Dominant häst
Hej!
Jag har ett ganska stort problem med min häst. Han är riktigt dominant och han låter sin inte domineras. Han är en kallblodstravar vallack på 14 år… Så de är inte helt lätt att börja lära om honom. Men jag undrar ändå om någon av er där ute har något tips eller liknande..
Han är som sagt riktigt dominant, när jag backar honom från marken så står han och hugger efter mig och biter och allt vad han nu har för sig. Och jag har fått tips om att jag ska nypa till honom när han gör så, bara det att det går inte, då har jag ingen hand kvar. Vad ska jag göra för att få det att sluta? Bara fortsätta träna som jag gör och vara jävligt konsekvent och ha tålamod? Eller finns det nåt sätt som ni har koll på som jag kan ha användning för? Att dominera honom utan våld eller tvång.
Skulle verkligen uppskattas med lite tips och råd.. Då dethär börjar bli lite tråkigt faktikst..
Första tanken vart prata med Zaphix, hon har också en hårdkokt kallblodstravare som blir skitsur emellanåt.
Men istället för handen, använd din carrotstick/pinne istället, då biter han inte dig. Samt att varje gång som han kan nypa dig men du inte kan nypa honom så vinner han piggsvinsleken och blir ännu mer dominant över dig. För troligtvis är det som så att när du petar på honom för att backa så "petar" han tillbaka med tänderna.
Så var konsekvent. Använd redskap så du inte behöver bli biten. Lek andra lekar ett tag, tex driving game som är en av de 3 grundläggande lekarna. Driv fram och bakända lika bra från alla hållen, prova sen piggsvin igen, förbättrats/försämrats?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Min erfarenhet av kallblodstravere är att de kan vara riktigt tjockskalliga.. Skarpa och ger sig inte i första taget.
Jag har som LinaN skrev en kallblodstravare som kan bli riktigt förbannad på mig. Igår snubblade han och gick omkull på framknäna på vägen hem, fick ett sår och blev öm i knäna. När jag ledde honom hem var han sur, gick bakom mig och kastade med huvudet och spände upp sig. En gång sprang han om mig och sparkade bakut mot mig.. Trevlig häst.
Han hade ont, och det gjorde att han blev frustrerad och arg.Visar rätt mycket hur hans personlighet är.
Löste sig genom att jag visade mig riktigt självsäker och accepterade inga dominanta handlingar från honom. Då gick han snällt hem med mig sedan.
Min häst har aldrig varit en sån som biter, men han sparkar istället.
När vi skulle lära honom att backa hade vi et carrot stick, min tränare hjälpte mig, studsade den i marken och gick emot honom. Flyttade han inte sig fick han en touch på bogen. Han såg då alltså att sticken kom emot honom, han hade valet att flytta på sig, men valde att stå kvar. Efter ett par gånger backade han snällt.
Han är alltså en häst som gick rakt in i en när han kom till mig då han fått göra som han ville hos tidigare ägare. Så vi fick vara hård mot honom för min egen säkerhet.
Det du bör tänka på är att hålla avståndet mellan dig och hästen. Du ska inte gå så pass nära att han kan bita dig, utan han ska backa innan du kommer så nära. Använd en carrot stick till hjälp.
Låter hårt, kanske finns bättre lösningar. Men för mig har detta fungerat bra och för att han inte skulle gå in i mig var det viktigt att lära honom hålla avståndet.
PM'a mig om du vill se en film på hur vi tränade med honom första gången.
Jag har numera accepterat att min häst är en dominant häst, han kommer alltid vara det. Han är otroligt självsäker och tjurskallig, jag måste vara väldigt självsäker för att han inte ska bli farlig.
Jag tränar honom mycket med klickerträning och positiv uppmuntran, men i början så blev jag tvingen att vara bestämd med att hävda mitt utrymme för att vardagen skulle fungera. Såklart jag berämde, men fick vara hård mot honom också.
Kallblod är speciella, och man måste verkligen balansera på knivspetsen emellanåt. Men som tur är så är de ofta ganska så förlåtande, iaf när de surat klart ^^
Tack så jätte mycket för era svar!!
Ja dom är verkligen speciella och egensinniga små varelser.. Idag däremot när jag tränade min lilla kille så gick det hur bra som helst och efter ett par tillrättavisningar så lyssnade han fint.. "peppar peppar" men det är just när jag står framför honom som han hugger som en dåra efter mig när jag ber honom att backa.. Men jag ska använda mig av era tips och råd!
Tack igen! :)
haha 14 år och för gammal för att lära om? nej då:)
min häst är 17 och vi började med nh för inte alls länge sedan. ändå är hon super duktig:)
Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..
#6: Fast det är ju lättare att lära om en ung häst som inte har så mycket i bagaget.
Min häst var 9 när han kom till mig, men hade flera väldigt väl invanda mönster som jag jobbat med i 1,5 år för att ändra. Han konner alltid ha mönstren kvar, men förhoppningsvis visar det sig inte så ofta. Blir bättre och bättre.
Hade han inte haft så mycket i bagaget så hade jag inte behövt lära om, är ju lättare att bara lära.
Jag skulle bli redigt arg om min häst försökte bita mig! Det kan skada allvarligt och är inte okey!
Om min häst gjorde så då och då skulle jag klacha honom på bogen, om det var vid en viss situation skulle jag försöka lära honom göra rätt på ett annat sätt där han inte tar till såna metoder.
Men du ska INTE låta honom hota dig om och om igen. Det måste få ett slut på en gång.
Ang att kallblod ska vara skarpa känner jag inte alls igen?
Dock behöver dem som alla andra hästar tydliga regler. Alla har ju inte samma regler på sina hästar.
Först och främst, jag säger inte att min häst är för gammal att lära. Utan precis som zaphix säger så är det mycket mycket lättare att lära en ung häst.
