Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketter: beteendepsykologi
Läst 1650 ggr
Rafflan
0

Fel att varna hästen?

Kom in på detta ämne i en annan tråd.

Men man varnar ju gärna när hästen gör fel, hästar gör det med kropps spåk, jag gör det ibland med kropps spåk, men ofta med ljud.

Dock hästar emellan, dem varnar ju varandra med kroppsspåk, men lyssnar inte den varnade får det ju konsikvenser i form av spark, bit eller bli iväg jagad från gruppen.

Hur gör ni om inte hästen lyssnar på varningarna, fortsätter ni varna? är ni inte rädda att hästen ska inse att det inte kommer några konsikvenser och därför slutar lyssna på er?

Ex på varning, min häst slår gärna med huvudet, det är inte okej, jag harklar mig =varningen, han fattar att han gör fel =slutar.

LinaN
0

Jag varnar. Gör så på samtliga mina husdjur. Två varningar. Första är ofta ett "urr!"-aktigt ljud eller "aAA", sen kommer "Eyjj!" slutligen så kommer då reprimanden, om det är att göra sig stor och fräsa rejält åt katterna, eller morra åt hunden och göra en "bit-hand" som jag stöter mot dem beror helt och hållet på situationen.

Jag har faktistk inte behövt gå längre än min andra varning med Harry sen jag började med NH. Och innan dess så minns jag inte hur jag gjorde. Var väl mer som de flesta hästfolken som bara daska till hästen litet förstrött eller nått sånt.

Kan väl nästan säga att när jag ger honom första varningen så tänker jag eller föreställer mig hur jag lägger öronen bakåt samtidigt som jag gör mitt ljud, andra varningen är att jag lyfter på foten eller handen. Tredje så borde det bli att jag antingen nyper till rejält i skinnet på honom eller ger en fas 4 porcupine, eller sparkar om han är bakom mig. Precis som ett grinigt sto skulle gjort ^^ Det blir en markering mer än en bestraffning. Att kom inte här och tro att du är något.

Märker ju ofta när jag tar ut hästarna i stallet att de är väldigt påflugna. Har testat att gå och stanna med flera av dem, och de går praktiskt taget ÖVER mig, då får de en fas 1-4 armbågning i bringan/bogen. Efter några gånger har de lärt sig att med mig gör man inte så med. Men att de beter sig som skitstövlar när andra leder dem är sin sak ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Rafflan
0

#1 ja jag har aldrig behövt göra mer än varna på min häst, men när vi nu snacka om det i en annan tråd börja jag fundera hur andra gör…

Jag har ett halvblod i stallet jag står i nu som totalt skiter i mig, fattar inte att folk inte kan lära sina hästar att ledas på ett säkert sätt? Man ska ju kunna stanna med hästen och den ska stå still vid behov när man går till eller från hagen :/

Zaphix
0

Beror väl på vad det är för situation..

De fyra faserna är ju trots allt varningar, så japp, jag använder det.

Jag har tydliga regler för min häst och är konsekvent med dom. Han får inte gå innanför min bubbla utan att jag bjudit in honom, han är nämligen väldigt pushy av sig. Då varnar jag på så sätt att han själv väljer att gå in i det snurrande repet eller inte. Han ser att repet snurrar, inte mot honom utan på samma ställe och väljer han att gå in i det så får han ett rep på näsan.

Det är ett sätt att varna för mig, jag ger honom ett val och han får bestämma själv om han vill fortsätta framåt.

Även när jag kör använder jag mig av varningar. Förut så backade han gärna när han blev rädd för något, backat ned i allt för många diken. När han började backa så duttade jag med pisken hårdare och hårdare på hans kors tills han slutade backa och gick framåt. Slutade då direkt och överöste med beröm.
Varnade honom först genom att löst dutta och sedan blev konsekvensen av om han fortsatte backa att han fick en snärt av pisken.
Smackade såklart först av allt då..

Var nödvändigt, farligt när en häst backar med vagnen. Detta gjorde att han numera inte backar när han blir rädd.

Men jag använder mig också av driving game, och den handlar ju om att varna.

Måste alltid vara kinsekvent med min häst, varnar jag honom och han inte bryr sig så kan jag inte låta honom göra det han ville sedan, då blir han osäker på mig och behöver testa vilka reglerna var igen. Jag behöver vara tydlig.

När han kom så hade han gjort som han velat i hela sitt liv, det betyder att han glatt gick in i folk utan att tveka. Det hade ingen betydelse om du satte upp en armbåge ivägen, han traskade vidare framåt i samma takt ändå. Han kunde gå in i ett viftande rep, få den hårt på mulen och sedan fortsätta framåt.

Han var en obrydd ångvält, och det har tagit lång tid och mycket energi att få honom att sluta gå in i mig. Han går fortfarande in i andra än mig dock.

Handlar alltså inte om att jag slår honom på mulen om han mot förmodan hugger mot mig eller armgågarf honom i bogen om att skulle trycka sig mit mig när jag går brevid honom vid bogen. Utan jag serf alltid till att han uppmärksammar vad som kommer hända om han gör på ett sätt.

