommer i full galopp emot mig i hagen när jag kommer med höt kan jag med mitt kropps spåk vissa honom att respektera mitt utrymme och lyssnar han på detta (vilket han gjorde) utan tränin innan är det NH, det är kommunikation :)

Sen att vi bygger en relation ihop med att vi lär oss är ju bara posetivt ;)

Vad tänker ni om detta?

Gyllir
0

Jag tänker bara att det spelar ingen roll vad du kallar det för. Jag tycker själv att allt du beskriver är NH, men jag bryr mig inte vad det kallas eller hur det definieras, det är liksom inte relevant för det du gör.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Så det är NH när du ber hästen flytta sig och respektera ditt område, men inte när du ber den följa efter dig..? Varför då?

Håller med Gyllir om att det känns menlöst att definera vad det är.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Rafflan
0

#2 för att be honom respektera mitt område med kropps spåk är naturligt beteende, det är sällan jag ser andra hästar  löslongera varandra ;)

Så era hästar löslongerar varandra, kallar på varandra bara för att? Eller allt annat vi lär dem?

Jag tycker det är lite jobbigt när folk säger att det är NH för att hästen backar när dem höjer handen eller att det är NH när hästen springer löst runt dem i en cirkel. Jag har fattat NH som hästens naturliga beteende, hur dem gör emot varandra?

Gyllir
0

Det är ju det som är grejen! Hästarna leker de 7 lekerna med varandra i hagen, det ÄR NH. Det är därför man leker dem ju. Visst har jag sett cirklar och backningar och sideways som hästar gör med varandra, utan tvekan! Kolla på filmen Cloud, där ser du alla 7 lekar och massor mer.

Klart hästar inte rider på varandra, men det är exakt samma principer som i markarbetet och därför så som hästar kommunicerar med varandra. Därför finns det NH-ridning.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se