Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 1277 ggr
[Senyera]
0

Självständighet i bugan

Hej!

Har en häst som är LBI. Han är en lugn, tänkande häst och det är inte mycket som rubbar hans sinnesnärvaro (varken raketer eller kanoner, plastpåsar eller eld..). Han är lite den hästen som står och tittar på när de andra hästarna springer i hagen. Lönt att springa när man kan käka liksom? Men han är för det mesta pigg och positiv i träning.

Vi har jobbat med bugan ett tag och där har vi stött på ett problem: Han kan inte gå ned självständigt. Hjälper jag till med hand så går han ned fint direkt, stöttar jag med rep går han ner hjälpligt men försöker jag med något som ger mindre stöd ex stick eller fot så sjunker han ned, men halvvägs ned sätter han i hoven i marken så att det tar stopp. Han kan alltså inte lägga hoven mot marken och glida ned, utan han sätter i sulan.

Har någon haft samma problem med sin häst? Någon som har något tips?

Armi
0

jag hade samma problem som du. Jag lärde henne att lyfta upp foten då jag knackade med sticket på foten. Sedan lärde jag in komandot "backa". Efter det knackade jag på foten och sade backa, såfort jag såg att hon höll på att sätta ner hoven på marken knackade jag en gång till. Till sist lärde hon sig det:)

[Senyera]
0

Tack för tipset :)

Han lyfter fint på framhoven när jag knackar med sticken, och vi har en bra back så att säga.

Men för oss har det inte riktigt gått ihop än, hur lång tid tog det för dig och din pålle? :)

kuusou
0

Jag har med liknande problem, fast min lägger sig ner nu efter han lärt sig det på kommando >__< Har dock inte tränsat min lilla med stick då han sticker så fort jag åller i den :p

http://minihingstar.n.nu

Armi
0

#2 kanke 1 vecka med 2-3 upprepningar varje dag:)