Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 2541 ggr
[mammamian]
0

Lektioner för barn

Nån som har erfarenhet av lektioner för barn? Något som är roligt och lekfullt och helst både uppsuttet och avsuttet.

Mina "träningsoffer" är min 7-åriga dotter och vår 3-åriga ponny. Dottern har ridit sedan hon var 3 år, men hon tycker bara om att åka runt i skogen och man får verkligen motivera henne om hon ska bry sig om att ens styra…. Men hon kan allt om hon vill. Ponnyn är riden på lugna skogspromenader sedan i våras, mestadels med ledare.
Både ponny och ryttarinna är av den lugna och lite långsamma typen.

Markträningsmässigt kan ponnyn vara lite tjurig och grina eller nafsa om det går henne emot. Oftast är hon dock snäll. Dottern flyttar henne, vänligt, men bestämt om hon grinar när hon sköts om. Blir hon ledd och tycker att den som leder är dum kan hon vifta till med en framhov eller försöka nypas.
Vill inte att något skall "hända" så att dottern inte blir rädd. Det får vara "snälla & ofarliga" övningar som de tycker är roliga, inte något som ska utmana och testa gränser. De är trots allt små båda två. Ponnyns grinande känns som unghästligt och ouppfostrat. Det är en snäll och trevlig ponny och hon är väldigt förtjust i sin lilla matte.

[AlexandraS]
0

Hej!

Jag har inte så mkt erfarenhet av detta men ett kusinbarn på 7år brukar komma och rida hos mig ibland.

Vi brukar försöka göra så små tecken som möjligt t ex när man ska lyfta hovarna, inte röra benet nästan alls. Likadant vid ridning, blick o tjejens egen energi. Ibland rider hon och blundar för att riktigt känna efter hur det känns.

En sak som kan va bra att träna på vid ledövningar är att hålla hästen på tryggt avstånd, så att han (eller var det en hon?) :-P inte når din dotter om han försöker nypas eller slå med benet. Även att lära barnet att respektera hästens utrymme.

Kan ju sätta upp en bana med koner o bommar o göra det lite svårare för din dotter backa, stanna över bommarna mm.. (om det inte är svårt för den unga hästen….)

Allt detta kanske ni redan gör? Skrattande Hoppas att det kan va till lite hjälp iaf..

Mvh Alexandra

[mammamian]
0

I dag hade vi tänkt träna lite på banan, men lilla ponnyn blir så stökig. Hon tycker att sand är till för att rulla i! Dottern kunde rida lite och styra runt, vända i fyrkant, men sen blev det för okoncentrerat. Problem att bettet lätt glider ut i ena mungipan. Hon har ett novabett och antingen har jag inte spänt åt det tillräckligt högt eller så blir siliconet halkigt för det krävs inte mycket för bettet att glida. Kanske man skulle ha nåt som håller ihop det under hakan på henne?

Vi var till slut "tvugna" att ta en tur i skogen istället. Klättrade och gick på en spännande tur i urskogen och passerade över en spöklig ödegård. Dottern tyckte att det var så spännande att hon fick gåshud, men ponnyn är det inte mycket som berör. Jag skulle så gärna vilja ha en sån som henne, fast typ 155 hög…

Hoppa över diket vågade lilla ponnyn inte och när vi travade i backarna på väg hem blev hon så flåsig så hela hon skakade. Ingen bra kondis, men hon går glatt framåt och gillar att komma ut. Båda småtjejerna var jätteduktiga även om de bägge två var rädd för dikeshoppet, men jag ledde dem runt så att det gick att kliva istället.

Vi övade mycket på att svänga från sida till sida på vägen utan att ta i tyglarna eller trycka med skänklarna. Istället ska dottern vrida sig i sadeln som om hon ska svänga och fokusera på vart hon ska. Det fungerade jättebra och vi pratade om hur viktigt det är att behålla hästen lyhörd och aldrig lära henne hårda tygeltag eller bankande skänklar. Även ute var bettet halkigt och när häst och ryttare var oense om riktning så gav sig gärna bettet iväg. Det hade säkert funkat (bättre) att rida i sidepull, men eftersom ponnys blir urväxta och då ev. byter ägare tycker jag för ponnyns skull att det är bättre att hon först lär sig att bett är "standard".

sofiek90
0

Testa med crabstop (finns på börjes, kommer inte ihåg hur det stavas) att ha uder hakan, eller kanske bettskivor?

