Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettfreestyle
Läst 3058 ggr
Saiipz
2011-09-18 22:58
0

Klicker?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

var en grej jag nu satt och tänkte på.
kan man klicker träna hästar?
Jag håller inte på så mycket just nu för tillfället med trickträning, men vill kunna göra de mer senare.
Hon håller just nu på att lära sig att buga, men skulle ändå vara kul att veta. Kan man klickerträna hästar på samma sätt som hundar?
Bara lite random tanke….:)
Men isåfall om de går, gör ni det? Hur vet man att hästen verkligen uppfattar "klicket" som bra?

kram

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

Zaphix
2011-09-18 23:16
0

Jag klickertränar min häst mycket, och han uppfattar definitivt klicket som positivt. Han blir väldigt förväntansfull bara han hör att jag tar fram klickern.

Märker det genom att han försöker att få mig att klicka genom att testa sig fram tills han gör rätt och får ett klick. Sedan uppföljs såklart ALLTID ett klick med nåt positivt, jag använder havre.

Klickerträningen är en princip man kan använda på alla djur. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
2011-09-18 23:17
0

Det är många som klicker tränar hästar. Jag har ingen hund just nu, så jag vet inte hur man klickertränar hundar, men jag tror att det är likadant. Man "klickar in" hästen först med godis, sen kan man välja att fortsätta ge godis eller bara klicka, smaksak tror jag. Funkar bra när man ska göra trick och specifika saker.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
2011-09-18 23:26
1

#2: Fortsätter man inte ge godis så fallerar själva idén med klickerträningen. Klickern betyder "här gjorde du rätt och nu får du en belöning", ger man då inte belöning efter varje klick så slutar till slut djurets belöningssystem att slöå in när klicket kommer.

Jämför med att din microvågsugn alltid piper när tiden har gått ut, då går du till micron och kollar om maten är värmd. Skulle micron pipa lite titt som tätt utan attg tiden gått ut, då skulle du ganska snabbt gå dit när det pioper då du ändå inte vet om tiden gått ut då..

Om du förstår vad jag menar.. :)

Min och Dackes blogg

LinaN
2011-09-18 23:35
1

#3 fast jag kom att tänka på ditt exempel med micron… vet inte om det passar in eller om jag tänker bakvänt. Men många gånger när jag går till micron för att ta ut min mat är den fortfarande kall i mitten och jag får köra om den ett par gånger trots man delat och rört om i maten… Så för mig är väl plinget idag associerat med fesljummen mat och knappast särkilt gott…

men jag får iaf mat som inte är djupfryst. ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Saiipz
2011-09-19 07:27
0

Bra skrivit :)
jag skulle börja med klickerträning med våran hund, men de har snart gått ett år och jag har ännu inte gjort de.
Ska väl börja klickerträna bella, men de känns som jag alltid tröttnar på att lära in dom själva klickern (om ni förstår) :/

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

Zaphix
2011-09-19 08:15
0

#4: Fast grjen är att den pipar alltid när du bestämt att den ska pipa, den piper efter den tid du bett den pipa. Därför går du dit, om maten inte är klar spelar ingen roll, utan det som spelar roll är att det finn sen anledning till varför du går dt.

Tänk dig historien med pojken och vargarna. Han kommer ned till byn och skriker "Vargarna kommer!", men sedan kommer inga vargar, detta gör han flera gånger. Till slut bryr sig inte bybefolkningen längre om när han skriker eftersom det ändå inte btyder något, så varför ska de då fly?

När sedan pojken ropar en sista gång, då kommer varjarna och byn mår inte så bra sen.

Jag gillar liknelser.. :)

Min och Dackes blogg

Gyllir
2011-09-19 10:07
0

Liknelser är bra. Jag ger ljud belöning utan godis också. Säger "bra". Då vet min häst att han gjort rätt, utan tvekan. Jag har aldrig "klickat in" ordet bra och heller inte gett godis efter varje. Ändå upplever han det som en belöning. Jag tycke rinte alls att man måste ge godis varje gång, utan självaste klickern blir belöningen och hästen vet att detta var rätt och får en eftergift och/eller klapp på halsen.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
2011-09-19 13:38
0

Jag använder bra och en massa beröm också, en just klickern vill jag ha som et verktyg där hästen får en belöning den tycker extra mycket om varje gång. Det blir mycket mer effektivt då.

Jag har råkat befästa "bra" med godis utan att tänka på det.. Så varje gång jag sa bra tvärstannade han och vände sig mot mig, lagomt kul när man kör.. Så har fått vänja av med det. "Bra" betyder egentligen eftergift och peppning, nåt jag använder i vardagen, när jag kör och rider. Men ska jag lära in nåt nytt vill jag ha det starka verktyget jag har klickern till.

Som du snvänder klkickern, klickar och ger eftergift och klapp fungerar också. Men då är det inte klickern i sig som är belöningen, utan den säger bara att nu ska du få eftergift och klapp. Och då reagerar hästen på klickern som nåt bra, men hade du slutat ge eftergift och klapp efter klickern så hade hästen också slutat tagit klickern som beröm efter hand.

Just godis fungerar superbra på en LBI, så därför använder jag godis. Klappande och kliande fungerar också, men absolut inte lika bra i inlärningsskedet. Går mycket snabbare om jag klickar in nåt än utan.

Du har väl en RBI, och dom fungerar väl inte lika bra med godis, utan behöver snarare uppmuntran och trygghet, vilket du ger efter du har klickat.

Olika med olika horsenalitys antar jag, men principen är att klickern berättar att just där gjorde du rätt, och nu ska du få belöning/klapp.

