Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 1199 ggr
[Chayar]
0

Film!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Filmade lite när jag tränade med min nya medryttarhäst, vi har ännu inte lärt känna varandra så bra än, på filmen skulle jag bara kolla vad hon kunde. Vid flera tillfällen var jag extremt osäker på min hållning och ställning.

Ni får mer än gärna ge konstruktiv kritik :)

JoannaLi
0

Oh, jäklar vad fin hon verkar!

Ni ser väldigt bra ut tillsammans! :)

Zaphix
0

Just spansk skritt som ni gör i början av klippet kan ge lite besvär senaremed att hästen lyfter på benen i tid och otid. Du hade nog tänkt att bara belöna när hästen lyfter benen när du ber om det, men på filmen belönar du när hästen har lyft benet utan att du bett om det. Det är något jag skulle tänka lite på, för det blir oftast trevligare med en häst som inte tigger godis genom att lyfta på frambenen utan att du bett om det.

När du springer med hästen bakom dig, tvärstanna inte utan sakta ned långsamt ett par steg så hästen får en ärlig chans att stanna när du stannar. Bättre att förbereda hästen istället för att stanna tvärt.

Skulle se att du var snabbare med att ge eftergift, du fortsätter vifta med spöt fastän hästen gör det du har bett den om. Jämför det med att fortsätta trycka med skänklarna astän hästen gått framåt. Ge eftergift direkt genom att gå tillbaka till fas 1, där du gör sideways betyder det att du fortsätter titta på hästen, men ger inga andra signaler åt hästen.

Lite konstruktiv kritik, som du ville ha. :)

Men det viktigaste tipset du kan få av mig, det är att använda hjälm när du rider. Mindre risk att få allvarliga hjärnskador, eller dö, när du använder hjälm. Min vän skulle ha dött om hon inte hade hjälm när hon gick omkull med en häst, nu behövde hon bara spendera två veckor nedsövd i en respirator och sedan ett års rehabilitering.
Ditt val om du vill ha hjälm eller inte, men tänk på riskerna och om det är värt det.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Vacker häst! Det jag kan se är att ni behöver öva på mönster. Det finns mönster att göra från marken och från ryggen. Det gamla systemet "Parelli Impulsion Programs" finns här beskrivet på forumet under artiklarna. Markträningen finns inte här är… kanske någon som vill skriva en artikel om det?? Jag tror att det skulle hjälpa er massor.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se