Kallblod eller nordsvenskar är speciella, dom är inte som andra hästar. Sen är ju alla hästar olika på sitt sätt. Men tex dom du sa rafflan att du skulle klacha till honom på bogen om han bet, det går inte hem hos min häst. Då huggar han bara mer, det gäller att hitta något sätt som passar honom och mig. För jag kan inte dominera honom så som med andra hästar.
Men vi har tränat en del nu och det har verkligen gett resultat vilket känns jätte roligt. Han hugger inte lika mycket nu och äntligen har han börjat acceptera mig! Så jag är jätte glad!
Tack för alla svar :)
#10 då undrar jag hur du dominerar andra hästar så vi vet vilka sätt du provat?
#8: Min häst bits iofs inte, men försöker sparka om han känner sig pressad eller om han inte känner sig rättvist behandlad. Senast igår försökte han sikta in sparkar för att jag skulle rengöra hans skap. Satt gegga i hans päls där, och det tyckte han gjorde väldigt ont när jag tog bort.
Skulle jag då ha slagit till honom för att han sparkar så skulle han inte bry sig ett dugg om det, kanske försöka sikta bättre nästa gång.
Min häst fungerar inte att slå på, det är ingenting som lär honom att han inte får sparka. Det stämmer bra in på andra kallblodstravare jag kommit i kontakt med också.
Jag löste det istället med att acceptera att det gjorde ont på honom och testade att regngöra med en vattenslang istället för handen, och det fungerade bättre för då sparkade han inte. Får helt enkelt anpassa mig efter honom och finna andra lösningar som passar honom bättre, det är för mig att respektera sin häst.
#10: Roligt att det fungerar bättre nu. :)
#12 nej men om du läser så utgick jag med klachen ifrån min häst. Alla hästar är individer, dock anser jag att det är lika stor skillnad på kallblod, varmblod, halvblod, araber, osv. och ofta mer inivid relaterat än ras relaterat.
Sen tycker jag det är fel att bli arg, tillrätta visa eller straffa en häst som gör som den gör pga att det gör ont…
#13 rekommenderar att du läser denna: http://www.equerry.se/Artiklar/kallblodstravare-och-horsemanship_2260.html
#14 du menar att sånt inte kan hända med ett varmblod eller en arab?
#15: Grejen är att psyket på hästen är delvis ärftligt, vilket gör att olika personlighetstyper oftare dyker upp hos vissa raser än andra.
Faktum är att hästar har utvecklats olika hos olika raser, och nordsvenskar och kallblodstravare ofta har en annan typ av personlighet än t. ex. araber.
Man avlar helt enkelt på olika egenskaper, och hos kallblodstravare har det blivit så att många individer har mycket av "urhästpsyket" kvar, samtidigt som man avlat på dom individer med mycket driv framåt. Av min erfarenhet har det gjort att många kallblodstravare har en annan personlighet än raser som avlats på annat sätt.
Även om aveln verkar ha gått åt ett bättre håll nu..
Jag säger ingenting förutom en rekommendation att du läser en artikel.
Men utveckla gärna vad du menar med "sånt"?
Kallbloden är en mer hårdnackad typ generellt. Alla kallblod jag träffat på har varit mer eller mindre "speciella" och vanliga "halvblodsmetoder" funkar inte för då kommer de tillbaka tre gånger värre om man har tur.
Jag hanterar ett par gånger i veckan 23 hästar totalt, varav 3 shettisar, ett gäng araber, några halvblod, några travare och så mitt kallblod. Och där ser man tydligt vad och hur man kommunicerar med hästarna. ÖVerlag är araberna i stallet mer RBE, medan halvbloden är mer LBE-RBE, Harry är LBE, shettisarna är LBI hela bunten, travarna är mer åt LBI-RBI hållet. Och det är generellt hos våra hästar.
Nu säger jag inte att ALLA shettisar är LBI, men här blir det så tydligt i vårt stall vilka typer av hästar det är.
Alla LBE-erna är väldigt lekfulla, uppmärksamma och kan bitvis vara naffsiga och busa när man leder dem. TEx försöka dra av mig mössan och sådant. Jag kan inte hantera dem så som jag hanterar shettisarna för då blir det väldigt mycket krångel med shettisar som fryser fast i backen och vägrar röra på sig.
Likadant frösöker jag tillrättavisa araberna på samma sätt som jag tillrättavisar shettisarna så exploderar de och blir otroligt förnärmade och förorättade. Och ofta explosionsartat, medan om jag tillrättavisar min egna häst på ett sätt som han finner orättvist så går han helt sonika iväg från mig. (tack o lov är han ingen bitas och sparkas-häst utan han är en nu-går-jag-och-har-roligt-utan-dig-för-du-är-dum-häst)
Vilka jobbigt hästar ni verkar träffa?
kallblod jag har träffat har vart allt från dem som går över en, totalt noll respekt som måste ridas med pessoa och ledas med kedja osv, till dem som kan ridas och hanteras av en 7-åring och är snälla och fogliga.
Dem som är svåra att träna och dem som är lätta, dem som behöver mer tid att förstå och dem som fattar snabbt. Alla har vart nordsvenskar eller kallblods travare.
Jag tror det beror på uppfostran inte rasen.
ja måste bara säga att det är otroligt skönt att se det ni skriver ( ni som har kallblod) om kallblodstravarna hur dom är i pysket o allting. För precis så är dem, och de är så skönt att andra också vet det.
mina kompisar säger bara att han e dåligt uppfostrad och att jag ska drämma till honom så fort han hotar med att bitas.. och dom är också hästägare.
men iallfall! skönt att det är flera som vet hur kallblod är och hur man ska hantera dom!
