Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 5662 ggr
[mammamian]
0

Bogmuskler

Min häst har inga bogmuskler! Efter att ha varit låst lite här och var en längre tid så saknar hästen muskler på bogen, speciellt i framkant av den. Han är alldeles platt. Terapeuten som behandlat honom har hjälpt oss med stretch-övningar och så ska han röra på sig.

Finns det några speciella övningar vi kan göra för bogarna? Vi promenerar och rider i lugnt tempo och går mycket i backar. Jag försöker även träna sidvärtes på vägen under ridturer, serpentiner, skänkelvikningar eller öppna.

LinaN
1

Ge det tid, se till att han får i sig de proteiner som behövs så han har något att bygga muskler av.

Varierande arbete är det bästa och sen försöka se till att han bär sig bakifrån och fram när ni jobbar så att han har en chans att bygga fram.

Tycker du är inne på rätt spår redan :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zaphix
0

Min häst är framtung och går ofta på bogarna, han har mycket massa fram, så fel form bygger nog mycket bogmuskulatur. :)

I övrigt så får man väl fokusera på att bygga upp hela kroppen på hästen, rida den så den går balanserat och mjukt, då bygger den npg dom muskler den behöver.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[mammamian]
0

Han har varit låst bak så han har haft svårt med hur han ska gå i backar förut. Det går allt bättre, men det känns som om han behöver lära om för att få rätt rörelsemönster. Förut störtade han på huvudet nerför backar och kravlade uppför frambenen…typ. Nu ser det mer ut som det ska göra!

Då kämpar vi på i våra backar. Typiskt nog så har årets grovfoder extremt lågt protein, men jag hoppas att räcker med den lusern han får till.

LinaN
0

Lusern funkar, sen även linklipellets innehåller mkt protein, om man inte köper vanlig hederlig sojaprotein.

Sojaprotein = 1dl/100kg häst. vänjs in med 1 dl/vecka tills man är uppe i så många dl som behövs. blötläggs annars dammar det.

Linklipellets, 2dl direkt som blötläggs i kokande vatetn och ges 20 min senare är en bra start. kan ges nästan hur mkt som helst. min häst som inte tål spannmål tål detta trots det är kli i.

Sen kan man ju ge kli också, men jag har aldrig tyckt jag fått någon som helst effekt av det.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[mammamian]
0

Min foderbutik sålde inte soja längre så då valde jag lusern. Jag ska kolla om det finns någon annan foderbutik som har soja ifall lusern inte räcker.
De får lite kornbaserat hippo också, men bara lite.