Tygeltag
hej, Jag har svvårigheter att lära min 2 åriga, superenvisa fjording tygeltagen. Inga problem att ha bett i munnen, haft sedan 8 mån ålder, men bråkar väldigt när jag försöker gå på sidan o styra med tyglarna. Tömkörning är helt hopplöst, hon bara snurrar runt o har jag medhjälpare bråkar hon ännu mer eller bara springer runt. har mest varit ute o gått med repgrimma o longerar i regrimma o det går bra. Tränar en massa trick o det funkar bra. har också setat på henne o hon är helt cool.
tror ni att det går att lära henne tygeltagen från ryggen eller annat tips, hon förstår rösthjälperna o kroppsspråket från marken. Hon är snäll men fruktansvärt envis, har aldrig dragit iväg men sätter gärna bogen till för att testa. Verkar inte alls lika smart/klok som min kallblodstravare på 3år.
Prova att använda något annat än bett när du lär in tygeltagen. Många hästar förstår inte tyglarna och tycker det blir obekvämt i munnen. När hon kan styras med repgrimma/kapson eller liknande så kan du en period träna med dubbla tyglar. Ett par tyglar i bettet och ett par i repgrimman (som hon då är van med) Behöver du ta för hårt i tyglarna så använder du repgrimmetyglarna och när hon är lugn och uppmärksam så använder du bett-tyglarna.
Hoppas det kan hjälpa dig!
Träna på att bara stå i stallet/box och ta tygeltag. Ta tex i höger tygel över manken och håll kvar ett milt stadigt tryck, tills hon ger efter åt höger och ge henne eftergift.
Hur fungerar att Porqupine-game? alltså piggsvinsleken? Bett är bara en annan form av den leken med sina tygeltag. Funkar inte den leken bra så kan det bli svårare med bettet och tygeltagen.
Sen ett bett med fasta ringar, så kallade egg-bett är bättre än de med ledade ringar. Själv använder jag oftast ett tredelat fullcheck till min brötige 6-åring. Eftersom jag har upplevt att vanliga bett inte stannar på plats i munnen på honom när man vill ta ledande tygeltag utan gärna åker genom munnen på honom även det är rätt storlek (använder inte nosgrimma, hade ma nhaft det och snört åt hade bettet stannat på plats men det går stick i stäv med mitt hästtänk att snöra igen munnen) men med ett fullcheck så ligger bettet stilla och jag får ökad porqupine-effekt av parerstängerna när jag svänger eller måste ta ledande tygeltag.
Bild på Harry med sitt Fullcheckbett och medisen.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.