#20 jag tycker snarare det är oroande att höra att så många har en sån stark häst som inte uppför sig…
Ang din kompis tips, det kanske är vad din häst behöver? jag är igentligen emot att använda fysisk bestraffning, men det beror på hästen kropps spåk + att en häst som bits kan bli farlig…
#21: Man kan inte bara slå hösten, bättre att fundera varför den gjorde som det gjorde och hur man kunnat hantera situationen på ett bättre sätt.
Det är nåt jag jobbar på, att inte bestraffa en häst sim biter mig, utan istället fundera över vilka fel jag gjorde för att den skulle välja att bita mig.
Att bara slå på en dominant häst betyder att den då vill försvara sig och den gör detsamma mot dig, oavsett så har du förlorat respekt ifrån den.
#22 ofta lär man ju hästar som unga att sån beteende inte är okey, tex med röst eller kropps spåk, endel kan dock behövs en klash på mulen, detta har hittintills aldrig påverkat dem, dock har man aldrig behövt göra det upprepade gånger. Men en häst som inte lärt sig att det är fel att bitas fattar ju inte.
Dem biter ju och"hotar" varandra i hagen, sånt får dem inte göra emot oss, men det är nåt vi måste lära dem, vi kan inte göra precis som hästar gör…
#23: Fast det hjälper ju inte att slå på många hästar?
Är ju jättemånga hästar som fortsätter att hugga efter sina ägare gång på gång trots att de slår till dom på mulen. Vad ska de göra då? Slå hårdare?
Nej, dom får inte bita och hota oss, men hur ska man visa det?
Jag har sett många dominanta hästar som blivit bitna av sina hagkamrater men inte sparkat eller bitit tillbaka, det har istället stått kvar och inte flyttat på sig. Den andra hästen märker då att det inte var någon mening att försöka flytta den hästen, och slutar försöka. Inge våld tillbaka alltså.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En gång har jag gett min häst stryk när han huggt efter mig. Jag brukar inte bekymra mig särskilt när min häst surar och gör miner och naffsar i luften, men den här gången kom tänderna farandes rakt mot ansiktet på mig. Då tog min överlevnadsinstinkt över och jag gav honom en rejäl högerkrok rätt över mulen (så pass att jag fick ont i handen av smällen) Både Harry och jag blev så otroligt paffa över hela situationen.
MEN i den situationen så gällde det min fortsatta hälsa. De flesta hästarna naffsar och hugger mot ens armar och händer, inte mot huvudet. Utan de leker hårdhänt piggsvinslek.
Efter den här incidenten har Harry aldrig huggt mot mig igen. Det vart handling-->direkt konsekvens. Han visste precis varför han fått på käften den gången. En ranghögre häst kan välja att hantera en bitig häst på två sätt, antingen som Zaphix skriver i inlägg #24 totalignorera hästen och inte flytta sig, alternativt kväsa beteendet med en rejäl tillrättavisning som inte är på lek.
En människa kan sällan utan tillhyggen tillfoga en häst sådan reprimand som en annan häst skulle utdelat.
Den här videon från sommaren 2010 får Harry storspö av ett litet fjordingsto. De har gått tillsammans på ridturer men gick i skilda hagar då vi har vallacker för sig coh ston för sig i det stallet.
Även om jag gett filmen en komisk stil så är det fullt allvar. Harry Försöker inte uppvakta henne utan vill bara hälsa och lukta på henne och hon tycker han är för på och framfusig. Vilket hon ger honom en reprimand för (två bakhovar upprepade gånger i bringan) Han aktar sig för henne och efter en liten stund så står bägge två och släpper spänningarna. Genom att tugga, slicka och skaka på sig.
Sen håller han noga avståndet till henne, hon kan då göra driving game på honom utan att anstränga sig.
Men att daska till hästen på mulen mer eller mindre hårt gör bara att hästen gör det hela till en lek. Hur snabbt kan jag få undan huvudet innan matte slår mig på nosen? Vet inte hur många gånger jag blivit naffsad på av hästar som naffsar till och sedan verkligen slänger undan huvudet för de väntar sig att få stryk.
Nej, att slå hästen löser inget. Speciellt inte när reprimanden inte kommer i exakt samma stund som hugget/naffset kommer. Att det tar en sekund från bettet till slaget är fullt tillräckligt för att hästen inte ska sätta det i direkt samband, nu leker nu ju bara….
#21 -RAFFLAN.
JAG TYCKER att det är helt sjukt att folk tar till våld mot sina hästar. Som drämmer till dom hårt som fan när den kanske bits.
Om ditt barn skulle göra något dumt som du inte gillar, skulle du då gå fram och slå barnet? Nej, det skulle du inte göra, du skulle varna den och tillrätta visa barnet på ett annat sätt. Skulle du slå din hund? Din katt? Din kanin?…. etc etc Nej det skulle du inte. Så varför skulle det då vara okej att använda våld mot hästar?
Jag köper inte att säga att hästar som bits kan bli farliga, eller vad hästen gör. Det är klart som fan den kan bli farlig, det är stora vilda flyktdjur vi håller på med. och som tidigare nämnt, hästar gör alltid saker av en anledning. Hästen skulle aldrig sparka dig utan anledning, eller bita dig etc etc..
För att utgå från min häst då, jag vet varför han bits, och varför han har det beteendet han har idag. Jag vet varför, men bara för det så accepterar jag det inte. Men jag har gjort fel, jag har inte varit så konsekvent med honom, vilket jag har märkt att beteendet blir värre då. Det var zaphix som nämnde det till mig. Så tack! Men i nu läget vet min häst att han inte får bitas, men han testar mig som fan plus att han vill vara ledaren.
