Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterbeteendepsykologi
Läst 2600 ggr
Zaphix
0

Horsenality chart

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker det är roligt att dokumentera ned saker för att kunna gå tillbaka till sedan, gillar också att försöka hitta mönster i saker, så då är ju Horsenality charts spännande!

Har haft Dacke i 1,5 år nu, vilket betyder att jag har gjort fyra Horsenality chart då jag gör nya varje halvår. Blir spännande sedan att se utvecklingen.

Vet dock att det inte bara beror på Dackes utveckling, utan även min utveckling som gör att jag har en annan syn på Dacke och hans beteenden. Men jag tror också att Dacke utvecklas hela tiden.

Det jag märkt nu är att Dacke är betydligt mer LBI på sommaren än på vintern. På vintern är han faktiskt rätt extrovert, både left brain och right brain.

Horsenality chart ger såklart inte hela bilden, utan det handlar för mig också om känslan man får av hästen. Är rätt duktig på att känna av snabbt vilken Horsenality en häst har, men en chart gör det hela lite mer strukturerat.

Hade dock velat ha mer punkter i den då den skulle bli mer utförlig då..

Gör ni nya Horsenality charts regelbundet?

Ser ni några mönster i era charts om ni gör det?

Är det stor skillnad på era hästar mellan sommar och vinter?

Här är charten från förra året..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Och här är en jag gjorde ikväll..

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Absolut. Min häst är MYCKET piggare på vintern. Han fixar inte varmt väder alls, då blir han långsam och vill helst inte röra sig alls. Ingen förändring i Horsenality, bara mer eller mindre energi.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Min gamla foderhäst var likadan. Var spännande att se hans resultat på travet genom sina år som aktiv, han sprang nämligen mycket bättre på vintern än på sommaren. Även jämfört med andra hästar då.

En kraniosakraterapeut vi hade på honom sa att han hade spänningar kring lungorna som gjorde att han inte kunde expandera lungorna tillräckligt på sommartid så att hans syreupptagning blev sämre då. Minns dock inte varför det var just på sommaren spänningarna spelade in. Synd att man inte minns det viktiga. :)

Dacke blir betydligt tittigare på vintern än han blir på sommaren, han kan snabbt växla till att bli RBE på vintern, men på sommartid händer det mindre sällan. Han tar det mesta med ro på sommaren, är betydligt tryggare i sig själv.

Det är inte lika lätt att veta hur mycket man kan pressa honom på vintern. På sommaren så finns det ett litet mellanrum mellan att göra det man ber om eller bli förbannad, på vintern är det mellanrummen minimalt. Det är inte alls lika lätt att känna av gränsen på vintern som på sommaren, man får ingen riktig chans att ta tillbaka pressen innan det smäller.

I circeling game är det man får mest reaktioner ifrån Dacke, det är den mest spännande leken för oss där det händer mest. Om han är på lite avigt humör och man ber honom gå ut höger på cirkeln kan han sakta ta ett steg åt vänster innan han sticker iväg åt vänster. Men på vintern är det inget långsamt steg, utan då är det ett  hastigt kast åt vänster.

Här är en chart ifrån i somras.. Man ser lite skillnad iaf.

Min och Dackes blogg

[mammamian]
0

Förändras hästens Horsenality eller förändras synen på den allt eftersom man lär känna varandra?

Så långt jag känner min häst så kan jag inte tycka att han är extrem på något sätt. Fast jag antar att jag kanske fyllt i mina prickar annorlunda om jag haft många andra hästar att jämföra honom med? Och är horsenalityn bara i förhållande till mig eller öht? För han är t.ex. dominant som individ, men han uppträder sällan dominant mot mig. Han är en lättsam och foglig häst, men inte alls undergiven eller låg i rang.

Och vad gör man med sitt Horsenality? Mer än får ett hum om att han t.ex vill ha roligt när vi är tillsammans? Och vad är kul? Vi kanske inte alls har samma humor?

Zaphix
0

#4: Både och tror jag, horsenalitys är en subjektiv beskrivning av hästen. Att få en objektiv bedömning är värl rätt kört eftersom man behöver känna hästen för att göra en chart. Är ju bara hur vi uppfattar att hästen är, men jag tycker ändå den ger en okej bild.

När jag fyller i charten så fyller jag i inte bara hur han är mot mig, utan tar även med i bilden hur han är mot andra. Är nämligen rätt stor skillnad på honom i beteendet.

Man kan använda den till att veta mer om hur man kan träna olika typer av hästar, olika horsenalitys svarar bra på olika saker, om man kan generalisera lite förståss.

