Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 1105 ggr
Anna452
0

Funderar....

Funderar lite här, har funderat ett tag nu. Jag behöver reda ut vad min häst är för Horsenality så att jag kan få lite verktyg och stratgier att jobba med. Mycket talar för att han är LB, men ibland har han varit RB enligt Horsenality chart. Men kom på nu att då han i vissa situationer har varit stressad/springig/flockbunden kan kanske bero på att jag inte är en så bra och stark ledare enligt honom. Vad tror ni om denna teori, rimlig?

/ Anna

Gyllir
0

Alla hästar blir osäkra eller tom RB i speciella situationer. Du ska bedöma hästen efter det han brukar vara. Även den slöaste tryggaste LBI kan springa fort när det gäller livet om tigern kommer.Min RBI är definitivt inte rädd hela tiden, långt ifrån som tur är :-)

Så du har en Horsenality som han är "inately", alltså medfödd och mestadels. Om du då har en LB häst så har du också en "speciella situationer" Horsenality, så antingen blir han RBE eller RBI. Som alltid så är det inte enkelt, bara för att du kommit på vilken Horsenality han har, utan du måste kunna läsa din häst hela tiden för att se vilken Horsenality han har just nu, och leka med det du har för tillfället.

Men du verkar ju ha en LB häst och då kan du tänka ut massor med strategier som du kan leka med. Men om han blir osäker eller RB medans ni leker, så behöver du anpassa dina strategier efter det tills han är LB igen.

Bra att tänka på också är att det är bra att hästen blir lite osäker ibland, det är då han lär sig! Precis på gränsen LB och osäker, inte RB, det är aldrig bra.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Anna452
0

Tack Gyllir! Nu fick jag lite mer att fundera på. Skrattande