Hur gör ni inför vintern?
Hej, jag är lite intresserad över hur ni gör inför vintern. Rakar ni era hästar, på vilket sätt? Har ni täcke på hela vintern, hur tjocka? Låter ni pälsen växa sig tjock eller har ni andra exempel?
Själv använder jag bara täcke efter träning och när det är som kallast, även om det regnar eller snöar. :)

Min ponny har haft en rätt svårläkt senskada så hon rids försiktigt igång, bara skritt och en del trav just nu. Hon är halvklippt annars hade hon blivit rejält svettig. Ska klippa henne i veckan igen, 3:dje klippningen denna säsongen då. Hennes päls växer väldigt fort, sen åker ett lite tjockare täcke på, hon har fleccefodrat regntäcke just nu. Ju kallare dte blir desto tjockare täcke, och mer mat förstås. Det som snart åker på påminner om flecce/regn men är lite tjockare, sen 300 g fyllning, sen hennes Rambo på 400g med avtagbar helhals på 220 g.
Är hon helt frisk jaktklipps hon och har samma täcken.
Hon stod hela förra vintern och då gick hon oklippt och naken, täcke vid väldigt mkt blåst med blötsnö och endast regntäcke då men det blev inte många ggr.
Jag brukar inte raka eller täcka mina hästar men i år kommer jag att raka min lipizzaner pga att jag vill rida regelbundete och han blir svettig av att bara skritta på banan pga sin tjocka vinterpäls. Jag kommer att ha täcke på vid mer än minus 10 eller vid underkylt regn! Pälsen växer ut ganska fort igen men ja kkommer bara klippa en gång.
Alla andra förblir oklippta och otäckade!
Min häst klipps, han svettas för mycket för att kunna tränas ordentligt under vinterhalvåret utan att klippas. Han är kallblod och får rätt mycket päls.
Han täckas när det är kallt för att han tyvärr inte har fri tillgång på grovfoder ute, annars hade han klarat sig.
Visade sig att han dick inte tyckte om att klippas bakom bogen, så nästa gång bilr det bara halsen och bogen som klipps för att undvika onödiga konflikter.

Klipper inte och täcker inte. Rider på som vanligt och släpper ut honom fast han är svettig, ingen problem. Och jag lovar, min häst har PÄLS och kan svettas bra mycket, speciellt nu när det är halvvarmt ute fortfarande. Upplever det inte vara ngt problem alls faktiskt, han mår bra.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Jag klipper inte, men använder täcke efter behov. Regnar det mycket och är kallt samtidigt så får de regntäcken på, är de svettiga får de stå inne en stund med fleece på om det är för kallt att torka utan (de brukar torka rätt fort och rids inte hårt) och fryser de på vintern så får de ha fodrat täcke. Vi har kallstall och om temperaturen dyker någon eller några dagar på vintern och det blir mycket kallare än vanligt så brukar faktiskt den stora hästen frysa, speciellt när de står inne på natten och inte kan röra på sig för att hålla värmen. Är det kallt brukar det ju vara klart väder och då blir det oftast soligt och fint under dagen så då går det bra att ta av täcket när han går ut så slipper man konstiga temperaturchocker.
Jag klipper min för han svettas så erbarmerligt. 10 min ridning så rinner det om honom. Eller om han står i varmstall så tar det en kvart sen är han genomsvettig.
Och det tycker jag inte är schysst, så jag klipper honom. Han blir mycket gladare och inte alls lika grinig. Men klipper honom så att han ska kunna gå utan täcke. och han har klarat 2 vintrar redan med den klippningen utan några problem.
sen nu denna vintern har han fri tillgång till hösilage ute och så mycket han orkar äta inne.
i år blir nog första gången jag kommer klippa honom mer än en gång under vintersäsongen.
Denna bilden är från första klippningen för två år sedan, han har samma modell nu men den går väl en 15 cm högre upp på sidorna.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Ingen klippning, inget täcke. denna vinter blir det även mycket mer ridning är vanligt, hästarna har fri tillgång på mat och ett vindskydd.
Ingen klippning inget täcke. Har aldrig behövt klippt honom. för några år sedan använde vi täcke när han var svettig men märkte sedan att han torkade bättre utan. Så jag har slutat lägga mig i.
Här hemma går alla hästar utan täcke i största möjliga mån. Det är gammelgubben som har lite taskigt med energi (trots fri tillgång på mat) som får ett vintertäcke, och den andra hingsten har tidigare fått ha täcke både pga ridning och utställning.
Hästarna står inne på natten och om det är ruskigt väder så brukar de få komma in/ut tidigare/senare. Vi har inga ligghallar så då får de komma in istället, är det ihållande dåligt väder lite sådär om vart annat och oberäknerligt så får de dock gå med regntäcke. Gäller både sommar och höst/vinter då de brukar kunna frysa om de blir genomblöta. Och även om det är naturligt för hästarna att skaka och stå ihopkurade så har vi lyckats få ästar med träningsverk i korsryggen efter det… Så jag slänger hellre på täcke, eller tar in dem om det är kortare tider.
Jag rider inte så mycket att jag behöver raka, och blir de blöta får de på sig fleecetäcke en stund. Jag rider bara på kvällen nästan så de står med täcket på över natten. Men då jag inte har spolspilta så får de hästar som blir väldigt svettiga bli rakade, ibland helt och därmed gå med täcke.
Jag har gärna hästarna utan täcke så länge det räcker, men hästarna mår ju inte dåligt för de har täcke heller, så blir det smidigare med täcke så får det vara så.
Hakuna matata!
Fast står hästarna med täcke trots det är varmt eller det blir för varmt under täcket så jobbar deras kroppar övertid med att stå och svalka sig istället. Och det är ju inte bra det heller.
att de står och skakar är ju bara för att de istället väljer att stå stilla och få upp värmen än att röra på sig som ger mer värme i kroppen än de önskar för tillfället. :)
Så de kan ju egentligen gott vara utan täcke.
hur det är med klippningen vet jag inte exakt, men jag vill ju inbilla mig att trots hästen är klippt så kan den fortfarande reglera tempen genom att ställa/lägga sina hårstrån på kroppen, bara att det går år mer energi att hålla varmt än kallt när det är klippt. iaf så som Harry är klippt. Då skyddar man ju fortfarande det känsligare korset och njurarna på hästen.
#10 Skillnaden här är väll att täckena åtminstone bara åker på när det behövs. Regntäckena kan jag nog räkna antal dagar på två händer.
Synd är det däremot som någon annan skrev i anna tråd när hästarna får gå med samma varma vintertäcke både när det är 0-gradigt och -30… Här ser man hästar med fodrade regntäcken som går med täckena ute mitt i sommaren…
Men det är ju sällan kyla som är problemet utan när det blir blött, och när hästarna väl är genomblöta ända ner till huden står och skakar och är stela dagen efter, då anser jag i.af att det blivit en liten överansträngning. Så då får de få på sig täcken de gånger som det behövs.
Ang rakning så tror jag inte det är något problem om de bara är kippta lite, jag har aldrig haft hals på de som varit helklippta och de har ju varit varma och goa där ändå.
Jag känner i.af efter både "i" pälsen och om öronen när hästarna är ute och det är kallt. Och oftast är de ju väldigt varma under den där fluffiga pälsen, men när de fryser så är där ingen värme och då kan ju inte pälsen fungera ordentligt heller.
Men det ska tilläggas att de som varit fryslortar är sådana med extremt kort pälls. Hade en arab förr där jag gjorde allt för att han skulle slippa täcke, men trots ihärdiga försök att försöka klara oss utan täcke så fick han till slut korsförlamning (vet var där och titta då vi trodde han började få stelkramp eller något). Och den gammle gubben vi har nu är 28, har svårt att hålla hullet trots fri tillgång och får lång men väldigt gles päls, så vatten rinner rakt in och på vintern smälter snön på hans rygg då den isolerar så dåligt.
Men av våra 6 ponnyer nu är det enbart gamlingen som har och behöver vintertäcke :)
Hakuna matata!

