Träning på långa tyglar
Jag tränade min unghäst igår för första gången på långa tyglar (långa tyglar i repgrimma och så går man vid höften på hästen). Det gick bra för att vara första gången, men han faller lätt in när jag försöker följa fyrkantspåret. Hur tycker ni jag ska göra för han ska lyckas följa fyrkantspåret, några bra tips?
Och så undrar jag också om någon vet övningar på en lagom nivå för nybörjare (både häst och människa) på detta med långa tyglar. Igår följde vi fyrkantspåret ganska mycket, gjorde en del stora volter, stora serpentinbågar och en jättestor 8:a (lika stor som ridbanan) och jag bytte ju sida bakom honom också. Han höjde huvudet lite och undrade vad jag gjorde där bak. Blev lite förvånad eftersom han är under inkörning och aldrig brytt sig om att man går bakom eller att han drar saker som låter/rör sig därbak. Nu var det ju ingen jättereaktion men för att vara han (cool kille) så var det ju en reaktion. Tycker mig märka de senaste veckorna att han blivit lite mer skeptisk till att lita på mig. Innan köpte han allt jag sa/gjorde. Vet inte vad som hänt, vi har inte gjort något nytt.
Jag tror att alla hästar har svårt för att hålla fyrkantsspåret i början. Prova att helt enkelt föra tillbaka hästen till spåret varje gång den faller in. Jag tror det är den vanligaste metoden i alla fall :)
Vad som hänt? Han kan ha börjat ifrågasätta varför han ska göra det, vad tjänar han på det. Vad är det för en häst vi pratar om? LBE/LBI för det låter ju inte som en RB häst. ^^ Kan vara en trotsålder på gång också. Då är det bara att ge det tid, lärde mig det den hårda vägen med Harry. Inget fungerar när han trotsar. Då får han bara vara ett tag.
Sen att han reagerade på att du bytte sida kan vara att du var så pass nära, att när du/ni jobbar med inkörningen så är man längre ifrån och det är något han är van vid. Medan långa tyglar blir på sätt och vis nytt eftersom du är på ett nytt ställe vid honom.
Är det dig eller det du säger som han är skeptisk mot? om det är mot dig så kanske det är dags att köra på litet mer undemanding time, och lekar utan några direkta krav förutom att kliva på och invadera mattes utrymme.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
http://www.barnmice.com/video/video/listForContributor?screenName=0tswn37n2j26f&page=3
Ellen Ofstads filmer om långa tyglar…om du inte hittat dom än.
#3 det är en helt ok film, väldigt informativ. Kommer dock inte ihåg så mkt av när jag såg den för några år sedan…. kanske dags o slänga i den i dvdn igen o glo lite ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Tack för tipsen!
#2 Jag vet inte riktigt vad han är… Trodde hans första levnadsår att han var LBE, han var självsäker, lekfull och dominant. Men ibland också cool och lugn. Men det kan ha varit hingsten i han. Efter kastreringen var han otroligt flockbunden, och stressad av nyheter och framförallt han slutade inte springa om han blev rädd för något. Tyvärr var ju detta perioden då han blev väldigt väldigt sjuk…. Det verkar som att diarrén och hans stressigaste period har ett samband. Nu när han är frisk sedan någon månad sen, så är han inte alls så flockbunden och stressreaktioner som var vardag har inte hänt på länge. Kanske har han mognat? Nu 2,5 år gammal.
Vi gjorde lite inridningsövningar efter träningen med långa tyglar. Han stod där lugnt när jag kravlade på ryggen. Hänger än så länge bara. Han litar på mig känner jag, där hänger jag och klappar han på mage, virveln och rumpan.
Faktiskt nu när jag tänker på det har han i situationer där jag driver honom börjat piska med svansen. Tex när jag körde driving game mot bogen för att få in den på fyrkantsspåret igår, då vispade han lite med svansen. Och likadant förra veckan när han stod och tänkte bita på en hösilage-bal, då körde jag driving game mot rumpan och vispade han med svansen…. Herregud, håller jag på att få en LBI?
Ibland blir han rädd för bilar. Och ibland har jag då gått fram till huvudet från där jag tömkör där bak och när bilen har passerat har han tagit tag i pisken eller en enstaka gång min jackärm och dragit till. Då känns han ju dominant och irriterad på mig bara för att jag vill att vi ska det lite lugnt.