Jag behöver också tips på lektioner med barn, så följer tråden :)

MVH

Sofie

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En curbstrap skulle jag rekommendera, är som en kindkedja fast i läder eller tyg. Finns enkla instruktioner för hur man gör sådana själva för jag upplever att de som man kan köpa sällan passar den hästen man vill ha dem till. :)

Det kanske inte stoppar bettet helt, men en del.

Skickar med en bild på en curbstrap i läder som enkelt går att knyta (när man väl kommer på HUR eländet ska knytas) Som enkelt kan justeras till att passa hästen/ponnyn.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[mammamian]
0

Finns det deltan i shettisstorlek? För det hade ju kunnat fungera som en curbstrap samtidigt som jag har nåt att fästa linan i om jag leder. Har ett vanligt delta för stor häst, men det funkar inte på shettisen. Tycker tom att det är lite väl stort för min stora häst.

[mammamian]
0

4#  Hittade denna länk hur man knyter!

http://www.naturalhorsesupply.com/curbstrap.shtml

Fast helst skulle jag vilja ha nåt som är enkelt och färdigt att bara knäppa fast (jag är laaat Flört )

sofiek90
0

Jag har inte hittat en mindre delta specifikt för shetland met finns ju kedja bara så det är som två kedjor som går ihop i mitten där det är en runt ring att fästa grimskaft i. Tror det används vid utställningar. Typ sån här http://www.hastshopen.se/product.html/kedja-i-rostfritt-stal?category_id=177 , men den jag tänker på är i guld och har längre kedja. Ja vet inte om det hjälper mot att bettet glider ur mun på ponnyn.

Jag har en delta till min shettis också, men bettringarna är för tjocka så den går inte att få loss efteråt ^^ Men det har vart på tävling så har inte haft något val än att trixa loss den efteråt. På hemmaplan har jag grimma under tränset att fästa grimskaft i om han ska ledas vid ridning.

MVH

Sofie

LinaN
0

Istället för delta så om man använder nosrimma på hästen tillsammansmed tränset så kan man ta en ring från en avlagd grimma och trä på under hakan (på nosremmen då) innan man knäpper. Då har man iaf ett stabilt ställe att sätta ledrepet på.

Dock löser ju inte det problemet med att bettet glider genom munnen.

personligen litar jag inte på bett-plattor för de kan lika gärna följa med in genom munnen om man tar ett rejält ledat tygeltag. Hänt med Harry ett par gånger, sen strunta jag i bettplattor coh bytte till mitt fullcheckbett istället.

[mammamian]
0

#8 Vi använder inte nosgrimmor på hästarna och om jag leder använder jag oftast grimma över eller under tränset. Det är ingen besvärlig ponny så jag har bara en lina som jag håller i utifall att. Hon tassar efter mig och försöker inte dra i linan oavsett om hon leds i grimma enbart elle rom hon har träns på sig. Dottern tycker oftast att det känns bättre att det sitter fast ett snöre för än så länge är ponnyn ju inte så van vid ridning och tygeltag/skänklar att vi kan vara 100% säkera på att hon kommer att förstå eller att hon kommer att göra som vi vill. Det var ju bara ett halvår sedan vi satte ryttare på henne för första gången och träns + bett fick hon först i somras.

Tror att jag kan behöva en curbstrap även till min stora häst när han rids på rakt bett. Det glider lite det med. Har man curbstrapen på hela tiden, alltså redan innan man tränsar, eller ska den spännas efter att tränset kommit på? Kan man använda en snokrem som curbstrap? Ska den sitta spänt eller löst?

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 du kan använda en snokrem som strap, du får bara göra litet fler hål ^^

Strappen ska inte sitta så hårt att bettringarna dras in under hakan på hästen utan är riktade normalt rakt bakåt som om man höll i tyglarna.

Se bild ^^

Jag har sett att westerfolk tränsar med strappen på plats, men jag tycker det är för meckigt, så jag sätter fast den när tränset väl är på. Så det är väl en smaksak.