Min och Dackes blogg

CelsiusT
2011-09-20 20:12
0

Man behöver inte bara använda klickern till trickträning utan det går att använda till det mesta man vill att ens häst ska kunna. Så det är bara att börja träna =P

#5 Jag lägger aldrig tid på att "lära in" vad klicket betyder. Jag tränar på, klickar och ser till att belöningen kommer snabbt efter. Hästar är kloka djur och kopplar snabbt att klicket innebär godis, mne med vissa individer kan det ta lite längre tid. Men vad spelar det för roll? Jag har även tagit bort "inklickningen" på mina kursdeltagare, dom får börja träna direkt vilket är roligare för alla =)

Jag gillar ju att använda "lönesedeln" som liknelse. Du får en lönespecifikation hem i brevlådan, ofta några dagar innan den 25e. Där står vad du kommer att få i lön. När du ser summan så blir man glad som sjutton, även om det dröjer några dagar innan pengarna kommer in på kontot. Man blir glad av lönespecen för att man VET att pengarna kommer in den 25e. Den dag som lönen inte längre kommer in på kontot den 25 så tappar lönespecen sitt värde. Står det 25000 på lönespecen, men den 25 så kommer inga pengar, nästa gång blir man inte lika glad för lönespecen och ju fler gånger detta händer desto mindre intressant blir lönespecen.

#7 I ett "bra" så ligger ett tonläge också. Jag kan säga "mjukost" och min hund eller häst blir lika glad som om jag sagt "bra" för dom lyssnar på mitt tonläge och mitt kroppspråk när jag säger detta och läser av att matte är nöjd. Ofta kommer ordet bra i en mening "vad du är bra lilla skruttan, min duktiga tös", vilket också gör att hästen inte alltid lyssnar efter just ordet bra. Klicket i sig har ingen innebörd, men vi kan ge klicket en innebörd genom att alltid belöna efter klicket. men den dag vi slutar att belöna efter klicket så kommer klicket bli mindre intressant att jobba för (liksom pappret med lönespec inte är intressant i sig om inte pengarna kommer till kontot).

Vad belöning innebär är olika för olika individer. Endel vill ha godis, en annan vill få klapp och kel och en tredje vill bli lämnad i fred/få vila. osv osv osv Vad som är belöning för hästen bestämmer just hästen själv.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Shoshone
2011-09-20 21:48
0

Bra skrivet, intressant.. !

Jag är en av dom som äger en klicker men har aldrig använt den just av denna anledning, jag kör med beröm och godis istället och funderar fortfarande på om jag ska börja med klickern eller ej.. har funderat i över ett år och verkar inte komma fram till något.

Är rädd att jag ska förstöra något/krångla till det.. när det ändå går så bra utan =)

CelsiusT
2011-09-20 22:07
0

#10 Klickerträningsprinciperna kan du ju köra även utan klicker. Men man effektiviserar en hel del om man använder själva klickern iom att det blir så tydligt och rent för både ägare och häst. Är du osäker så läs på om klickerträningsprinsiperna och börja träna utan klickerdosam först, med tex ordet "rätt" som klick. När du känner att du börjar fatta principen så är det bara att byta ut order "rätt" mot klicket.

Läs gärna mer i artiklen som jag har skrivit i ämnet: Klickerträning, vad är det?

Shoshone
2011-09-20 22:26
0

Nä men alltså jag använder klicker tränings principerna (kanske glömde skriva det) men det jag har emot klicker är att jag kanske inte ALLTID har den med mej! Min kropp har jag alltid med mej.. hon vet exakt när rätt är rätt nu och då om jag ena gången tränar med klicker o andra gången utan så kanske jag bara rör till det för henne.

För börjar jag med klicker så vill jag vara konsekvent med den så att jag hela tiden har den isf.

Det är svårt.. att bestämma sej..

Shoshone
2011-09-20 22:27
0

Egentligen skulle jag vilja kalla det för att jag utför klickerträning, bara det att jag inte använder det materiella tinget "KLICKER"

Zaphix
2011-09-20 22:34
0

Jag har inte alltid med mig klicker, klickertränar inte alltid. Däremot planerar jag innan ett träningstillfälle om jag är i behov av klickern, om jag ska lära in något nytt eller förbättra nåt han redan kan.

Klickern är bra att ha vid en viss typ av träning, men vi kan träna bra utan också, dock inte lika effektivt.

Min och Dackes blogg

CelsiusT
2011-09-21 00:23
0

#13 Det är vi många som gör =) Klickerdosan är bara ett sätt att effektivisera klickerträningen. Du kan ju istället använda ordet "rätt" tex, det har du alltid med dig.

Jag tränar ibland med klicker och ibland utan klicker, men jag klickertränar alltid i den mån jag har kunskap till. När kunskapen inte räcker till så försöker jag ta en paus och fundera över hur jag kan lösa situationen på klickerträningsvis till nästa gång. För mig är det mer en livsstil än en träningsmetod. Det är ett sätt att vara gentemot hästar, hundar, medmänniskor osv osv runt om oss. Ett sätt att bemöta världen och att vara.

Shoshone
2011-09-23 23:28
1

# 15

Håller helt med! Det är att sett att vara! Och jag är likadan mot andra typer av djur Glad

jaffafreak
2011-11-20 18:03
0

Klickern är ju bara ett redskap som används vid operant inlärning och när man shejpar fram beteenden. Jämför med delfintränare som använder visselpipa. Ett klick åtföljs alltid av belöning mej det behöver inte vara godis, bara det är något djuret värderar högt. Klickertränar gör man när det passar, har man ingen klicker med sig belönar man på annat sätt. Det som gör klickerträningen så bra är att ljudet är unikt för traningssituationer, det missbrukas inte i andra sammanhang som ord ofta gör. Man använder ofta metoden vid inlärning av nya moment när man vill kunna belöna i exakt rätt ögonblick.