Ny stad, nya hästar
Hej!
Det var ett tag sen jag skrev något här. Mest beror det på att jag inte har mått så bra psykiskt de senaste månaderna.
MEN, nu har jag börjat på ny kula i en ny stad (Boden), nytt jobb, och nya hästar!
Fick napp efter typ två veckor här om två Araber i Råneå. Ett sto, Fahimah, och en valack, Bayron. Galet fina hästar!
Mitt fokus ligger på Fahimah eftersom att Bayron redan är i kondition osv (Anna, som äger dem, hinner med honom själv). Jag har lagt stoooooor fokus på att få Fahimah att lita på mig, och det går bara bättre och bättre för varje dag! Idag tränade vi i hagen, busade runt lite, tittade på grannfåren och tricktränade.
Jag har lärt henne att lyfta benen på kommando (se bild). Hon gör det klockrent nu, men skulle behöva lite mer finslipning. Hon är duktig som tusan! Jag håller också på att lära henne "le" eller flema som det heter egentligen. Hon gör stora framsteg där också. Ska försöka fota det nån dag!
Känner verkligen att vi klickar så j*vla bra. Har aldrig haft en sådan relation till en häst (så fort) förut. Till och med Anna säger att vi ser ut som ler och långhalm. Vilket jag tycker är galet roligt!
Så, det var en liten uppdatering om mig! Frågor, tips och idéer är varmt välkomna!
"Do you know why today is called 'present' "
"No, why?"
"Because every day is a gift."
Medarbetare på NH i fokus

Roligt att du har kommit igång igen!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Ja, det känns helt underbart!
"No, why?"
Idag tränade jag tolerans/tålamod med Fahimah med uppstigningspallen och att hon skulle stå still när jag ställde den bredvid henne. Tog inte nämnvärt lång tid, kanske 3-5 min på båda sidorna. Sen tränade vi på att jag hoppade på den, hoppa upp på henne, ligga på henne (jag låg på magen) och att hon skulle stå still när jag gjorde det. Gick suveränt!
Gjorde lite cirkellekar också när jag stod på pallen. Först att hon skulle gå ut så långt linan räckte, sen komma in och gå runt mig så nära som möjligt, vilket resulterade i att hon kom väääldigt nära pallen så den höll på och tippa. Haha, hon är så duktig!
Annas man, Anders, hade skjutit en räv på morgonen. Så den gick vi också och tittade på, och hon gjorde det där ljudet som hästar gör när de är nervösa/inte vet vad som pågår, i typ.. 2 sek, sen var det inge mer med det! Gjorde också så att räven rörde sig och hon brydde sig inte så himla mycket. Stod och luktade på den läääänge.
Ps. Anna jobbade med Bayron samtidigt, som brallade runt som en hingstig ettåring. Och till min stora förvåning höll Fahimah fokus på mig och det vi gjorde (cirkellekarna när jag stod på pallen). Jag blev så stolt över mig själv och henne! :')
"No, why?"
Ett tips, kolla med ägaren vilka trick som är okey att lära hästen, inte kul om dem lär sig att nåt är okey som sen ägaren tycker är jobbigt att dem gör tex när man ska sadla :)
Annars är leda med långt grimskaft, att hästen följer dig och du styr den med din kropp och inte grimskaftet en bra övning som gör hanteringen av hästen enklare ;)
Ägaren är med på allt jag gör. Hon har gett mig fria händer, men jag kollar ändå av allt iallafall. Det var hon som förövrigt tog kortet ovan med räven :)
Men som sagt, klart att jag checkar av med ägaren först! Hon är alltid uppdaterad på mina "påhitt". :)
Hon har själv köpt en trickträningsbok som vi har i stallet. Så hon är med på noterna ;) Men tack för tipset iallafall! :)
Slänger in en bild på skönheten från idag också!
"No, why?"
#5 vad bra :)
Söt häst :)
lycka till och hoppas allt blir bra nu :)
#5: Vilken fin häst du hittat. :)
Men vad är det för sadel? :)
#6 Tack! :)
#7 Ja, hon är vackrast. :) Det är en bomlös sadel. Vet inte vad det är för märke dock, men den är GRYMT skön! Speciellt med fårullen såhär års! :D
Och så har jag Jin stigbyglar. Också mycket bra och några jag rekommenderar! Lätta, med bred fotplatta så man har bra stöd! :D
"No, why?"