Dacke slår gärna med huvudet när han är frustrerad över olika saker och det får han göra. Han måste få visa vad han känner!

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Rafflan
0

#3 min polle får inte slå med huvudet då det är ett stressat beteende och jag tillåter inte att han stressar upp sig inför att vi ska jobba/träna och han får absolut inte slå med huvudet när jag är i närheten, allt för ofta han har börjat slagit när jag är nära kedjorna = jag fått en hård kedja i huvudet eller ryggen, inte skönt och inte okey. Sen att han slår när han är i boxen, vid fodring eller intag från hagen är okey, så länge han lugnar sig när jag kommer nära honom :)

Zaphix
1

#4: Är det då inte bättre att se till att hästen bli lugn och avslappnad än att ta bort symptomen på stressen?

Hästen lär ju vara lika stressad ändå, om inte mer eftersom du tagit bort det sätt den kan få utlopp för stressen och släppa spänningarna på.

Fundera lite över vilka situationer som din häst är stressad i, och sedan hur du kan ändra på situationerna så att din häst inte blir så stressad.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Rafflan
0

#5 ge mig gärna tips på det, idag var han helt hopplös så jag hade lust att strypa honom -_-'

Jag jobbade sent så pga dåligt väder kom dem in tidigare än jag hann mocka, dock van vid det, så åket upp, stället honom i stallgången och börjar mocka hans box, så fort jag försvinner ur synhåll (ser honom ur boxen) tex för att hämta spån, vatten, hälla ut hans gamla vatten osv, såfort jag kommer tilllbaka har han gjort nåt bus, tex slagit ner höpåsen från väggen och dragit in undenr sig och börjat dra ut höt överallt runt sig, en annan gång tog han ner täcket, och sen slog han omkull skotkärran. Han går så långt fram/bak han kan komma och anstränger sig enormt för att få ner allt han kan komma åt mer sina hovar för att sen dra runt det med hovarna. Och du har ju själv sett hur det ser ut i ett stall, höpåsar, täcken, grimmot, ja saker hänger ju där vid hästens egna box. Och ALLT inom 5 meters radie från honom måste flyttas när han är på sånt här humör vilket är jobbigt då det blir endel.

Oftast är han lugn och står och sover när jag pysslar och han bara står i gången, men ibland är han hemskt…
Annars stressar han när han ser att jag plockar fram utrustningen och då stressar han tills det man är klar med att få på det, symtomen är slå eller gunga med huvudet och skrapa med hoven. Han gör inte alltid så men för tillfället är det ofta han gör så…
Det gör han för att han vill ut och jobba.

Sen är han en väldigt nervig häst som gärna stressar och hittar på hyss, och i hagen och boxen har jag satt det som okey, så länge han lugnar sig när man ger fodret eller kommer in i hagen. För han måste ju få vara den han är. Dock får han gärna bli lugnare i stallgången -_-'

LinaN
0

Ni har ju lärt honom en lek som heter "riv ner allt du hittar - för sen kommer människorna och sätter upp det igen och jag kan börja om!" :)

Låt grejorna ligga på golvet eller lägg dem på något annat ställe i stallet. Om ni har tex en stallgång med boxar på ena sidan och en vägg på andra. Be att få sätta upp krokar för höpåsarna på den sidan istället. Så han inte når dem från boxen. Samma med grimma och grimskaft. Eller häng den så långt ner på boxdörren att han inte kan komma åt den.

Sen när man tagit bort allt han kan riva ner så måste man ju ge honom något i gengäld att sysselsätta sig med, för annars kommer han bli en mardröm att ha med att göra. För när du eller nån annan dyker upp så är det er han kommer leka med istället ^^

PET-flaskor med godis i med hål här o var som kan hängas upp, eller läggas på golvet. Granris att tugga på. En fotboll upphängd i snöre, eller en delad boll som hängs upp med sfärerna så det blir skålar som man lägger morotsbitar i osv…. ^^ Gör det mer intressant o vara i boxen än att leva rövare runtomkring ;D

Rafflan
0

#7 det betyder att trycka upp ALLT i stallgånger längst fram eller längst bak, det är en hel del :P

Och låta det ligga vkar går ju inte, han kan ju inte få stå på någon annas täcke…

Det är när han är i stallgången och jag inte är inom synhåll han gör sånt ;)
När han står i boxen låter han sakerna vara :)

Han lekte med hovis när han blev skod, det var roligare än täckena, då "kliade" han hovslagaren på ryggen, var faktist lite gulligt XD

Han vill inte leka shälv, då vill han bara äta, men så fort någon verkar vara i stallet vill han nåt, lite uppmärksamhets problem kanske ^^

LinaN
0

#8 okej, står han löst eller uppbundet på gången? eller har ni en trång gång så han når allt?

men det tål att funderas på ^^

Rafflan
0

#9 normal bred typ med boxar på båda sidorna, men han når ganska långt med benen om han vill ;)

Uppbunden ;)

Hoppas han är lugnare idag :P