Täcke på - eller inte?
Har ett varmblod som har fått rätt dålig päls. Jag har tidigare alltid satt täcke på henne direkt det blev lite kallt. Men nu har hon inte haft täcke sen i våras eftersom jag hoppas på att hon kan gå täcke fritt den här vintern. Jag är bara hemma på helgerna och min syster vågar inte lägga täcke på henne pga att hon kan bitas/sparkas när man lägger på täcke. Så antingen får hon ha täcket på sig hela veckan, eller gå utan hela veckan..
Igår såg jag henne skaka lite för första gången. Hon frös. Jag gav henne hö och efter 5 minuter slutade hon redan skaka. På kvällen skakade hon lite igen, och gjorde samma sak. Men, när jag inte är hemma får de mat 3 gånger om dagen, och jag är rädd att hon ska frysa. Dock kommer mitt 'slowfeedings hönät' nästa vecka. Ett småmaskigt hönät som gör att det tar längre tid att äta upp maten. Nån som råkar veta hur mycket längre? (till småbal?)
Tycker ni jag borde sätta täcke på henne och förstöra min plan genom att hon kommer behöva flera täcken på sig när det blir riktigt kallt, eller ska jag låta henne gå utan och låta henne vänja sig? Kan tillägga att det var torrt, eller lite fuktigt i luften kanske och runt 0 grader igår när hon frös. Hon går på lösdrift och kan alltså gå in i lösdriften när hon vill. Tacksam för svar!
Varför kan inte hästarna ha fri tillgång på lösdriften? genom att äta så har de ju möjlighet att hålla värmen på ett helt annat sätt. Även dåligt pälsade varmblod klarar sig bra bara de har mat tillgängligt dygnet runt.
småbal i slowfeedingnät är bra. låt balabanden sitta kvar på balen så tar det ännu längre tid för hästen att äta. :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Tack :) Hur lång tid tar det för 2 hästar att äta upp 1 bal i slowfeedings nät då? :)
#2 vet inte, min har fri tillgång på storbal i hagen.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Ge fri tillgång och se efter, fryser hon ändå så sätt på ett täcke. Inte okej att vara restrektiv med täcke bara för att man helst inte vill att hästar har det.
Min häst är klippt och har tyvärr inte fri tillgång i hagen, har hönät för att förlänga ättiden dock, och han får ha täcke när det är kallt. Förra året var han inte lika mycket klippt, så då klarade han sig mer.
Behöver ha honom klippt då vi tränar så pass hårt att han blir väldigt svettig iaf varannan dag, tar lång tid att torka och han blir tröttare med mycket päls.
Det är inte för min skull jag vill att hon ska slippa täcke, det är för hennes. Skulle jag vara häst skulle jag helst inte vilja gå med 3 dubbla täcken på..
Hur lång tid tar det för din häst att äta upp allt ur hönät?

Jag har märkt att det tredubblar ättiden, minst.
Det är faktiskt inte så farligt att hästen fryser lite. Hästar blir inte sjuka av det som vi. Jag skulle absolut inte lägga på täcke, det är svårare om inte omöjligt för hästen att reglera värmen då. Ge mycket mat och kanske halm eller bark att äta på mellan måltiderna. Men med ett hönät borde det också funka.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#5: Fast 3-dubbla täcken kan väl aldrig vara nödvändigt?
Har ett 100g fodrat till Dacke när det regnar eller snöar ihärdigt (inget vindskydd i hagen och ingen fri tillgånfg på hö) och ett 300g när det blir under -15, och det klarar han sig bra med. Att ha 3 täcken på hästen blir ju rätt så tungt och måste vara svårt att få någon bra passform med så många täcken..
Min häst äter 15 kg hösilage om dagen, räknar med en ättid på 10-12 timmar. Försöker förlänga den med att köpa hönät med mindre maskor än jag har nu, men inte riktigt haft ekonomin till det. Gör det bästa av situationen. Ger honom granris och sly att äta på också.
Ett tips är att ge halm också.. Gav det förra året utblandat med hösilaget vilket gjorde att han alltid hade att tugga på, men har förgä'ves försökt fått tag på halm av bra kvalitet i år, men är dödfött här uppe.
#6: Fast att hästen fryser ger spänningar, framför allt i ryggen.Vilket betyder att hästen står och spänner sig när den fryser, vilket man som människa vet inte är speciellt roligt. Bättre att då sätta på täcke och låta hästen vara avslappnad.
Fel anpassat täcke ger dock spänningar i bogen, vilket är väldigt vanligt.
Jag tror de flesta hästar klarar av att gå utan täcke bara de ha har mat och tillgång till vindskydd. Det är synd om alla dessa hästar som står med täcke på i tid och otid. I går var det 8 grader varmt här och sol och minsann hade grannens hästar tjocka vintertäcken på sig.
Det blir lätt ohyra och eksem av täckena och det hindrar hästens rörelser. Jag har absolut inget emot att täcka en häst om det behövs och bara då. Tex vid nollgradigt och regn samt vind. Men är det sen bättre väder dagen därpå så går de utan igen. Det verkar som många sätter på täcke 1 september och tar av igen i mitten på maj oavsett väder! Det är inte rätt mot hästarna.
Måste du välja täcke hela veckan eller utan täcke hela veckan välj utan!! Och ge fri tillgång på foder! Det tycker jag!
Ett alternativ är att köpa munkorg till hästen och ha den i stallgången när täcken tas på/av. Hjälper inte mot sparkar, men mot att bli biten.
Jag har min häst helklippt utan ben och huvud och han har nu ett tjockt täcke på sig då temp. skiftar väldigt. Jag har inte möjlighet att åka till stallet och byta då det kan börja regna när som eller om solen tycker det är dags att visa sig. Han får ha det täcke som passar bäst ihop med väderleksrapporterna. Han har lätt för att frysa, även om det är den hull på honom.
MVH
Sofie