Och för mig är det helt okej om han vill vara det, då får han de för mig. Så länge han lyssnar på mig så pass bra som han gör idag ( och såklart kan de bli mycket bättre) . Att " dominera " hästen utan tvång är det som gäller. Men min lille kille är så pass dominant (har aldrig träffat på en häst som honom) så när jag visar mig ännu mer dominant så känner han sig hotad (missförstå mig rätt, han känner att ledar rollen blir hotad) och därför bitar han efter mig för att försvara sin plats. När då ber honom backa eller rygga så känner han sig väldigt hotad och därutav kommer beteendet.
När hästen gör det oönskade beteendet, be den att rygga/backa och sedan beröm, för när du ber hästen att rygga så lär den ju göra det och när den har gjort det berömmer du, eftersom du har en sån duktig häst som ryggar när du ber den. ;)
Jag tycker det är sorligt med människor som tror att det blir bättre när du slår hästen, vad har ni för relation då tillvarann? Tillit? Nej, skulle inte tro det. Hästen kommer i slut ändan att bli rädd för dig rädd för att göra fel, rädd för att överhuvudtaget våga göra nånting.
And for the record. Kallblod, nordsvenskar är jäkligt speciella. Kan vara ärlig och säga att jag trodde också att de satt i uppfostran tills jag fick min häst nu som, faktiskt bevisade att det inte var så.
Har länge följt den här diskussionen, och nu måste jag medhålla här.
Precis som #26 säger, så varna i stället.
För vanan använder jag ett ganska skarpt 'A-A' ljud, alltså två korta, skarpa A i nära anslutning med varandra, och det har än så länge funkat på hundarna, de allra flesta hästarna på ridskolan, och dessutom (den nästan enda gång han gjort något… :)), eftersom att det är kort, skarpt och ger en direkt… 'Order'?
Oftast blir de så förvånade att de stannar upp oh bara tittar på en när det kommer, men efter ett tag lär de sig att bara det där enda 'A-A' betyder 'nej', och - även om jag är totalt emot även bara att klatcha till en häst - så måste jag säga att rent praktiskt sätt är det mycket bättre.
Du kan stå en bra bit bort och ändå varna, och det går bra mycket fortare när man fått in vanan.
Bara ett sådant där enkelt, hårt ljud brukar räcka, ljust kanske om de försöker hugga efter en, trampa på en eller dylikt.
Naturligtvis ska man ju inte bara göra det, men precis som Zaphix (stavn.?) säger, så ska man ju alltid kolla upp just varför hästen gör som den gör, men just i det där läget måste man kunna förhindra och samtidigt tillrättavisa, och då brukar det där funka.
Jag vet inte, han kanske är väldigt överdrivet snäll, men det brukar funka.
I alla fall för mig.
#26 jag gillar inte heller folk som slår sina hästar hårt, oavsett om det är med handen eller spöt, gillar inte heller folk som hackar med sporrarna i hästens sidor.
Sen är det sjukt att jämföra människor och hästar? Människor kan öppna sin mun och prata, som du ser i filmen i tråden får kallblodet några hårda sparkar när den andra hästen vill förtydliga då han inte lyssnade på henne, och ser det ut som om han blir skadad? Nej hästar pratar så, den tycker inte jag vi ska använda samma hårda bestraffning som hästar gör då vi inte är hästar och inte kan göra det 100% rätt.
Så du tycker det är okej att om din häst vaktar sin mat är det okey att den biter eller sparkar dig hårt? för den gör ju det av en anledning?
Vilka är tecknen på att han vill vara en ledare? kan det inte bara vara så att han inte vill lyssna på dig? för det har mer med respekt att göra, hästen ska respektera en människa, en människas yta och det är inte okey att bete sig mot en människa som mot en annan häst, det är ren respekt.
Jag har aldrig träffat en häst som min häst heller, väldigt speciellt psyke, väldigt speciell i hantering och träning, men det gör det inte okey att han är farlig?
Jag förspråkar inte våld, men hellre 1 (och bara 1 inte 2) smällar istället för en farlig häst som kanske tvingas avlivas då den inte går att hantera?
Jag har dock haft en bra kommunikation och tillit med min häst, trots hans specilla psyke så jag behöver aldrig ta till våld. Men alla hästar är inte som min häst…
#27: Det där med att bara ge ljud har inte fungerat påde mer envisa och dominanta hästarna jag kommit i kontakt med, de har inte reagerat då.
Har lärt min häst att avbryta det han håller på med när jag säger "happ!" genom att backa tillbaka honom till stället han stod på när han står på stallgången. Det har gjort att han då stannar upp och lyssnar in vad jag vill att han gör.
Använder det i körningen, han har ställen där han gärna sticker iväg (galopperat där för ofta förut, tagit ett år att få honom att inte försöka sticka, envis häst?), då säger jag "happ!" och då stannar han upp och jag ber honom att skritta ist'llet.
Gör samma sak när han kastar sig över maten utan att jag sagt att det är okej, då stannar han upp och tittar bort från maten (lärt honom att titta bort tills han får okej från mig för att ge honom ett beteende istället för att kasta sig över maten).
Så han lyssnar på ljudet, men det är inlärt från mig. Han lyssnar även på det om han blir förbannad på mig (rengöring av skap, klippning o.s.v.), då slutar han försöka sparka för ett ögonblick. Men fortsätter jag göra det han blir förbannad över så försöker han sparka mig igen.. Så då får jag hitta en annan lösning på det istället, sluta med det han blir förbannad över typ..
Innan jag lärde in det skulle jag kunnat stått och skrikit bäst jag ville, han skulle inte förstå att jag ville honom något.
En artikel jag tycker är bra att läsa är http://www.ellenofstad.com/svensk/index.html Spörsmål - Respekt?
Men får klicka vidare till den för det finns ingen direktlänk.
