suger på tungan
Idag när jag tittade på när en tjej i stallet lekte med sin häst online så såg jag att hästen hon vart väldigt spänd kring munnen. Uttrycket vart alert och nyfiket. Men samtidigt så såg det ut som hon verkligen sög på tungan.
När hon sedan släpptes lös i ridhuset blev det ännu tydligare. Min direkta känsla är att hästen ifråga är en RB-häst men om hon är RBE eller RBI har jag inte fått grepp om ännu. Hon är otroligt känslig och förösker vara en till lags hela tiden.
fick även prova att leka litet med henne och oj så känslig hon var, räckte emellanåt med blickar för att hon skulle ändra riktning. Fick även gett ägaren ett par tips bland annat vid cirkling game och vid send på cirkling. Och tipset att ha en idé eller plan om vad man ska göra under dagens lekstund.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Typiskt RBI!
RBI är super känlga, kan de sju lekarna innan man tänkt lära de dom. Och just suga på tungan är också väldigt typiskt för RBI hästar. Linda Parellis Allure gör/gjorde så när han får en kaka.
mycket mycket repetitioner och verkligen orka vänta ut hästen (det kan ta ett tag) touch it kan nog vara bra att försöka med också, vartefter den "släppt" lite.
Okej! Då vet jag litet mer hur jag ska tipsa ägaren och hjälpa henne att leka med sin häst. Samt vilkka pdfer jag ska skicka till henne för lite mer läsning :)
Så bra :)
Jag kan säga att en digital Horsenality report är verkligen superbra! Jag fick 41 sidor om min LBE. Allting är förklarat, och massor med tips och övningar!
#3 så småningom när jag har råd, och har fått köpt det jag vill köpa först (typ barbackapad, level 3-kittet mm) så blir det en horsenality-humanality-report.
Det är mycket man vill ha! :)
Köpte nyss min sista önskning, cradle bridle. Det är faktiskt så bra som alla säger. :)