Syr barbackapad
Tills vidare när jag har råd att köpa mig en barbackapad så hade jag tänkt sy mig en. Har nu klippt ut tyg och sytt ihopa till ett "örngott" och sedan två lager med skumgummi ca 2cm tjockt (dvs totalt 4cm tjockt) och en gammal gel-pad jag har kvar sen en tidigare häst.
Gelpadden vill jag ha med för att kunna fördela trycket från gjorden sedan. Tanken är att jag ska väva en gjord i brickband (gammal vikingateknik) som är väldigt hållbar och rejält. Så när man spänner vill jag vara säker på att det inte blir punkttryck.
Men sen är då tanken, i vilken ordning ska jag ha "fyllningen"? I örngottet ligger det nu gelpadd i botten och 2 lager med skumgummi. Ska man kanske ha gelpadden i mitten istället? Fast då kan skumgummit suga åt sig svett istället och börja lukta skumt…
Visst ska jag ha någon form av sadelfilt under men ändå….
Hur hade ni gjort? vill helst slippa sprätta upp och möblera om senare då jag kommer sy igen öppningen för hand… ;)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
plasta in skumgummit annars?
#2 det skulle man kunna göra, men frågan är hur hållbart det blir i längden…. *funderar* får klura vidare på det här helt enkelt…
gelpadden ska ju ligga närmast ryggen, tyckr jag (så används den ju till sadeln)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Jag är också inne på att sy min egen barbackasadel.. Hur gör du med gjorde sen? *nyfiken* =)
#5 gjorden ska jag väva själv, sen sy på läderstroppar samt spännen så man kan dra åt som en vanlig sadelgjord.
tanken emd gelpadden är att man inte ska få något jättedirekt punkttryck på ryggraden då den fördelar tryck ganska så bra. Samt att det ska till ett fårskinn också innan man spänner gjorden :)