Så det har egentligen inte större betydelse att charten är en subjektiv bedömning, eftersom det är ju ändå bara till hjälp för att ge tips på hur man kan träna sin häst. Och är hästen då LBI enligt din uppfattning, då testar man metoder som brukar fungera bra på dne typen av hästar, eftersom den är LBI när du hanterar den.

Min och Dackes blogg

[mammamian]
0

#5 - kollade både mitt & ditt chart på de prickar som är "på fel sida". Du har några få på RB och jag några få på introvert. Och utan att lusläsa dina chart så ser det ut som om de främst är de som ändrar sig? Kan det vara så att det är inlärt beteende eller flockberoende?

Mina "felprickar" är att stänga av och att vara matorienterad. Min ponny borde hamna i den introverta delen av chartet, men hon hade inte fått nån prick på matorienterad. Ponnyn har gått på lösdrift med fri tillgång på mat oavsett årstid. Stora hästen har varit begränsad för att hålla rätt form. Ponnyn äter tills hon är mätt, stora hästen äter tills maten är slut. Det tror jag är ett skapat beteende och inte en del av hans grund-horsenality. Alltså borde det gå att bli av med - beroende på hur befäst det är? Lika så att stänga av. Hade jag fyllt i mitt chart när jag köpte honom hade han fått en högre prick då han inte alls kommunicerade utan bara bet ihop. Nu visar han oftast vad han vill och han kommunicerar gärna, men händer det något så stänger han gärna av. Ska tandläkaren kolla tänderna och bremsen kommer fram eller om han får krav på sig om det är något han inte riktigt vågar - då blir han liksom kall och avstängd. Han gör det som krävs, biter ihop och stänger av. Inte ofta eftersom jag allt oftare upptäcker de situationerna i tid och inte ger honom anledning att stänga av.
RBE-prickarna tror jag främst beror på att det är så jag uppfattar honom i förhållande till mina tidigare hästar, som var direktkvalificerade till OS i envist stillastående… När jag vänjer mig vid hans energi så tror jag att de prickarna försvinner av sig själva.

Hur tror du att det är det med Dackes udda prickar? Kan hans RB-prickar bero på inlärt beteende eller på flocken han går med?

Zaphix
0

#6: Mycket av det är inlärt.

Han har varit i travträning och genom det lärt sig att springa framåt om han blir rädd. Han stannar inte upp och tänker, utan springer bara framåt. Antagligen för att under travträning har han inte fått stanna upp, kolla in det läskiga och tänka, utan han har bara blivit påmanad framåt.

Så när han blir rädd så stänger han av helt och sticker framåt, emellanåt går det inte att få stopp på honom, men jag har lärt mig attg så fort jag känner att det är på väg att hända så tar jag One Rein stop. Gör det både med vagn och när jag rider.

Dom LB-hästar jag varit ute med har varit nyfikna, blir de rädd för nåt så vill de ändå¨gå fram och kolla in det läskiga, nyfikenheten har varit starkare än rädslan. Dacke vill aldrig kolla på det läskiga utan vill bara gå förbi så snabbt som möjligt.

Han är inte så bra på att stanna upp och tänka annars heller, utan bara gör. Ber man honom att göra sidvärts åt vänster och han inte riktigt förstår vad man vill så antigen så går han sidvärts åt slumpvis valt håll eller sticker iväg. Har man råkar fasa upp för snabbt när han inte hunnit tänka så sparkar han bakut mot en och sticker.

Har varit riktigt kämpigt att lära honom att stanna upp och tänka innan han gör något, för det är stress för honom att inte förstå och det har han inte kunnat hantera utan sticker då.

Just Horsenality charten innehåller inte riktigt det där..

Han är tittig också, kan inte slappna av ute utan ska allid ha koll på allt omkring sig, han är inte så skvättig av sig, men är aldrig speciellt avslappnad ute.

Hans RB-sida beror nog mycket på ett inlärt sätt att hantera rädsla på. I grunden så tror jag att han är en typisk LBI utan så mycket RB alls, men att han har blivit mer RB genom åren.

Sedan är jag rätt RB som människa och rädd för att rida, osäker när Dacke blir rädd när jag står på marken, rädd för att det ska komma en spark och sånt.. Det gör inte saker bättre att jag är så rädd och osäker av mig. :)

Min och Dackes blogg

JoannaLi
0

Men gud va<d enkelt det blev nu helt plötsligt. (Stämmer säkert inte alls då jag bara känt honom i en månad, men) Han ser ut att vara en på pricken LBI, och nu när det var uppradat såhär verkade det ju så enkelt!