Jag tycker att Ellen har tydliga och bra tankar kring just dominans och ledarskap. Nu är den visserligen på norska, men jag tycker den är fullt förståbar ändå :)
#28 Men varför är det okej att slå hästar? När det inte är okej att slå människor eller som jag tidigare skrev, katter hunder kaniner etc. Bara för hästen är så sjukt mycket större än oss och kan bli farliga är det inte okej att använda våld.
Det finns hundar som kan bli riktigt farliga och då är väl inte lösningen att slå hunden?.. nä knappast.
Att det är sjukt att jämnföra människor med hästar? Nej det tycker jag inte, ser du ner på hästarna? Att dom bara är något som vi rider på och sen går iväg och allt detdär? För mig är min häst min bästa kompis. Och jag skulle aldrig slå honom. Att hästarna slår varandra håller jag inte med om. För det gör dom inte, dom använder sig ju av kroppsspråket som vi har skrivit om här så många gånger som säkert alla känner till, och innan hästen börjar sparka så har den säkert varnat. Men för någon som inte är en "hästmänniska" eller som har häst eller som är så värst intresserad av sånthär kan säkert inte se de små varningarna. Och därför tror dom att hästen börjar med att spraka.
Min häst vaktar inte sin mat, han är inte respekt lös mot mig. Okej, kankse lite, men det håller jag på som en galning med att få bort. Japp, han gör sakerna av en anledningen, men behöver jag verkligen skriva upp det här? Har redan skrivit det här en gång tidigare, MEN när han märker att jag försöker dominera honom så känner han att sin ledar plats blir hotad och därutav kommer bitandet. Och när jag stratade denna tråd frågade jag vad det finns för metoder ( UTAN VÅLD) som gör så han slutar bitas. Vilket nu nästan är helt borta. Jag säger inte att det är okej att han bits.
Det jag menar med att det är okej för mig om han vill vara ledaren, t ex när vi är ute och går promenader så har han en tendens till att gå rätt mycket framför mig. De har varit ett av mina största problem med honom, men nu äntligen stannar han när jag stannar, backar när ja ber honom etc. Och i och med att jag vet att han lyssar så pass bra på mig så gör det inget för mig att han går där framme( jag är ungefär vid sadelgjorsläget) Antingen går han så för han tar mycket större kliv än mig och tycker jag går långsamt eller så vill han ta ledar rollen. Men så tänker jag.
#31 uppenbarligen läst du inte mitt inlägg och skulle uppskatta om du läser innan du svarar?
Som jag skrev är jag emot våld (slag), och det gäller allt, våld emot hästar, hundar, kaniner, människor osv. Men en farligt häst kan inte hanteras säkert och det kan sluta så illa som avlivning, och har man en farlig häst kan 1 slag på rätt ställe i exakt rätt situation vara lösningen, men det beror på individen och situationen, och som sagt är det sista alternativet när inget annat funkar och hästen är farlig!
Och NEJ du kan inte jämföra människor och hästar då vi människor kan öppna vår mun och prat, HÄSTAR KAN INTE SÄGA VAD DEM TÄNKER!
Jo jag ser att dem varnar, det ser du tydligt i filmen, men när den varnade inte lyssnar får det konsikvenser, det missar ni, ni varnar och varnar och varnar, om hästen skiter i era varning händer ingenting och hästen sluta då respektera er. Det är ovanligt att hästar gör så, dem flesta hästar är fogliga, snälla och lärda som unga att respektera och ifrågasätter inte det.
Jag ser det faktist intressant att studera hästar i större flockar, och gjorde det med min polle när han gick i större flockar, han varnade ganska många gånger innan det small och när det small behöver han sällan sparka hårt utan en lös kick räckte för att markera, vad han menade, men det gällde då att den andra hästen lyssnade.
jag säger inte att du ska slå din häst då du tydligt sagt att det inte kommer funka på honom och jag antar att du känner din egen häst. Utan ny snackar jag bara allmänt.
Harry är rätt hård, eftersom han gick med en sent kastrerad fjording under ett halvår. Denna fjordningen gjorde det till en lek att försöka "betäcka" den då 1½-2 årige Harry. (observera att fjordingen i filmen och denna jag talar om nu är helt olika)
Fjordingen helt sonika klättrade på Harry i en form av dominanslek och i och med att Harry tröttna på att försöka slåss så stod han still istället. Passivt motstånd. och fjordingen tröttnade. Så när han sedan försökte göra samma trick med tinkerhingsten han gick på sommarbete med så lärde han sig att stå stilla är inte alltid lösningen. Tinkerhingsten uppfostrade Harry rejält den sommaren. Det är därför Harry har sitt mörka "ärr" på höger lår. För där bet hingsten honom upprepade gånger för att få honom att flytta sig.
Men än idag får man vara rätt hårdhänt med sina faser. Hade jag gjort en fas 2 på väninnans halvblod hade stackarn sketit ner sig och satt sig på bakdelen. Men faserna på Harry blir bara mildare och mildare trots allt. Han måste veta att man menar allvar.
På bild, Harry och nämnda fjording.
Jo du, jag läser ;) Om du då är emot våld och slag hur kan du då tycka det är okej att slå hästen när den gör nåt fel? Du säger ju att har man en farlig häst så kan ETT SLAG vara det ända som behövs eller liknande. Och då är vi där igen.. verkar som om du har lite dubbelmoral?
