Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 1474 ggr
Armi
0

Lösdrift

jag har en ponny som nu bor på lösdrift ( bott nu i 3 år ). Förra vintern hade hon sjuk rygg och försökte bita då man spände sadelgjorden ( massören var många gånger under vintern ), beteendet gick bort på våren och hon var jätte fint hela sommaren och hösten. Men nu har hon igen sjuk rygg, kan det bero på att hon bor på lösdrift och att det är kallt och regnigt/snöigt nu??

hittade ingen sajt om lös drift så bestämde mig för att lägga det här, tacksam för svar!

LinaN
0

Tycker snarare det låter som om det kan vara problem med sadeln? För om hon bara reagerar när man spänner gjorde och inte annars (sägs ju inget om det) så kan man ju inte utgå ifrån något annat.

Sadlar är ofta till bekymmer för många hästar och kunskapen om att ha rätt sadel till rätt häst är undermålig i dagens samhälle. Därför har vi sadelutprovare men många tror ändå att bara för att man provat ut sadeln hos en utprovare så är sadeln helt rätt för hästen även ett halvår/år senare. muskler förändras, hästens tjockhet osv.

Var gång min häst reagerat mot sadelgjorden så har jag gjort en koll gentemot sadel och gjord. ÄR det något i gjorden som sticks? eller är obekväm på annat sätt? ligger stoppningen bra i sadeln? har hästen gått ner/upp i massa och vikt? etc. Det finns mycket att ta i anspråk.

Och sålänge hästen inte är klippt över ryggen och går utan täcke på lösdrift så skulle inte jag tro att det är pga lösdriften hon har ont i ryggen utan det är större chans att det är sadeln.

ömmar hon när du tar på ryggmuskulaturen? kan du trycka på den med milt till medelhårt tryck utan att hon sänker ryggen eller visar obehag på annat sätt?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Armi
0

vi var hos en utbildad sadelutprovare i juni. massören kollade förra månaden på sadeln och sa att den passade. hon sänker ryggen då jag skall sätta sadeln på och då jag borstar under magen visar hon "fula" miner…

enmanik
0

Mit sto har blivit otroligt håröm sen ett tag tillbaka, särskilt när hon håller på att byta päls. Och gillar inte om jag borstar för hår eller för löst utan gör sura miner när det inte passar damen. Även när jag ska dra åt sadelgjorde så är det öronen bak och tänderna fram, men när allt väl är åtdraget är det frid och fröjd.

Kan det kanske vara något sånt för dig med?

LinaN
0

Kan mkt väl vara som #3 säger, att hon är känslig i huden nu när vädret slår om till det kallare. Eller att hon har en brunst på gång. en del brunstar ju väldigt otydlligt och ibland på fel tid på året i förhållande till alla andra hästar.

Gör hon fula miner åt massören också när denne masserar rygg och mage/sadelgjodsstaden?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Armi
0

hon visar nog fula miner till massören då hon masserar någonstans var hon har spänningar. Massören sa att hon har lite sjukt i ryggen, men hon visar inte fula miner då massören masserar ryggen men andra ställen…