Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 1108 ggr
Elshira
0

"Bråkar" igen

När den "riktiga" snönn komm för ett par dagar sedan (som nu tyvärr nästan är borta) så blrv min kille alldeles bråkig igen. Han skulle ligga före, ville inte alls gå där jag bad honom och han "slog" med frambenen (tittar ner i marken och skuttar till med frambenen) som han kan göra när han är lite frustrerad.

Men det tog såklart inte lång tid att förstå varför… Han är GALEN i snö, så fort den första snön kommer så kan han ibland nästan kasta sig handlöst på stallbacken för att få rulla sig i nysnönn! Och denna gången när jag hade lite brottom och drev på mera så kom jag bara hallvägs ut, sedan skulle han rulla sig både en två och tre gånger innan han var någesenär färdig. Fick fortfarande "slita" honom därifrån men han har ju trots allt snö i hagen med…

Det är alltid lika roligt att se hur han framför allt när den fösta snönn kommer, men även varje gång det kommit lite mera nysnö blir alldeles förtjust och verkligen älskar snönn…

Han rullar sig dock inte så ofta i hagen, utan det är utanför stallet det är som mysigast… Cool

Däremot var det väldigt motigt att gå ut i hagen idag… Om jag går in i leran (är inte lervälling, men lite kladdigt) går det bra att följa med men att gå in själv är inge höjdare, så idag fick det faktiskt bli till att bokstavligen talat övertala honom med lite puttningar haha! Han är snäll och vänder sig om för att jag ska kunna släppa utan att behöva gå ut i leran dock och tassar iväg försiktigt :) In kommer han dock alltid fram ^^ Och denna hästen som gladerligej ställer sig och HOPPAR i vattenpölar som är 10 cm djupa xD

Tycker era hästar om snö på ett eller annat vis?

Hakuna matata!

LinaN
0

Haha, roligt med hästar som älskar snö och annat. Jag hade tagit mitt långa grimskaft när jag tar ut honom och låta honom rulla tills han är nöjd. Och inte stressa. Det tar nog längre tid att försöka släpa med sig honom till hagen än att låta honom bli färdig först.

För många år sedan i mitt stall i skåne så hade jag ett stort fullblodssto som vart genomtrevligt, varje gång vi passerade en viss fläck på väg till hagarna så skulle hon prompt lägga sig ner och rulla i stort sett oavsett väder. Och jag lät henne hållas eftersom hon blev så glad och det var något jag tyckte vart mysigt, att hon är så trygg med mig att hon faktiskt vågar lägga sig ner.

Och det är väl det din knasige häst är, han är så trygg med dig att han rullar när du är med även om det är på väg till hagen eller ej. Ta den stunden det tar och njut av den att du har en häst som trivs med dig :)

Jaga inte på honom, det är en gåva du får! :D

Harry skiter nog litet i vilket när det är snö, däremot så tycker han det är skitskoj att galoppera i halvmeterdjup snö då han känner att han får motstånd. Han är som sin matte, är det för enkelt är det inte värt att göra :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zaphix
0

Min häst tycker on att gå ut på lägdor med djupsnö och sedan dyka ned med huvudet helt under snön och så runt så.. Tror han letar mat dock, han vet ju att den finns gömd där under även fast den inte syns. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Elshira
0

#1 Han blir inget problem för mig och absolut inte aggressiv. Men jag hade brottom ut en dag (är aldrig problem annars) men just i och med snön så blev han helt till sig, och jag tänkte inte på snön utan trodde han muckade med mig typ! Det är inte så att han kastar sig ur handen på mig utan går bara ner på knä "rakt upp och ner" när man går med honom, räcker med ett vanligy grimmskaft när han rullar sig :) Han blir frustrerad om han inte får rulla sig, men varför skulle jag bråka om det egentligen ^^ Han är en sån där avspänd kille som både sover och rullar sig när han känner för det. Lite roligt när jag lämnat honom i paddocken några timmar så låg han ner och sov (djupsömn) när jag kom ut, eller står på tre ben i utställningsringen… Han är för härlig! #2 Haha måste se roligt ut :D

Hakuna matata!