Jaha, kan inte hästar säga vad dom tänkte? Gud vad bra att du sa det, verkligen.. har länge gått och funderat om dom kan det eller ej. Jo det kan jag. Och det tänker jag fortfarande göra ;)
Vi säger såhär, vad skulle du göra om du hade en stor hund som inte lyssnade på dig och var farlig, dom kan bli jävligt farliga dom med. Hade du då börjat slå hunden? Nej du hade börjat tränat den, med hjälp av tränare (säkert) och inom ett par månader är problemet löst. Så varför ska man inte göra samma sak med hästar? Vad gör att det är okej att slå dom? även om dom bits och sparkas?? Varför inte ta reda på problemet bara så har du lösningen?? Eller om hästen motförmodan bara biter, men ta hjälp av någon kunnig innom detta områdde så kan jag garantera dig att det blir bättre.
Jag mena inte att du inte kankse ser att dom varnar jag menar allmänt :)
Nej det har du rätt i skulle aldrig slå honom, och jag skulle aldrig slå någon annan häst heller.
" När kunskapen slutar tar våldet vid! "
#35 Jag säger inte att det är bra att man slår sina djur, eller andra människor. Men bör ta andra lösningar i största möjliga mån, men om man provat allt och inget funkar kan 1 slag vara det enda som står emellan att kunna ha kvar hästen eller att den blir så farlig att man tvingas avliva den (dock ovanligt att det går så långt)
jag har faktist slagit 2 agressiva hundar1
Första gången kom en lös hunde springande och bet min hund i nacken och började ruska och slita, då slog jag med öppen hand den attackerande hunden på "kinden" vilket fick den anfallande hunden att släppa greppet och innan den hann hugga igen tog jag tag i nackskinnet och tryckte ner hunden så den låg ner och höll fast den tills ägaren kom.
Den andra gången anföll en hund och högg min hund över huvudet, så örat var i mitten på munen och över käken var på skallen och underkäken var under hakan på min hund, där tog jag vad jag hade i handen (en grepp) och drämde i huvudet på den attackerande hunden vilket fick hunden att släppa min hund. Denna hund attackerade av dominans, gör det de okey att den högg min hund? skulle jag stått vid sidan om och kollat på och låtit dem lösa det själva? för som du sa, dem gör det ju av en anledning, och enligt dig ska vi tydligen acceptera deras beteende som dem gör av en anledning…
Båda gångerna reagerade ingen av dem agressiva hundarna negativt på slaget, dem försökte inte hugga mig, när jag släppte taget om dem viftade dem på svansen och ville bli klappade av mig.
Självklart tog jag inte i allt vad jag orkade, utan ett löst slag på den jag slog på "kinden" och lite hårdare på den jag slog med greppen då jag blev så rädd när den bet i huvudet.
Och dem "stora hundarna" du snackar om är ofta ganska hårda hundar, som man kan haffa i nackskinent och ryta till. Hur du ska uppfostra en hund (eller häst) beror på psyket, individ och mål.
Kul att du tror det är så lätt att träna bort ett beteende som djuret lärt sig är okey, haha, med tanke på hur många hundar i sverige som avlivas varje år pga agressivitet, med ägare som gråter, som gjort allt, som provat allt, men inte hittat någon lösning. Spelar ingen roll med hundpsykolog, brukshundsklubb, privat tränare, men ändå har ingen lyckats hjälpa dem.
Jag gick till tränare med min hundsproblem, dem kunde inte hjälpa mig! Dem sa att det inte var någon idee att vi fortsatte då dem inte hade några fler ideer hur vi skulle träna. Det var en bra tränare i mina trakter som många rekomenderar…
Min häst har ändå ingen rätt att tex sparka mig om jag går förbi honom i stall gången eller när jag ska hämta honom i hagen, spelar ingen roll hur mycket han varnar, han FÅR inte sparka mig, eller någon annan. Det är helt oacceptabelt. Sen varnar han skulle jag säkert bara varna tillbaka och sen skulle det vara bra, men det är min häst det ;)
Sen ska vi också skilja på rovdjur (hunden) och flyktdjur (hästen)
Hundar kan fara på varandra utan någon direkt synlig anledning (precis som hästar) pga att de inte tål varandra, eller det är ren dominansgrej. Men något som många hundägare inte gör eller rättare sagt gör som dom inte borde är att dra tag i hundens koppel och blir alldeles "uptight" och knyter sig, ett klart besked till hunden "det här är farligt!" då reagerar hundarna med att försvara sin matte som blev rädd.
En häst vars ryttare blir rädd, blir också rädd.
En hund vars förare blir rädd, blir oftast aggressiv.
Stor skillnad.
Familjens schäferkorsning är stenhård emellanåt. Han och en grand danier som ägs av min svägerska, bägge hanar, är ute efter att döda varandra. Har jag klappat Gino som grandisen heter och sen går till min egna hund Boss, även det gått 2 timmar emellan. Luktar jag Gino då så börjar han morra mot lukten på mig. Detta tolererar inte jag, för även om jag luktar rival så är det inte mig han ska ta ut sin frustration. Beroende på hur starkt han reagerar så är det muntlig tillsägelse "lägg av/gå och lägg dig" eller liknande. Om han fortsätter då så går faserna jäkligt snabbt och det har hänt mer än fem gånger i en sådan här situation att jag har suttit/ legat på hunden naglad mot golvet och jag får ta i med alla mina kilon och jag är ändå överviktig och han är inte långt ifrån att få av mig från ryggen ändå. Så håller vi på tills han ligger stilla, lugnat sig och antingen suckat djupt eller gäspat. Han får regelrätta tantrums emellanåt.
Givetvis så går jag ju inte och klappar grandisen och sen går till min hund för att klappa honom bara för att provocera. Jag brukar tvätta händerna osv men lukten sitter ju ändå kvar om inte mycket mindre än innan man tvättade sig.
