Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 1398 ggr
imsuchadiva
0

Hiss eller diss?

Läs gärna blogginlägget där jag antignen hissar eller dissar just NH!
http://fredrikalidman.blogg.se/2011/november/hiss-eller-diss.html

Kom gärna med kommentarer om vad just NI tycker.

JoannaNi
4

Detta är bra ett sett som du jagar läsare till din blogg.

Ditt inlägg är så torftigt och tomt på argument om NH att det visar att du knappt har någon aning om vad NH är.

Om folk sköter sitt och skiter i andras, så tror jag framförallt hästvärlden skulle bli en trevligare plats.

/ Joanna

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

Rafflan
1

NH är ett tanke sätt, jag kan inte träna NH en dag, det är ett sätt att hantera hästen, att kommunicera, NH är nåt man gör jämnt.
Dem som tränare NH pass, dem håller inte med riktig NH, dem har inte förståt vad NH är…

Jag har NH tanke sättet, ändå rider jag med bett och sadel och rider både dressyr och hoppning :)

detta är min åsikt.

#1 vart du sur nu eller?

JoannaNi
0

Vad har bett och sadel med NH att göra?

// Joanna

vildhast.blogg.se

Rafflan
1

#3 ifall du inte vet det tror folk att för att hålla på med NH måste man hantera hästen i repgrimma och långt grimskaft, man ska även ha ett långt spö som förlägning på armen, med hjälp av detta ska hästen backa, gå framåt och flytta i sidled när man ber om det, när man rider ska man rida barbacka i halsring, gärna utan hjälm och väst för att vissa att hästen och människan litar till 100% på varandra, det "är" NH.
Hästen ska öven följa en löst till och från hagen och lösdrift är ett stort +, gör du allt detta, då är det NH, det ä vad folk TROR är NH.

Små ponnysar ska även kunna buga, resa sig och andra trix, det är också NH, enligt folk som inte vet vad NH är.

JoannaNi
0

Jo NH kan vara många saker. Men just i ditt inlägg skrev du kort att NH är ett sätt att kommunicera med hästen o.s.v Utan att utrustningfrågan var nämnd. Men just bett och sadel använder många av de stora NH figurerna.

För när jag tänker och pratar NH så ser jag på grundaren, ex Pat Parelli, Buck Brannaman, Tom Durrance, Nevzorov, o.s.v

För det är som viskningsleken, det är rätt mycket som kan gå snett på vägen.

Som parelli där principerna och tankesättet även präglar utrustning, vilket det alltid gör. De kan rida med eller utan sadel, och med eller utan huvudlag. Men de använder en viss utrustning för att lära in, för att senare kunna ta av den. De använder aldrig bett till kontrollen utan endast till förfining. med mera.

// Joanna

vildhast.blogg.se

Rafflan
0

#5 bett ska väl aldrig vara för kontroll? det ska väl alltid vara för att förtydliga hör hästen vad jag ber om? oavsett om jag rider dressyr, hoppning, western, osv? Sen att folk använder den för kontroll är en annan sak…

viktoria91
0

#6 Säger som dig, bett är en förfing av hjälperna inte till för kontroll.

imsuchadiva
0

#1 Nej detta är inget sätt att locka läsare till min blogg. Jag bloggar inte för att få läsare. Jag bloggar för att kunna gå tillbaka i tiden och läsa om hur träningar och sånt gått med mina hästar, samt för att fd ägaren till min Appaloosa ska kunna följa honom.

Ur inlägget:
"Känns som inlägget blev lite rörigt, jag har egentligen skrivit de som NH handlar om, men för mig är det alltså ingen träningsform utan jag tycker att det faller sig naturligt att träna sina hästar på ett sätt som är natruligt för dem. "

Fejhn
0

#8 Hade det inte varit för att jaga läsare hade du ju faktiskt kunnat skrivit det du skrev i bloggen i ett inlägg här

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.