Min ponny (korsning island/shettis) har naturligt anlag att sätta extremt mycket päls, nu är han dessutom sjuk i en sjukdom som gör att hans hormoner inte fungerar som de ska vilket leder till att han sätter ännu mer päls! Så han har nästan för mycket för sitt eget bästa, veterinären säger att en temperatur på minst 20 minus är idealisk för honom… Och så kallt är det ju inte nu och därför blir han både trött och extremt svettig av att bara vara ute i hagen, därför har jag valt att klippa honom. Han är spårklippt och har alltså pälsen kvar på hela ryggen och rumpan så han slipper ha täcke på sig, det blir som ett naturligt inbyggt täcke ;) tycker att hästar ska få vara hästar och kan man i största möjliga mån låta bli att klippa och täcka så är det bra, de klarar sig så mycket bättre än vad vi tror! Vill man ändå ha täcke tycker jag det är av yttersta vikt att det passformen är optimal, mår dåligt när jag ser vissa hästar i mitt stall som kommer ner efter en dag i hagen med täcket hängandes på sniskan och åtsittande runt bog och manke, kan inte vara skönt och till Och med skadligt i vissa fall.

Problemet med täcken är att hästen själv inte kan reglera värmen längre som den kan med sin egen päls, utan det är exakt samma värme hela tiden. Täcket plattar till pälsen så att hästen inte kan ställa upp den för att få isolerande luft emellan hårstråna, så att lägga på ett tunnt täcke gör att hästen fryser mera.
Jag tycker att man ska anpassa sin ridning och träning efter hästen förutsättningar och inte lägga sig i naturen i onödan. Därför tycker jag inte att det är bra att klippa sin häst (om den inte är sjuk, typ cushings). Eventuellt kan man väl spårklippa lite granna om hästen svettas mycket, men inte så pass så den behöver ett täcke.
Har man lösdrift så kan hästen välja själv om den behöver komma in och torka. Fri tillgång till grovfoder håller hästen varm även på nätterna och den kan röra sig dygnet runt för att få upp värmen ytterligare. Nej, jag ser faktiskt ingen anledning till att ha det på ett annat sätt :-)
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
en spårklippt häst kan enligt djurskyddets rekommendationer gå utan täcke till -25 grader utan problem SÅLÄNGE DEN HAR MAT tillgänglig i hagen. :)
och travtävlingar hålls vintertid till o med 20 minus har jag för mig, men man tränar ända ner till 30-35 minus har jag hört.
#13: Hade jag inte tränat min häst rätt hårt så hade han blivit väldigt fet, så då gör jag valet att klippa och träna honom. Bättre det än att ge honom dåliga leder och belastningsfång.
Har ingen möjlighet till eget hö, halm får jag inte tag på, så jag måste ge relativt energirikt hö. Och visst kan jag sänka högivan, men det vore rätt taskigt mot hans mage och psyke.
Så allt är inte svart eller vitt, kan inte anpassa träningen efter hans päls om jag vill ha en frisk häst.
Klipper inte men använder fleece täcke då hon blivit svettig. Tar bort täcket ca 1-2h efter passet. Hon bor ute året om! :))