Tänka och prata positivt
Ville mest tipsa om något som kan göra relationen med hästen bättre..
Det är egentligen jätteenkelt, tänk bara positiva saker om din häst och prata bara positivt om hästen.
Jag försöker att aldrig tänka att min häst är jobbig eller att han varit besvärlig när vi tränat. Jag försöker att alltid tänka på vilka saker som min häst har gjort bra, och vad det var jag gjorde eller vad för situation som vi befann oss i när det inte kändes så bra.
Skyller aldrig på min häst.
Många kan säga att ett ridpass inte gick bra för att hästen var så jobbig idag, eller för att hästen var tjurig och inte ville göra det jag bad om. Det försöker jag aldrig att säga, utan frågar någon mig om hur det gått för mig och min häst en dag så försöker jag att komma ihåg att säga att "det gick bra, min häst är ju alltid så duktig! Jag kunde dock ha varit duktigare på att ge honom rätt signaler/inte pressat honom så mycket att vi inte kom överrens/inte borde ha ridit på det där stället där han brukar vara stressad/o.s.v".
Gör hästen något som jag inte tyckte om, sparkade åt mig eller nåt sånt, försöker jagf att inte reagera med att skä'lla ut hästen eller tycka att den är dum, utan att istället reflektera över vad jag kunde ha gjort så inte situationen uppstod.
Ett exempel där jag reagerade mycket på att en person skyllde på hästen var när vi var hos veterinären med en häst som var lite rädd om sina bakben.
När veterinären skulle böja ena bakbenet så sparkade hästen åt henne, hon puttade till hästen och tog upp benet igen. Då sparkade hon åt henne igen och veterinären klappade till henne med handen en gång och sedan en gång till och sa argt "Varför gör du såhär mot mig!?". Beskyllde hästen för dess beteende och reflekterade inte över att det var vi människor som utsatte hästen för det,,
Var inte min häst, så kändes inte som att det var läge att fråga henne varför hon gjorde så så jag inte tror hästägaren hade uppskattat det så mycket. Men jag har tänkt på händelsen endel efteråt och tyckt det varit ett typexempel på där man beskyller hästen för något istället för att respektera att hästen är rädd, plegga och kanske bremsa.
Jag säger inte alltid att min häst är så duktig och fin, utan jag kan också ge en verklig bild hur han varit i en situation. Kan säga att han var rädd, envis och sånt, men inte på ett negativt sätt utan bara förklara hur han var. Han kan vara envis nämligen, men det ser jag inte som negativt, utan bara nåt som är.
Att alltid försäka tänka och prata positivt om min häst har verkligen förbättrat vår relation, jag ser på honom på ett positivt sätt och ser inte hans lite mer krävande sidor som något negativt, utan bara som något som utmanar mig och gör mig till en bättre hästmänniska.
Så rannsaka er själva och fundera över om ni kan prata eller tänka negativt om era hästar och om det inte skulle vara trevligare om synen på hästen skulle bli mer positiv.
Bara nåt jag tänkte lite på nu.. :)
Förresten, min häst ät fantastisk!
Är era det?
Fast ibland gör de allt saker på pint kiv. Iof för att de kan, för att man lämnar en öppning, men då tror jag allt att de förstår när de får sig en tillsägning. Då ser de liksom ut lite såhär -
Min store betedde sig så taskigt mot hovslagaren en gång. Istället för att stå fint, för det gör han alltid annars, så antingen ryckte han med hoven eller la hela sin tyngd på. Och öronen var framåt och blicken okynnig. Hovslagaren hade just haft magsjuka och hade fortfarande ont i magen när han stod dubbelvikt och det missade ju inte hästen. En sån fuling!
Annars brukar jag tänka på, både med fyrbenta och med tvåbenta, att inte använda negativa uttryck och att tacka. Det glömmer man annars så lätt. Att tacka om maken diskar - även om det är hans jobb lika mycket som mitt eller att tacka hästen när den lyft och hållit hoven uppe när jag kratsar - även om det ska vara en självklarhet. Och att man säger godmorgon när man öppnar stallporten på morgonen och godnatt när lampan släcks på kvällen. Att sluta när det går som bäst för att ha den bra känslan med sig till nästa gång, fokusera på det som var bra eller på att det blir bättre nästa gång om det inte fanns nåt som gick bra.
Mina hästar är också fantastiska!!!