Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 1324 ggr
Saiipz
0

Hur?..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag och min häst bella har hållt på med nh seriöst i nu snart 3 månader. Jag älskar de och vill verkligen fortsätta. Hon har blivit som en helt annan häst! :) 
Hon var förut alltid rädd, nervös och litade inte på mig överhuvudtaget. Hon stegrade ifrån mig i början så jag började tänka vad hon menade. Sen hittade jag natural horsemanship och har börjat gå efter det - wow hon är som förändrad! Hon är lugn, har tålamod, litar på mig, och slutade stegra emot mig.
Hon lyssnar mer på mig, det känns så underbart att vi har som funnit varandra. Hon har innan jag haft henne varit misshandlad, tävlat en massa och bott bland annat på irland, danmark och norge.

Även om allt har blivit så mycket bättre så är hon fortfarande jobbig att rida.. Om man rider i repgrimma är hon lugn, men jag har bara ridit henne med de i ridhuset.
När man har på henne träns är hon väldigt pigg, och om man rider ut går de knappt att stanna henne.
Samma sak när vi skulle påbörja att rida med halsring. Hon förstår inte vad Stopp betyder.

Hur gör ni för att stanna? Hur får man henne att lugna ner sig med utomhus?  

Bella har otroligt lätt för att lära sig grejer. Videon visar när en kompis red/markarbetade henne, och de var första gången! :)

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

LinaN
0

Har du provat sidepull eller andra ickemekaniska bettlösa alternativ?

Samt att när du rider i repgrimman har du tränat in one-rein-stop? Har du inte det är det dags. För kan du och hästen det så klarar ni det även ute i bara grimman. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Cazzos
0

Hon är superfin! Skrattande

Saiipz
0

#1, nej de har jag inte prövat :) vad är one-rein-stop?:)

#2, tackar! :D hon är faktist väldigt fräsh och fin för att snart vara 18 år ;)

EvelinaS-L
0

nemen titta!

Där är ju jag och Bella! Glad

Säg till om du behöver mer hjälp eller bara tips (eller fotograf), så kommer jag!

_Kram Evelina
_

Saiipz
0

#1, kollade och vet nu vad du syftade på ;) ska pröva!

#4, nejmen hej evve :) du får gärna komma och hjälpa, och se hur långt vi kommit! känner bara mig säkrare när du hjälp mig :)
du måste ju träffa bella snart ;) du är ju typ hennes "gudmor"

Gyllir
0

http://naturalhorsemanship.ifokus.se/discussions/4d9442e9c5c6a72bd4000b45-the-one-rein-stop

Här är en hel tråd om just One Rein stop. Finns en artikel på denna sajten om Parelli Impulsion Programs, det kan hjälpa din häst också!

Lycka till!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se