Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 2137 ggr
horzeharmony
0

Problem med åttan

Hej :) Nu behöver jag era kloka råd, sitter fast och kommer inte vidare med figure 8 med min pålle. Han är en Lbi och segar runt åttan som en snigel och jag har försökt att leka "tag" leken när han passerar mitten och det får väl igång han lite grann, men det är samma visa varje träningspass: han går som att han ska somna och trots att han vet vad han ska göra måste jag påminna honom hela tiden. Vi har helt enkelt inget flyt i det alls och jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare och lösa det. Har ni några tips eller idéer? Hur har ni gjort för att få åttan att fungera med flyt? Emma

annika.g
0

Jag har haft samma problem. Om du är med i savvy club kan jag tipsa om ett klipp som ligger under mappen "videos" - level 2, online - Parelli puzzles. Där får en kvinna coaching med s-patterns, falling leaf och figure 8. Det är den första parelli puzzle i mappen.

Zaphix
0

Jag har en LBI, och jag gör alltid endel övningar innan åttvolterna för att få igång honom. Gärna circeling game i galopp eller lite energirik libertylek. Känner att det är lättarer att få upp hans energi i åttvolterna om han redan är lite på G.

För att få lite mer fart i åttan så gör jag ett/ett par varv i trav eller galopp på en vanlig volt först för att få in flytet, sedan leder jag in honom på en åttvolt ifrån det.

Än så länge så är jag rätt så rörlig i åttvolterna, backar och följer med ett parf steg för att hjälpa honom att hålla energin uppe. Allt eftersom det blir bättre flyt kan jag stå mer still i mitten. När jag gör dom i galopp så gungar jag liksom med honom när han kommer in i mitten för att hålla gångarten lättare, få in takten.

Jag gör rätt stora åttvolter då jag tycker att det är lättare att få ett bra flyt i dom än små.

Förut försökte jag mig på att göra åttvolter när jag stod utanför åttan, gjorde så med hästen jag tränade förut och det gick bra, dock inte lika lätt att få in flytet även med honom. Det gick inte så bra med min häst.
För ett tag sedfan visade min tränare att jag kan stå i mitten och göra åttvolten runt mig, skicka ut honom åt sidan från mig, dessa åttvolter fungerar så mycket bättre.

En bra sak att innan man börjar med åttvolterna så kan man träna på att få till ett bra flyt i circeling game när man vänder genom volten för att byta varv. Blir ju samma sak, fast man skickar åt ett litet annat håll. Får man till detta bra så bör inte åttvolterna vara några problem sedan heller.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Ett tips för en LBI är att göra en låååång och intensiv fas 1 som följs av en mycket snabb fas 2-3-4. Tag, tag, TAG! Så fort han ökar lite granna så går du tillbaka till neutral igen. Detta kan du ju göra med en annan övning också först, innan du tar det till 8an.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

JoannaNi
0

Sen behöver LBI hästar mycket motivar. Åttor och cirklar finns det ingen mening i, inget slutmål för dem.

Som gyllir säger gäller det att ha bra faser.Men bara be om några få steg och sen gå till en kona eller leksak det finns godis på. Varefter blir det en halv 8, och snart en hel 8a. Men Mycket motivaion och pauser!

Det västa LBI hästar vet är att gå runt och runt och runt.. åttan är inte mycket roligare än en volt. Så lite av åttan och sen vila.

/ Joanna

Kärlek, Kunskap & Kommunikation

// Joanna

vildhast.blogg.se

horzeharmony
0

Tusen tack förmycket kloka tips och råd! Skrattande

# 3 Hur menar du med en långsam fas ett och snabb 2-3-4? Hur är faserna i åttan? Är det som med circling game? Jag känner att jag har dålig koll på faserna, förmodligen en stor anledning till att vi har problem.

Gyllir
0

Leeeeeeeeda, med intensiv kroppshållning och stirr-blick. Sen lyfter du sticken långsamt och slår, slår SLÅR hårt precis där han står/stod (beroende på om han hunnit iväg än). >Följ inte efter honom med sticken och slå på honom om han hunnit iväg, utan det är viktigt att du slår i marken där han stod i allra början.

Ja egentligen precis som om du ska skicka iväg han på cirkel.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

LinaN
0

Låter lite som om driving game är trasigt ^^ Hade själv det problemet och att jag var alldeles för snäll i mina faser så Harry tog mig inte på allvar. Det gör han nu ^^ och det genom att inte slå på hästen utan bara bakom :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zaphix
0

Har aldrig fungerat för mig att slå bakom Dacke där han stannat/stått.. Han har bara blivit upprörd då och det tycker jag är jobbigt. Har istället tränat mer driving game på framdelen och driving game ur zon 3 för att leda framdelen ut på cirkeln/åttan.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

En annan sak som också kan göra figure 8 svår är om man är för nära hästen och har för tätt mellan konerna. Jag har en ovana att ställa mig för nära min häst så han inte ser vad jag göra och ju närmare man är dess större är chansen att man förösker micro-manage hästen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.