Men varför får min hund då sådana här tantrums? Jo, för när Gino blev könsmogen och de var i svärmors trädgård så blev det en rangfight, då vart det rätt jämna odds. En unghund även om han vart stor, men vinglig och bäbis i kroppen och en vuxen schäferkorsning som var i ungefär samma viktklass. Men då kom min sambos ena syster och avbröt "bråket" gav sin hund en hög med kakor och sa att han vart duktig. (skitbra, belöna ett oönskat beteende *himlar med ögonen*)
Så idag så vågar vi helt enkelt inte släppa ihopa dem ens på neutral mark för de få gånger som de vart lösa i trädgården sedan dess, har alltid slutat i blodvite. Och det är lagom roligt när man inser att ens hund har huvudet inne i en annan hunds mun. Jag hade velat ha munkorg på bägge och släppa dem i en okänd hundgård eller liknande så de kunde göra upp en gång för alla utan att riskera att döda varandra. Men det kommer ju inte på tal.
Nu blev det en lång utläggning här om hundar istället för hästar.
Men iaf, hundar ger sig inte förrän en är alpha och en är omega som totalt signalerar undergivenhet. Hos hästarna så nöjer sig Alphan med att Betan har flyttat sig, men om det krävs en blick-ett vinklar öra- eller en serie med rejäla bett eller sparkar.
En häst är inte totalt undergiven förrän den föltuggar, och det ser man otroligt sällan hos vuxna hästar. Det är stor skillnad mellan arterna. De fyra faserna är suveräna, de löser mycket. :)
tror jag virrade bort mig från min poäng. återkommer ^^
Nu har jag inte läst alla andra kommentarer, och jag är inte alls påläst eller liknande om sånthär.
Men när en häst hugger efter mig brukar jag, fort som attan, nästan samtidigt som den hugger, knäppa med fingrarna framför nosen på dom.
Jag har en tant på 22 som också är väldigt dominant, men genom att vara "konsekvent" (har bara ett hum om vad det betyder :p) med sakerna har hon lugnat ner sig genom åren.
Ett exempel är att när hon försöker "leda mig" stannar jag till och ser till att hon backar några rejäla steg, och sedan fortsätter leda henne med en meters avstånd framför hästen, har överkroppen halvt vänd mot henne och en näve i luften framför henne, snett bakom mig.
Jag har läst att näven ska vara som en mur mellan henne och mig, och det är inte ofta hon passerar den muren om jag riktigt visar att den finns där. :p
#37 men en hund lever ju i nuet?
Tex jagar min hund en kanin och försvinner in i skoger, jag ropar sne och hunden kommer och får godis, godisen fick den ju för att den kom, inte för att den rymde för det gjorde den ju för flera sekunder sen.
Samma i din situation, hon särade på hundarna och tog din hund med sig = den fick godis för att den följde med henne.
Det är dock fel att texx berömma en hund när den morrar, eller när den inte ligger still, eller vad det nu är man vill uppnå :)
Sen håller jag med dig, 2 munkorgar med galler så dem kan skälla osv och sen låta dem göra upp vore ju en bra lösning om man vill att hundarna ska funka ihop…
#36: Man får väl fundera över varför hästen sparkar mot folk i stallgången eller när man hämtarf dne i hagen.. Om min häst gjorde det skulle jag rannsaka mig själv för att ta reda på vilket fel jag hade gjort för att hästen skulle bete sig så emot mig.
Det är ju alltid vårat fel att hästen hotar en, det är alltid man själv som gjort något för att hästen ska reagera på det sättet. Något stämmer inte i relationen, hästen litar inte på en, hästen är inte trygg med människan o.s.v.
Att klappa till hästen för att den sparkar mot en i stallgången botar bara symptomen, man gör inget åt anledningen till att hästen gör så.
Man får ingen respekt av hästen genom att slå den om den gör fel.
#40 dem gör ju så i hagen? tex om min häst äter och en annan kommer för när kan han ju kicka, så i teorion borde dem ju kicka om vi går in i boxen när dem äter, dock är dem lärda att inte göra så.
Eller som min häst, haft ett ont sår på ett bakben så blev rädd om det, fortfarande inte okey att han sparkar mot mig för det, eller hur?
Ta min häst som exempel, hur ska jag lära honom att inte sparka emot mig efter att såret är läkt och benet är bra men beteendet sitter i? Spelar ingen roll att han inte hade ont längre, han sparka ändå. Vi har dock redan löst problemet, men skulle vara intressant att hör hur du tycker jag skulle ha gjort?
Säg inte "ta upp hoven många gånger så han lär sig att det inte är någon fara" för så fort jag gjorde minsta antydning till att be honom lyfta hoven for den blixtsnabbt rakt bakåt…
**Men det är ju precis det du säger att det KAN vara en lösning och då tycker du ändå att det är okej, Medans jag INTE tycker att det är okej någonstans.
Ja precis, dom gör det av en anledning och jag har aldrig sagt att man ska acceptera det. Jag har sagt att en häst skulle aldrig sparka dig utan anledning och iställer för att sparka tillbaka eller slå så får man använda hjärnan lite och tänka efter varför gör den så? har den ont, eller är den uttråkad, dålig uppfostran etc. Och ut ifrån det agera. Så jag har aldrig sagt att det är okej att hästen biter mig. Nu är det tydligen inte du som läser vad jag skriver..?
Du kankse hade tur i och med att ingen av hundarna reagerade aggresivt. Men om man t ex skulle ta min häst som man inte ska bråka med, så skulle de bli farligt på riktigt om du skulle drämma till honom.
Jag har aldrig sagt att det är lätt att träna bort ett beteende. Jag har haft min häst i ett år och någon månad, och det är förrens NU han har börjat lyssna någelunda på mig. Och ni skulle se oss idag skulle ni säkert säga att han är jätte ouppfostrad medans jag ser sånna stora förändringar. Men som sagt, vi har en lååååååång väg kvar.
Att hundarna avlivas beror väl på vilka de är som har hunden, vissa människor är inte bra med hundar lika så hästar och bör inte ha djur överhuvud taget.
