Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 1569 ggr
moonii
0

Bråkstake

Har ett varmblodssto och en B ponny sto. De går på lösdrift. Nu är det så att min ponny är en riktig bråkstake, en envis liten skit som hela tiden 'attackerar' mitt varmblod, som knappt vågar komma in i lösdriften längre. När jag är med så vet varmblodet att hon t.ex. kan dricka vatten ur hinken, eftersom hon vet att jag skickar iväg min ponny om hon attackerar mitt varmblod. Så när jag är med och ställer mig emellan dom, så är det okej, men när jag inte är med, så händer det att hon t.ex. inte får mat, eller ens komma in i lösdriften. Eftersom jag endast är hemma på helgerna och min syster tar hand om dem, som inte kan mycket om hästar, så känns det väldigt dumt.. Vill ju inte att mitt varmblod hela tiden ska vara rädd för min ponny. Finns det några övningar som jag kan göra med dom, så att de accepterar varandra bättre? Tacksam för svar!

JoannaNi
0

Hur länge har de gått ihop? Det tar ofta ett tag för hästar att "hitta sig själva" i flocken.

Mitt varmblod var lägst i rang och sprang sin väg så fort en av islandshästarna tittade på honom. Nu några år senare är han ledar "hingst" och gör precis som han önskar.

Sen är inte två hästar riktigt en flock, så de är tvugna att vara med varandra trots att de kankse inte skulle vilja. Ponnyn vill styra och ställa och hade då kanske antingen behövt ett till offer så att det inte bara är en stackars häst som får ta all stryk, eller en till häst som istället tar striden.

Vi har en flock på våra egna 6 hästar som har gått ihop med varandra rätt många år, och detär roligt att följa utväckligen. Här om dagen såg jag vår lilla islandshäst på 6 år och nordisen på 14, stå och verkligen fatjas, rumpa mot rumpa och spark efter spark, efter en tund kände ledar "hingsten" Nicke att han skulle gå och säga till de, och då var det som om inget hade hänt. Båda flickorna är lägst i rang, de kan inte mäta sig med någon av de andra äldre damerna, så jag antar att båda ville testa sin styrka.

Så jag kan inte riktigt tänka mig att det finns något man kan göra, jag brukar alltid låta hästarna ta hand om sånt själva.

Men många många mat ställen och två vattenställen är alltid bra, men speciellt i det här fallet.

Hoppas det löser sig.

/ Joanna

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

moonii
0

Tack för ditt svar :)

De gick ihop i cirka 1,5 år. Läget var då likadant, kunde inte ha dom i boxar bredvid varandra, eftersom de sparkade sönder hela väggen emellan dom. Ständigt höll de på att bråka.. Så då flyttade jag min ponny till ensambox (de gick ihop på dagen i hagen, men 'sov' i 2 olika stallar. De funkade mycket bättre. Men efter 1,5 år, så fick ponnyn flytta till en fodervärd, och varmblodet följde med mig till skolan. Men efter ett år så fick jag flytta hem mitt varmblod eftersom det inte funkade på skolan. Hon fick då sällskap av ett annat varmblodssto som jag lånade under sommaren. Funkade jättebra i början, men efter några månader blev de osams och höll på precis som med min ponny.

För 2 månader sen så flyttade jag hem min ponny, så de har gått på lösdrift tillsammans nu i 2 månader. Och de är fortfarande lika osams..

Varmblodet verkar ha extremt lågt självförtroende när hon är tillsammans med ponnyn.. Hoppas verkligen det blir bättre snart..