Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketton-line
Läst 2489 ggr
LinaN
0

Progress! 7 games

Idag lekte jag och Harry i ridhuset, note to self nästa gång så ska jag släppa honom direkt så han får busa av sig medan jag sitter och tar det lugnt på en pall. Så kan han nog koncentrera sig bättre. Men oj vad fina galoppfattningar han gjorde.

Circling game går som en klocka nu sen Gyllir hjälpte mig med att laga min driving game. Han erbjuder till och med trav på circling! Samt att idag testade vi att byta varv i volten och det funkade skitbra! Så stolt över min mammut!

Sen så tränade vi litet mera på sideways och det går sådär. Han försöker verkligen så när jag nöjde mig med hans prestation så hade han nästan lärt in spansk skritt mot ridhussargen ^^ Men jag insåg att jag står för nära i sideways och gör det svårare för både mig och honom att förstå uppgiften och få ihopa allt. Men det är på gång.

Squeeze gjorde vi idag för första gången med hinder och inte bara fram och tillbaka, och det gick också superbra. Han kravlade mest över tunnan jag ställt fram då den inte utgjorde någon utmaning i hoppväg ansåg han. Men jag kunde be honom gå igenom mönstret med mig på en tunn-längds avstånd från väggen :D *Stolt igen*

Sen så gjorde vi några jojo, han backar rätt så rakt men vi måste få upp driven där, men han skötte sig finfint där också.

Friendly vart litet svårare idag, han hade inte tid att stå stilla tyckte han.

Sen så provade vi även på stick to me för första gången på vägen till och från ridhuset samt från stallet till hagen. Och det verkar som om han börjar fatta vad det handlade om väldigt snabbt, speciellt när han drog ner huvudet för att äta gräs. Istället för att rycka i grimskaftet så gav jag honom en lång fas ett och sen gick det bra mkt snabbare på 2 och 3 innan han insåg att det vart bättre o röra på sig. ^^

Fick många lick and chew och en häst som tänkte.

Enda tråkiga just nu är ju iom ringormen att jag inte vill släpa fram en massa utrustning och hinder för då måste vi sanera ännu mer grejor än vad vi redan ska sanera när vi väl vet om fler hästar insjuknar eller inte. Så det gäller att vara innovativ med det lilla man har.

Men över lag så känns det som om Harry mognat väldigt mycket på det sista och han har verkligen blivit mer harmonisk sen han fick mat hela dagarna ute i hagen, visst blev det litet rörigt när han fick byta box i och med att vi försöker begränsa smittspridningen så gott det går genom att separera ston och vallacker. Men över lag så håller jag på att få tillbaka min pigga glada häst som inte är en bulldozer. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Gyllir
0

Roligt att läsa! Ska bli kul att få träffa er igen och se hur ni har det :-D

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

LinaN
0

#1 ja! vi är iaf 2 som är intresserade av att träna, dvs jag och en till men har fortfarande int frågat alla i stallet. :)

När tror du du kan komma nästa gång?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Gyllir
0

Ska kolla på det. Vi kan väl höras via msn.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se