Det jag tycker är rolig för enligt dig säger jag att det är okej att min häst sparkar mig eller biter mig. Vilket det inte är, det är bara det att jag aldrig skulle slå han för han gör det. Jag vet alltid varför han gör det och jag TRÄNAR bort det. Jag slår inte honom för det. Skulle aldrig göra det även om det var sista utvägen. Så är det.
#41: Friendly game, approach and retreat.
Din häst var inte bekväm med att du tar där och sparkade, det betyder att du gick för snabbt fram.
Var hästen bekväm när du tog uppe på rumpan? Magen?
Då smeker du först där den är bekväm och närmar dig sedan området den är obekväm på lungt fram och tillbaka. Sparkar den har du tagit för nära. Kan vara centimeter det handlar om..
Närma dig fram och tillbaka, smek där den är bekväm och sedan lite mer in på området där den är obekväm och sedan tillbaka igen tills den är bekväm med det. Då kan du gå lite längre in på det obekväma området.
Hästen kan visa att den är lite obekväm, spänner sig och så, men inte mer än det för då har du närmat dig området för snabbt.
Hästen är van att den gör ont när du tar på området, går du då direkt dit och tar så är det såklart den försvarar sig genom att sparka. Slår du då hästen så har du inte ingett förtroende eller fått hästen att lita på dig, bara att det gör ont när den sparkar.
Är det inte bättre att din häst får tillit till dig så att den accepterar att vara där pga. den känner förtroende för dig, än att den låter dig vara där pga. om den inte låter dig vara det så får den ett slag?
Genom att sparka berättar hästen för dig att den inte är trygg i situationen, då ska man lyssna på det och hitta ett sätt att göra den trygg på.
#42 Tur? nej, men troligen 2 hårda individer som tål att man tar i hårt emot dem.
Hur kan du veta att han skulle bli värre om du inte provat?
Jag funderar på om din häst inte testar dig som ny ägare och om du då sagt ifrån för svagt i början gjorde att den tog över?
Eller så har folk fel tränigs sätt mot fel menatalietet på hund? så vi djur folk är så inriktade på att vårt sätt är bäst för alla ;)
Hur säger du då till din häst att det är fel att bita och sparka dig utan att tala "häst-språk"?
#43 Wow, kan du nåt om hästar? *ironi*
Hästen hade haft en ful skade, man hade tvingats tvätta, smörja och behandla, det hade gjort JÄTTE ont! Han var ju rädd om bakbenet, rädd för smärtan!
Och när det gäller lång tid av smärta är det svårt att säga till hästen "lita på mig, idag kommer det inte göra ont". Eller snarare det går inte att säga.
Och sen när snacka vi om att jag slog en häst som sparka pga rädsla för smärta? vart kom det ifrån?
Smärta/rädla och trygghet är helt olika saker! Om din häst har ont, har den det oavsett om den litar på dig eller inte. Och du kan inte berätta för den heller att det inte kommer göra ont denna gång.
Ang ditt tips, jag körde det när jag vande honom vid spö och testade även andra "läskiga" saker, han var verkligen duktig :D
Dock hade det inte gått med bakbenet, för vi snackar från 100% okey till -100%(spark) och den linjen var 0,01 mm och flytta sig från dag till dag :P
Kan säga att det tog lång tid att få bort problemet helt ;)
#44: Ja, jag kan något om hästar. Jag har använt den metoden på en häst som sparkade för att hon hade ont vid rengöring av sår, och ja, det fungerade.
En gång fick veterinären komma ut och ge lugnande för att såret skulle gå att göra rent då man inte fick komma nära. Så när det var akut löstes det på det sättet.
Sedan fick man ta tiden att jobba med friendly game för att det skulle gå.
Om min häst är rädd eller har ont så låter han mig vara där utan att sparka. Det handlar om trygghet och respekt.
Nu låter inte min häst göra saker som gör ont på honom utan att han sparkar, men detg beror på att han inte lutar helt på mig och är så pass trygg med mig av olika orsaker. Men det jobbar vi på varje dag.
Jag kan visst berätta för min häst att det inte kommer göra ont med hjälp av att inte direkt nnärma mig området som gjort ont förut. Gör man det försiktigt och fradvis hinner hästen upptäcka att det faktiskt inte gör ont. Om du inger trygghet.
Missuppfattade lite med att du slog hästen, men du hade skrivit innan att du slog hästar när dom hotade dig. Ursäkta.
Uppfattar din ton i inlägget som otrevlig, varför får jag ett otrevligt svar när jag svarar på din fråga?
#44: jo, tur e nog vad jag skulle kalla det. för jag tycker inte att något djur förtjänar att man slår dom.
för jag tänker mig att det blir värre, jag tänker inte lösa något med våld, vad skulle han och jag då ha för relation med varandra? han skulle ha respekt för mig sådan "rädd-respekt" eller hur man ska kalla det och det vilja inte, för han är min bästa vän.
Jo, det är så. Jag vet exakt vad jag har gjort för fel och det får jag tillbaka nu, men det jag gör fel som jag kan erkänna det är att jag ibland låter honom vi säger äta under en ridtur och två andra ridturer e jag as noga med att han inte får. och jag vet att han måste ha regler som alltid följs eller vad man ska säga tils han förstår vad som är rätt och fel, och det är helt mitt fel. för jag har inte varit tillräckligt konsekvent. Men han har inte tagit över längre, kan vara vissa dagar men annars har vi kommit en bra bit vilket känns as bra och ett bevis på att man visst kan hantera hästar utan våld.
jag backar honom, eller ryggar honom när han gör fel. och när han gör ryggningen direkt berömmer jag honom. eftersom han var så duktig och ryggade när ja bad honom