Äntligen :)
I helgen drog min duktiga pålle stora vagnen för första gången! Så en stolt matte måste ju bara dela med sig! Jag har velat köra in honom i 3½ år och jobbat mycket med ljud och draglinor och vad jag har kunnat, men just att spänna för vagnen har tagit lång tid. Mest på grund av att jag har velat ha kunnigt folk som hjälper mig och det har jag inte hittat förrän precis nyligen (man är ju inte liiiiite kräsen när det gäller ens dina kille ju).
Quatren har verkligen gått från klarhet til klarhet i inkörningen och jag hävdar bestämt att det är på grund av den naturliga hästhanteringen. Han har fått tid att lära sig övervinna sina rädslor, han har blivit modigare, självständigare och en riktigt öppen och tänkande häst. Det har hjälpt oss otroligt mycket i inkörningen!
Sen ska jag väl passa på att säga att jag får otroligt mycket inspiration av er alla här på iFokus. Roligt att se och läsa träningstips, dagsuppdateringar, filmer och bilder. Tack för att ni delar med er :)
Skoj! Själv satte jag ju Harry i vagn i höstas och nu väntar jag på att få hem den nya selen samt att jag ska skaffa de sista reflexerna och belysningen så vi är enligt lagen i trafiken. sen när det är fixat ska jag börja köra mer regelbundet än en gång i halvåret! ;) nhn har hjälpt oss att våga mera .
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Körning är riktigt roligt. Det brukar hästarna också tycka. Quatren drar igång pigg och glad, öronen framåt och nöjda frustningar! Det är fint.
Härligt! Ut och kör bara! Ska försöka pricka in lediga dagar och förmiddagar för körningen från och med nu, rida + markträna kan man faktiskt göra hjälptligt i mörker ;)
Härligt!
Körning är det roligaste jag vet, som tur är verkar det vara det roligaste min häst vet också. :)
Jag köpte dock en välrutinerad kallblodstravare, dock tar det tid att omskola till den klassiska körningen.
Kör en massa nu så du befäster det ordentligt från början så hästen blir ännu säkrare, ju fler timmar framför vagnen desto bättre. :)
Precis! Jag kör med en relativt stor turvagn, så jag ger mig inte ut själv än så länge. Men vagnen och ljud bryr han sig inte om. Han är rejält miljötränad och det är få saker som rubbar honom, men här ska köras!!
Nu kör jag visserligen med skygglappar, var väldigt negavtiv till en början då jag egentligen tycker att hästen ska få se allt som händer och vara trygg i situationen, men min duktiga och vana hjälpreda övertalade mig om fördelarna och säkerheten. Så nu kör vi på det. Qusen trivs bra och slappnar av och fokuserar på arbetet på ett helt annat sätt. Sedan har jag bara kört ardenner och bruks tidigare så det här med finkörning och sådant är lite ovant :)
#4: Skygglappar fungerar ju så länge man inte tar av dom..
Fått råd om att ha skygglappar när jag tävlar i dressyr då min häst brukar vara tittig på saker utanför staketet, men jag vet inte.. Känns som man tar ifrån hästen en del av sin frihet. Men jag vet inte, är nåt jag fortfarande funderar lite på fördelar och nackdelar med.
Men fungerar det och hästen trivs med det så är det väl bra. :)
Är smart att inte ge dig ut själv nu i början, alltid bra med en medhjälpare ifall nåt skulle hända.
Jag var som sagt väldigt tveksam först, men Kvinnan som hjälpte mig är en väldigt duktig och erfaren kusk och hon sade att hon av erfarenhet inte körde in hästar utan skygglappar längre - så ville jag ha hjälp (och det ville jag) så fick jag vackert acceptera skygglapparna. Gick hem, provade och kom fram till att pållehesten trivdes bra med det, han blir fokuserad på jobbet på ett helt annat vis.
Sedan måste vi köra mycket i trafik p.g.a geografin och även om han är hur trygg som helst under ryttare så finns ju fortfarande överraskningsmoment och skulle han bli överraskad, hoppa till, få vagnen som extra krydda så… Ja alltså jag är sjukt nojig vad gäller körning ;)
#6: Förstår att du valde att köra med skygglappar. :)
Min häst är rätt så tittig, hoppar ofta till och försöker kasta sig ibland. Men hinner snabbt fånga upp honom då jag har en enaxlad vagn.
Har aldrig sett det som ett stort problem att han är tittig och hoppar till, sånt löser sig alltid på nåt sätt. :)
Men min häst är väl iofs alltid körd utan skygglappar, förutom de få gånger han startat på travet, så jag reflekterade inte ens över skygglappar när jag köpte honom och började köra.
Är hästen väl trygg i vagnen så är det ju en sak, men en oerfaren häst är ju annorlunda och jag är nog lite väl mammig vad gäller Qusen faktiskt. Sedan är jag inte erfaren kusk heller, det är helt annorlunda att gå med harv och köra turvagn ;)
När vi skulle köra in min förra häst fick jag hjälp av mindre erfaren kusk, utan skygglappar och det resulterade i skentur + en häst som inte ville gå i närheten av vagnen någonsin igen så jag har ju lite dåliga erfarenheter så att säga och det sista jag vill är en återupprepning - även om Qusen har en enklare personlighet, var bättre förbered och mer sansad.
Nu tycker han ju att körningen är superkul och drar igång i trav med nöjda frustningar och världens framåtbjudning, så jag tror verkligen inte han störs av skygglapparna, men som sagt lite kluven är jag ju ändå!