Freestyle pattern för LBE?
Vad för freestylemönster skulle vara bra för mig och Harry att leka med?
Vi gör ju falling leaf på marken. Men vad kan vi göra uppsuttet? Vi har lekt follow the rail, men den är så långtråkig både för honom och mig. (jag är LBE-RBI) Vad mer kan man hitta på? Har inte patterns-paketen ännu men vill ha litet mera att jobba med.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Corners game!
följa spåret och stanna i varje hörn.
questions box.
Hästen ska vid x undra vad den ska göra.
vid x sker alltså något annorlunda. du håller dig på volterna till höger och till vänster om x. det kan vara tre olika storlekar på volterna, vilka du rider i olika gångarter (även back är en gångart) och du kan även byta till den andra volten/volterna eller bara göra halt vid x.
million transitions.
mängder mängder av övergångar. Det viktiga här är speciellt för introvert hästar att be om väldigt korta sträckor. Har märkt att mina elever har svårt att förstå hur korta sträckor jag menar, när jag säger max 3 galoppsprång så är det verkligen max tre galoppsprång jag menar :)
Hoppas det hjälpte lite! :)
#1 tack, fast jag har med en LBE o göra ;) men övergångar är bra, det behöver vi träna på överlag faktiskt.
Tror jag förstår hur Q-box fungerar.
mitt största problem med ridningen är ju att få den så varierad att han inte tröttnar, speciellt nu fortfarande när man inte kommer utanför gårdsplan pga ringormen. (sanering 15 jan yahooo!!!) men snart kan vi ge oss ut i skogarna och markerna och då blir det ju varierat bara i sig själv.
Nåt min häst fungerar bra på när han är i sin extroverta version är tempoväxlingar. När jag kör brukar jag köra kort trav på kortsidorna, alltså väldigt kort. På halva långsidan så kör jag mellantrav och på andra halvan ökad trav.
Det är väldigt bra för honom då man får honom att lyssna på både framåtdrivning och att korta upp sig. Gör att han blir mer på G och mer lyhörd.
Blir dessutom varierat med tanke på att man använder sig av olika versioner av trav. Dacke kan öva på detta länge utan att ledsna, och han ledsnar snabbt på övningar.
Fungerar väl antagligen lika bra i ridningen som i körningen. :)
hittade en ridövning på hippson som markarbete för hoppning, men som jag hade tänkt testa imorrn. Använder min stackars medryttare som provdocka i det här projektet.
Böjda bommar i hörn och raka på långsidan spåret och ev över medellinjen, kan göras i trav och galopp för att få mer flyt, samt länger och kortar mellan de olika stationerna osv.
Så tempoväxlingar och övergångar står på schemat imorrn. :)
oj förlåt trodde det var LBI av någon anledning.
Men LBE gäller det verkligen att ge de det utrymme som de vill ha. som små barn som säger "jag kan själv". så när du korrigerar ska det vara "light and late".
sen som du säger variera, så ett tips kan vara att du bestämmer tre mönster, vi säger the corners game, figure 8, och weave (slalom). och du ser hur bra han gör det första gången, och håller bara på tills du ser en liten förbättring, det kan vara långt ifrån bra, men det är Bättre.Då går du till nästa, och sen till nästa. sen slutar du. det kanske gick på en kvart, men man ska sluta när det går bra ;) risken finns annars att han tröttnar och då går det ÄNNU sämmre än vad det gjorde i början. Då är det redan försent och det finns inte mycket att göra åt det..
God jul!
#5 ingen fara ^^
tack för tipsen!